صفحه اصلی / سرخط خبرها / حادثه ۱۹ دی؛ پاسخ مومنانه به نیاز زمانه
حادثه ۱۹ دی؛ پاسخ مومنانه به نیاز زمانه

حادثه ۱۹ دی؛ پاسخ مومنانه به نیاز زمانه

۱۹ دی، یک نقطه‌ی درخشنده است؛ نه فقط در تاریخ قم، بلکه در تاریخ کشور ما و تاریخ انقلاب. جوانان قم، مرد و زن، طلبه و غیرطلبه‌ در این روز یک پاسخ مومنانه و قهرمانانه به نیاز زمان دادند.

19 دی

به گزارش کسب و کار نیوز با گرامیداشت قیام ۱۹ دی عنوان کرد: این رویداد تاریخی با حماسه مردم قم رقم خورد و حرکتی بزرگ در سطح کشور به وجود آورد و ماندگار شد.

فرماندار قم افزود: قیام خونین ۱۹ دی حماسه ای بزرگ در حمایت از مرجعیت و مبارزه با استکبار بود و زمینه را برای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به وجود آورد.

وی تصریح کرد: این روز نمادی از وفاداری مردم به مرجعیت و ولایت است و موجب شد موجی از اعتراضات گسترده در شهرهای دیگر همچون تبریز و تهران و … ایجاد شود.

سیار بیان کرد: انتشار مقاله ای موهن و توهین آمیز نسبت به امام خمینی (ره) به قلم احمد رشیدی مطلق یکی از ایادی استکبار و رژیم پهلوی در مورخ ۱۷ دی ماه در سال ۵۶ در روزنامه اطلاعات موجب خروش و خشم مردم غیور قم شد به گونه ای که مردم قم با تجمع در خیابان شهدا در مورخ ۱۹ دی ماه همان سال حماسه ای بزرگ آفریدند.

وی خاطرنشان کرد: من در آن سال جوانی ۱۷ ساله بودم و از نزدیک شاهد حضور پرشور مردم در حمایت از امام خمینی(ره) بودم هر چند مردم قم و بسیاری از مردم ایران حمایت و ارادت خود را نسبت به امام خمینی(ره) از سال ۴۲ نشان دادند.

فرماندار قم اظهار کرد: مردم قم در روز ۱۹ دی به صحنه آمدند و ماموران رژیم پهلوی و ماموران شهربانی و ساواک در این روز مردم بی گناه را به شهادت رساندند این امر موجب شد موجی از خشم به شهرهای دیگر کشانده شود و مردم در اقصی نقاط ایران به صحنه بیایند.

وی گفت: قیام ۱۹ دی ریشه در ۱۵ خرداد سال ۴۲ داشت و همان جانفشانی ها و ایثار و حمایت از مرجعیت را به تصویر کشید.

سیار افزود: توهین به مرجعیت باطن خبیث رژیم پهلوی و کینه توزی های مستکبران را نشان داد و حرکت های خودجوش زیادی بعد از قیام ۱۹ دی رقم خورد.

وی تصریح کرد: با حضور پرشور مردم در بیوت مراجع عظام و سخنرانی آیت الله نوری همدانی، اقدامات ننگین رژیم پهلوی به طور شفاف بازگو شد و جرقه های انقلاب شعله ور شد.

فرماندار قم بیان کرد: پس از مخالفت های امام خمینی(ره) با اقدامات خلاف شرع و قانون توسط رژیم پهلوی و همچنین قیام ۱۹ دی شاه و اطرافیان نگران و بیمناک شدند و دست به هر حربه و افتراء و روشی زدند تا مانع از پیروزی انقلاب شوند.

وی اظهار کرد: این حرکات نه تنها مانع از پیروزی انقلاب نمی شد بلکه خشم ملت ایران را بیشتر می کرد و هر روز بر تعداد انقلابیون افزوده می شد تا اینکه انقلاب اسلامی به ثمر نشست.

سیار خاطرنشان کرد: قیام خونین ۱۹ دی نشان دهنده بصیرت سیاسی و بینش ملت ایران بود، این ملت همیشه در صحنه همواره بصیرت خود را به اثبات رسانده و با آرمان های امام (ره) و رهبری بیعت کرده است.

وی عنوان کرد: قم خاستگاه و پایگاه انقلاب اسلامی است و مردم قم از حریم ولایت و مرجعیت حمایت کردند و ولایت مداری خود را به اثبات رساندند و نشان دادند که تاب و تحمل توهین به مرجعیت را ندارند.

فرماندار قم توضیح داد: شعله های قیام ۱۹ دی با برگزاری چهلم شهدای قم در ۲۹ بهمن ۵۶ در شهر تبریز تداوم یافت و لرزه بر پایه های کاخ بیداد و ستم شاهی انداخت.

وی تاکید کرد: این ملت غیور حماسه ۹ دی را نیز رقم زد و بصیرت مردمی را به نمایش گذاشت و تمامی توطئه‌ها را خنثی کرد.

سیار در پایان متذکر شد: مردم قم افتخار دارند هر سال به دیدار رهبر انقلاب بروند و با میثاق ها و آرمان های انقلاب اسلامی و رهبری میثاق ببندند.

بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت ۱۹ دی

در ادامه به بیان بخشی از بیانات رهبر انقلاب،‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص قیام ۱۹ دی مردم قم و تاثیرات آن بر جامعه جهانی می‌پردازیم.

قیام ۱۹ دی مردم قم در ۳۲ سال پیش با ویژگی‌هایی همچون بصیرت، موقع‌شناسی، دشمن‌شناسی و مجاهدت، مبدأ تحول و ایجاد جریانی عظیم در ملت ایران شد که همچنان درس‌آموز و تأثیرگذار است. (دیدار با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی؛ سال ۱۳۸۸)

بیداری، آگاهی، هوشیاری و اقدام شجاعانه و به موقع، درس بزرگ عاشورای حسینی است که در قیام مردم قم، تجلی یافت. (دیدار با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی؛ سال ۱۳۸۷)

اگر ما حادثه‌ی نوزدهم دی را مبدا تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، شگفت‌آور نیست و سخنی به گزاف گفته نشده است. (دیدار با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی؛ سال ۱۳۹۰)

نوزدهم دی یک نقطه‌ی درخشنده است؛ نه فقط در تاریخ قم، بلکه در تاریخ کشور ما و تاریخ انقلاب. جوانان قم، مرد و زن، طلبه و غیر‌طلبه، در این روز یک پاسخ مومنانه و قهرمانانه به نیاز زمان دادند. (دیدار با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی؛ سال ۱۳۷۹)

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.