صفحه اصلی / اسلایدر / معامله نقدی ارز در بستر الکترونیک
معامله نقدی ارز در  بستر الکترونیک

«کسب و کار» تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی را بررسی می کند

معامله نقدی ارز در بستر الکترونیک

تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی بالاخره به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز طبق گفته برخی از کارشناسان با این کار از این پس باید امیدوار بود که اتفاقات خوبی در بازار ارز بیفتد. از جمله این اتفاقات خوشایند ایجاد شفافیت بیشتر در بازار ارز است که به دنبال آن کاهش قیمت ارز را نیز به همرا دارد.
اگرچه بانک مرکزی در این مدت تلاش بسیاری برای کاهش التهابات ارزی کرده اما همه این تلاش ها اثر ناچیزی در کاهش نرخ ارز داشته است. حداقل در این چند ماه یعنی از ابتدای مهر تا به حال که تقریبا بیش از سه ماه از اقدامات سرکوب گرایانه بانک مرکزی در بازار ارز می گذرد، اتفاق خاصی جز کاهش چند هزار تومانی ارز نیفتاده است. به همین دلیل کارشناسان تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی از سوی بانک مرکزی را در راستای اقدامات بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ ارز می دانند که البته تقاضای ارزی عید نیز در این تصمیم از سوی بانک مرکزی موثر بوده است.
مکانیزم قیمت‌گذاری در بازار متشکل ارزی به گفته رئیس کانون صرافان به صورت عرضه و تقاضا ی اولیه است و براساس اعلام های بعدی در بازه زمانی مشخص، قیمت تعیین می‌شود و هر صرافی می‌تواند عرضه کننده یا متقاضی اولیه باشد. همچنین قیمت‌گذاری در چارچوبی مشخص و براساس آیین نامه‌ ای که به صلاحدید بانک مرکزی منتشر خواهد شد، تعیین می‌شود. و همچنین از این پس این بازار است که مرجع تعیین نرخ می‌شود.
همچنین کانون بانک‌های خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون صرافان سه رکن متشکل بازار معاملات ارزی هستند.
به گزارش بانک مرکزی، در یک هزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار که در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، موضوع «بازار متشکل معاملات ارزی»، مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، «بازار متشکل معاملات ارزی» تشکیل می‌شود تا ارزها در آن به طور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

جلوگیری از تقاضاهای ارزی پراکنده شب عید
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
هدف کلی دولت که بانک مرکزی نیز همسو با آن عمل می‌کند، بازگشت ارز صادرات غیرنفتی به ویژه پتروشیمی ها به چرخه اقتصاد کشور است. اما نه صادرکنندگان بخش خصوصی و نه پتروشیمی ها گام ویژه‌ای برای تحقق این هدف دولت، برنداشته‌اند. ارزهای صادراتی یا به تاخیر وارد اقتصاد کشور شده و یا زمانی وارد شده که اثر موثری بر اقتصاد نداشته است. تشکیل بازار متشکل ارزی می‌توانند به حل دغدغه‌های دولت در این خصوص کمک شایانی کند. یعنی این کار تا حدودی به شفافیت بازار ارز منجر می‌شود. موضوع دیگر تلاش بانک مرکزی برای جلوگیری از تقاضاهای ارزی پراکنده شب عید است. مشخصا قیمت ارز در روزهای نزدیک به عید به دلیل تقاضای زیاد افزایش پیدا می‌کند و دولت با این کار مانع از اثرات مخرب این تقاضا بر بازار ارز شده است. بنابراین یکی دیگر از مزیت های تشکیل این بازار ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.