صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مشاهده دنباله‌داری که با سرعت در حال نزدیک‌شدن به منظومه خورشیدی است
مشاهده دنباله‌داری که با سرعت در حال نزدیک‌شدن به منظومه خورشیدی است

در بهمن‌ماه صورت می‌گیرد

مشاهده دنباله‌داری که با سرعت در حال نزدیک‌شدن به منظومه خورشیدی است

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از نزدیک شدن دنباله‌دار تازه کشف شده "ایواموتو" (Iwamoto) خبر داد و گفت: این دنباله‌دار با درخشندگی زیاد در آسمان ۲۲ بهمن ماه امسال قابل مشاهده است.

دنباله دار

مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: دنباله‌دار پرسرعتIwamoto (C/2018 Y1)  در بهمن ماه امسال، برای دیدار با خورشید و زمین رهسپار است. این جرم به‌زودی از درون دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌های کوچک نیز قابل مشاهده خواهد بود.

وی با بیان اینکه این دنباله‌دار روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه به نزدیکترین فاصله خود با زمین می‌رسد، خاطر نشان کرد: این مهمان ناخوانده از فاصله ۴۵ میلیون کیلومتری زمین بدون هیچ گونه خطری عبور خواهد کرد.

عتیقی یادآور شد: در بهمن ماه امسال، دنباله‌دار Iwamoto در فضا با سرعت شگفت‌انگیز  ۲۳۸ هزار و ۳۳۳ کیلومتر در ساعت یا ۶۶.۲ کیلومتر برثانیه نسبت به زمین، حرکت می‌کند؛ برآوردهای اولیه نشان می‌دهد این دنباله‌دار به قدر یا میزان روشنایی بین ۷.۵ تا ۸.۹ می‌رسد.

دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: ساعت ۶ بامداد و قبل از روشنی هوا در بامداد سه‌شنبه ۲۳ بهمن، دنباله‌دارIwamoto (C / ۲۰۱۸ Y۱)  بسیار نزدیک به ستاره قابل دید AlJabhah با قدر (درخشندگی) ۳.۴۵ از بین ستارگان Algieba و ستاره دل شیر (Regulus) در صورت فلکی شیر عبور می‌کند.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، اخترشناس ژاپنی، Masayuki Iwamoto این جرم جدید را کشف کرده است و ۵ دی ماه گزارشات متعددی از مشاهده این دنباله‌دار از رصدخانه‌های سراسر جهان دریافت شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، سه ستاره‌شناس آماتور دنباله‌داری پرنور را در آسمان کشف کردند که به نام آنها ثبت شده است. این دنباله‌دار توسط یک ستاره‌شناس آماتور آمریکایی و دو ستاره‌شناس ژاپنی کشف شده و این دنباله‌دار به نام (Comet Machholz-Fujikawa-Iwamoto (C/2018 Y1 نامگذاری شد. نام علمی این دنباله‌دار C/2018y1 است.

بر طبق محاسبه مداری این دنباله‌دار، می‌توان گفت که این جرم آسمانی برای نخستین بار است که به مرکز منظومه خورشیدی ما نزدیک می‌شود و این نخستین ملاقات آن با خورشید است. مدار آن به گونه‌ای است که در حضیض مداری خود (نزدیکترین فاصله از خورشید) از بین مدار سیاره تیر و خورشید عبور می‌کند. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.