صفحه اصلی / سرخط خبرها / کارشناسان موزه ها با خطرات تهدیدکننده آثار آَشنا شدند
کارشناسان موزه ها با خطرات تهدیدکننده آثار آَشنا شدند

کارشناسان موزه ها با خطرات تهدیدکننده آثار آَشنا شدند

در راه موزه سبز» در محل موزه تخت جمشید استان فارس با انواع خطرات تهدید‌کننده طبیعی و انسان‌ساز پیرامون آثار آَشنا شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مدیر پروژه موزه سبز و مدرس کارگاه با اعلام این خبر گفت: این کارگاه توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی به منظور آشنایی و افزایش سطح دانش کارشناسان و مسئولان مرتبط در موزه‌ها برگزار شد تا آگاهی آنها نسبت به اهمیت امر پایش و شیوه‌های مربوط برای ارزیابی محیط‌های داخلی موزه‌ها افزایش یافته و به‌ روز شود.
منیژه هادیان دهکردی افزود: در این کارگاه علاوه بر معرفی انواع خطرات تهدید‌کننده طبیعی و انسان‌ساز پیرامون آثار همچون متغیرهای محیطی دما، رطوبت نسبی، نور، آلاینده‌ها، آفات و بلایای طبیعی به اثرات مخرب آنها پرداخته شد.
عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی با بیان اینکه علاوه بر این، روش‌های سنجش و کنترل هر یک از این عوامل به طور نظری و عملی معرفی شدند، تصریح کرد: مقایسه اقدامات حفاظتی پیشگیرانه با روش‌های مداخله‌گرانه یکی دیگر از مباحث این کارگاه آموزشی بود.
به گفته هادیان دهکردی، در بخش دیگر این کارگاه و در راستای اهداف پژوهشی فاز دوم پروژه موزه سبز با همراهی مسئولان و شرکت‌کنندگان از موزه تخت جمشید بازدید شد و دزیمترهای مربوط به پایش محیطی در مکان‌های انتخاب شده نصب شدند.
او خاطرنشان کرد: موزه تخت جمشید با توجه به موقعیت مکانی و اقلیمی اش یکی از موزه‌های منتخب در پروژه موزه سبز است که کار پایش آن با همکاری کارشناسان آن به مدت یک سال صورت خواهد گرفت و وضعیت نگهداری از آثار در آن، زیر نظر گرفته خواهد شد.
دومین کارگاه آموزشی ملی «سنجش و پایش در محیط‌های موزه‌ای – در راه موزه سبز» در موزه تخت جمشید استان فارس توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی، با همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و مدیریت‌ پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد و با حضور شرکت‌کنندگانی از این استان برگزار شد که طی آن مسئولان موزه و شرکت‌کنندگان سوالات و چالش‌هایی که با آن مواجه هستند را به بحث و گفت و گو گذاشتند.
فراهنگ **۱۰۸۵** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.