صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / جلوس سرباز هخامنشی در موزه خراسان‌ بزرگ
جلوس سرباز هخامنشی در موزه خراسان‌ بزرگ

پس از استرداد از آمریکا صورت گرفت؛

جلوس سرباز هخامنشی در موزه خراسان‌ بزرگ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه خراسان بزرگ به نماش گذاشته می‌شود.

نقش برجسته سرباز هخامنشی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر افزود: این اثر تاریخی به عنوان نماد دیپلماسی موفق ایران در بازگرداندن نمادهای هویتی به غارت رفته ایران توسط کشورهای استعماری است که با تلاش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و وزارت امور خارجه در سفر رئیس جمهور به نیویورک به ایران بازگردانده شد.

وی ادامه داد: اگرچه شهریور ماه امسال اخبار بازگشت این اثر تاریخی به کشور رسانه‌ای شد اما سال ها تلاش دیپلماسی فرهنگی ایران باعث شد تا این موفقیت حاصل شود و نقش برجسته سرباز هخامنشی به ایران بازگردد.

مکرمی فر با بیان این که این قطعه تاریخی متعلق به سر سرباز هخامنشی است، اظهار کرد: در حدود۸۵ سال پیش این اثر تاریخی در کاوش های باستان شناسی کشف شده است اما در سال ۱۹۳۶ میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا به سرقت رفت.

وی ادامه داد: پاییز سال ۲۰۱۷  در حالی که قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته و پس از آن در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شد، مسئولان میراث فرهنگی ایران از این موضوع مطلع شده و با پیگیری های حقوقی دولت، سرانجام دیپلماسی بین المللی جواب داد و این شیء تاریخی پنجم مهرماه ۹۷ همزمان با بازگشت رئیس جمهوری ایران از نیویورک مقر سازمان ملل متحد به ایران بازگردانده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اهمیت و ارزش بالای این قطعه تاریخی، شرایط انتقال و نمایش آن برای عموم مردم در مشهد فراهم ، سپس از تهران به مشهد منتقل شد.

مکرمی فر اظهار کرد: نقش برجسته سربازهخامنشی از حدود یک ماه قبل به موزه خراسان بزرگ منتقل شده و کارشناسان این موزه در حال آماده سازی فضای برای نمایش عمومی هستند.

وی درباره نمایش این قطعه تاریخی گفت:  از ۲۴ دیماه تا ۲۴ بهمن ماه به مدت یک ماه در موزه خراسان بزرگ به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: شهروندان می توانند همه روزه، حتی روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۷ از نقش برجسته سرباز هخامنشی بازدید کنند.

وی یادآور شد: با توجه به این که قرار است این قطعه تاریخی در استان های مختلف کشور به مدت یک ماه به نمایش گذاشته شود، شهروندان از فرصت اعلام شده برای بازدید از این قطعه تاریخی استفاده کنند، شاید امکان تمدید زمان بازدید وجود نداشته باشد.

رویکرد دیپلماسی فعال فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به رویکرد دولت در حفاظت از میراث فرهنگی و برنامه های انجام شده برای بازگشت این قطعه تاریخی گفت: استرداد این قطعه تاریخی از آمریکا نشان می دهد که دیپلماسی فعال فرهنگی نیز مانند همین مورد ، می تواند موفق عمل کنند.

وی افزود: طی سال های اخیر یگان حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل و پیمان های همکاری با نهادهای بین المللی فعال در حوزه میراث فرهنگی و پلیس بین‌الملل و نیروی انتظامی منعقد کرده است تا تلاش های همه جانبه و همسویی در داخل و خارج برای بازگرداندن اشیاء تاریخی به ایران صورت گیرد.

مکرمی فر درباره اهمیت نمایش این اثر تاریخی در خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان همواره در طول تاریخ سکاندارجریان های فکری و فرهنگی و تمدنی بوده و به نوعی تمدن ساز بوده است، اکنون نیز به واسطه بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) به مانند پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: به واسطه این مضجع شرف، مشهد قلب معنوی ایران و قطب گردشگری زیارت کشور، قبله آمال شیعیان جهان شده است به همین دلیل سفر سرباز هخامنشی به عنوان نمادی تاریخی از ایران به  مشهد آمده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.