صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ایران و هند می‌توانند در حوزه علم و فناوری مشارکت کنند
ایران و هند می‌توانند در حوزه علم و فناوری مشارکت کنند

رییس دانشگاه فردوسی:

ایران و هند می‌توانند در حوزه علم و فناوری مشارکت کنند

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر ما و هندوستان می‌توانیم در حوزه علم و فناوری شریک یکدیگر باشیم، ما تلاش کردیم طی چند سال گذشته این گفتمان را به هندی‌ها اعلام کنیم.

دکتر کافی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد کافی در دومین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی ایران و هند که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین پل ارتباطی ملت‌ها، ارتباطات علمی است و کشور هند در شرایط فعلی تاریخی یا سیاسی دنیا برای ایران کشور بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود؛ چراکه در فرازهای سخت تاریخی همیشه در کنار ایران بود و متقابلا ایران هم در کنار هند حضور داشت. 

وی افزود:  ما در دهه‌های گذشته دانشجو به کشور هند اعزام می‌کردیم و در حوزه‌های دیگر فعال نبودیم ولی در حال حاضر در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم رو در رو بنشینیم و در کنار دانشمندان هندی به صحبت بپردازیم و افتخار کنیم که اگر آن‌ها در سیستمی به موفقیت‌هایی دست یافتند، ما هم عنوان کنیم که کارهای مهمی در این زمینه انجام دادیم.

تحصیل ۴ هزار دانشجوی ایرانی در هندوستان

وی افزود: بدون تردید باید گفت که هر دو ملت تلاش دارند فرزندان خود را به غرب بفرستند و با غرب ارتباط علمی داشته باشند. ما اگر تعدادی دانشجو را به خارج از ایران می‌فرستیم بخش عمده از آن‌ها را به هند منتقل می‌کنیم و حدود ۴۰۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در کشور هند تحصیل می‌کنند و این ظرفیت خوبی است و ما می‌توانیم از این امتیاز در جهت تقویت علمی و فناوری بهره لازم را داشته باشیم.

رییس دانشگاه فردوسی در خصوص ارزیابی خود از هند، عنوان کرد:  ما کارگروه همکاری‌های کلی ایران و هند هستیم و برای انجام فعالیت‌های علمی مشترک  باید با دولت هند متحد بوده و تعامل داشته باشیم؛ برای رسیدن به این هدف باید از مسیر همکاری‌های دانشگاهی استفاده کنیم ‌که در این زمینه ظرفیت ما بالا است.

کافی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های هند هم واقعا دانشگاه‌های مجهزی هستند و این دانشگاه‌ها تاپ‌ و مدرن‌ترین دستگاه‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری را از بهترین کشورهای دنیا خریداری کردند که بسیار دارای اهمیت است.

وی  عنوان کرد: هند کشوری است که توانسته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی جمعیت یک سوم میلیارد نفری را تغذیه کند و صادرات کشاورزی هم داشته باشد و برای خود مکتب و مدل دارد و بر اساس این مدل به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

کافی خاطر نشان کرد: هند در حوزه علم و فناوری کشوری است که برای خود در دنیا حیطه‌هایی را تصرف کرده که ممتاز است و واقعا سخت است کشور دیگری با هند رقابت کند و خوشبختانه ذهن مردم ایران و هند به سبب اینکه از نژاد مشترکی برخوردار هستند، بسیار به یکدیگر نزدیک است. ذهن ریاضی و حسابگری که ایرانیان دارند، تقریبا هندی‌ها هم دارا هستند و می‌توانند موفق شوند.

وی بیان کرد: در حوزه علم و فناوری بسیار تلاش کردیم؛ ولی نمی‌توانیم با بعضی از کشورها به صورت رسمی وارد قرارداد و تعاملات علمی شویم، البته این موضوع را قبول ندارم و دلیلی ندارد که با انگلیس قطع تعاملات علمی را داشته باشیم؛ چراکه کشوری صاحب مکتب و نظام آموزش عالی است اما هندوستان نیز ساختار مشابه انگلیس را پیش گرفته که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.