صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سردرگمی در تولید و صادرات کالاهای «آی تی»
سردرگمی در تولید و صادرات کالاهای «آی تی»

وابستگی استفاده از کالاهای خارجی امکان حرکت و توسعه صنعت "آ«آی تی» را گرفته است

سردرگمی در تولید و صادرات کالاهای «آی تی»

توسعه تولید کالاهای آی تی تا جایی که امکان صادرات داشته باشد سالهاست به مشکلی لاینحل تبدیل شده و این در حالی است که در تمام کشورهای توسعه یافته درآمدزایی حاصل از صادرات این کالاها منبع ارزشمندی برای ارزآوری شده است

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اگر به دنبال صادرات و ارزآوری هستیم باید مانند بسیاری از کشورها در کنار اهمیت به کیفیت کالا روی تولید چند کالا برای بازارهای بین‌المللی تمرکز کنیم. در این رابطه سینا فعال حوزه صادرات ICT در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: استراتژی مشخصی در زمینه تولید و صادرات خدمات فناوری اطلاعات (IT) در داخل کشور وجود ندارد و متأسفانه دغدغه دولتمردان ما تولید نیست. وی با اشاره به دامپینگ چینی ها در حوزه فناوری اطلاعات گفت: این صنعت جوان در کشور ما با تلاطم های بسیاری روبه رو بوده است و سرمایه گذاران از ورود سرمایه شان به این حوزه خودداری می کنند. این فعال حوزه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات یادآوری کرد: در صورتی که بخواهیم چه در حوزه سخت افزار و چه در حوزه نرم افزار شاهد توسعه صادرات باشیم، می باید استانداردهای جهانی را رعایت کنیم اما دولتمردان هیچ گاه به استانداردها به صورت جدی نگاه نکرده اند. وی افزود: در کشور ما با توجه به نرخ ارز، آزمایشگاه های استاندارد با نرخ بسیار ارزانی وجود دارد اما هیچ گاه از آنها به درستی بهره برداری نمی شود. فعال حوزه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به کوتاه بودن دوره مدیریت های دولتی، گفت: هیچ گاه برنامه بلند مدتی در ساختار دولت وجود نداشته است تا بتوانیم مانند کشور چین تمام دغدغه های بالاسری تولید و حتی فروش را از تولیدکننده برداریم.

درصد بسیار ناچیزی از کارگاه‌های تولیدی در حال فعالیت هستند

شروین شمس

کارشناس فناوری اطلاعات

با توسعه تکنولوژی و فناوری این نیاز احساس می شود که چرا در کشور خودمان نتوانسته ایم تا به امروز تولیدکننده کالاهای فناوری اطلاعات و دیجیتال باشیم تا ارز حاصل از واردات کالاهای آی تی صرف توسعه تولید داخلی این محصولات شود. پیشرفت هایی در سال های اخیر بخصوص دو سال اخیر در رابطه با تولید کالاهای آی تی داشته ایم اما این توسعه در حدی نبوده است که بتوان از آن ارزآوری کرد و با تکیه بر صادرات آن نام کالای ایرانی را بین المللی کرد. امروز متاسفانه استراتژی مشخصی در رابطه با تولید کالاهای آی تی و صادرات آن نداریم و اگر به همین منوال وابسته به کالاهای خارجی و وارداتی باشیم آینده صنعت آی تی بسیار تاریک خواهد بود. این صنعت در حالی مغفول مانده که می تواند در صورت استفاده درست از پتانسیل های آن جاگزینی برای صادرات نفتی باشد. در کشورهایی نظیر آمریکا، سوئد و مالزی صنعت آی تی پیشرفت زیادی کرده است و توانسته ارز حاصل از صادرات را برای رفاه شهروندان هزینه کند. اگر تا به امروز نتوانسته ایم برای تولید گوشی ملی و ایرامی کاری از پیش ببریم این تقصیر از داخل است و تحریم ها اثری در آن ندارد. اگر هر موضوعی را به تاثیرات تحریم ها ارتباط می دهیم کار بسیار اشتباهی است و کم کاری از خودمان بوده است.

باید از ظرفیت های تولید و صادرات در داخل استفاده کنیم. استفاده از ظرفیت‌های مدیریت صادرات، تشکیل‌ هسته‌هایی در خارج از کشور برای این امر از مهم‌ترین عوامل توسعه صادرات محصولات حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می رود که در کشور ما مغفول مانده اند. وابستگی و راحتی استفاده از کالاهای آی تی خارجی امکان حرکت و توسعه را از این بخش گرفته و تولید ایرانی در این زمینه هیچ تکانی نخورده است. امروز درصد بسیار ناچیزی از کارگاه‌های تولیدی در حال فعالیت هستند که آنها نیز قطعات شان را به‌صورت CKD و SKD وارد می‌کنند. البته این روند و پروسه در تمام کشورهای پیشرفته نیز وجود داشته و همه قدرتمندان دنیای تکنولوژی روزی از همین نقطه شروع به کار کردند اما در کشور ما سالهاست تولیدکننده آی تی در همین مرحله مانده و در جا می زند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.