صفحه اصلی / اسلایدر / ریخت و پاش کالاهای خارجی در تبلیغات شهری
ریخت و پاش کالاهای خارجی در تبلیغات شهری

حمایت مجلسی‌ها از تولید داخلی تنها در قالب یک مصوبه نمود پیدا کرد

ریخت و پاش کالاهای خارجی در تبلیغات شهری

حمایت از تولید ایرانی و تولیدکننده داخلی سالهاست مطرح شده و هر سال با نامگذاری های مختلف که مربوط به همین موضوع می شود سعی شده تب حمایت از کالاهای داخلی بیشتر شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه به رغم تلاشهای بسیاری که تولیدکننده ایرانی برای بقا در بازار می کند حجم کالاهای خارجی و تبلیغات مرتبط با آنها اجازه نفس کشیدن را از تولیدکننده داخلی گرفته است. افزایش قیمت های مواد اولیه و گرانی محصول تولید شده ایرانی از یک سو و ادامه روند تبلیغات محصولات خارجی از سوی دیگر باعث شد که کماکان محصولات خارجی انتخاب نخست مردم باشند. در همین رابطه طی چند روز گذشته توسط مجلس خرید کالاها و خدمات خارجی که محصولات داخلی مشابه آنها در کشور وجود دارد با تصویب نمایندگان ممنوع شد. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایران ساخت به‌منظور حمایت از کالا و خدمات تولیدی کشور، پیمانکاران داخلی و تعمیق ساخت داخل در کشور در جلسه علنی مجلس، ماده ۵ این طرح را تصویب کردند؛ این مصوبه مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد و در صورت تایید نهایی به مرحله اجرا می‌رسد. در این راستا باید باید با استفاده از فرهنگ سازی و عرق ملی که در تک تک مردم ایران وجود دارد نهایت استفاده برده شود و تولید‌کننده‌ها نیز با افزایش کیفیت و سرویس دهی به مشتریان بتوانند اعتماد مردم را جلب کرده و خرید کالای ایرانی را در جامعه تبدیل به یک عادت کنند. آنچه که مشخص است جنگ دنیا،‌ جنگ تعرفه‌هاست و رویکرد جهانی،‌ مصرف کالای داخلی است و ما نیز باید تمام تلاش خود را صورت دهیم تا از غافله جهانی عقب نمانیم.

البته رونق دهی تبلیغات به بازار کالای ایرانی و جهت دهی افکار عمومی به یک محصول و کالای خاص، غیر قابل انکار است اما دنیای رقابت با کالاهای خارجی هم به آسانی و بدون حمایت های دولتی غیر ممکن است. با اندک توجه به تاریخچه بازار و تبلیغات، شاهد از رده خارج شدن محصولات ایرانی بوده ایم که تنها به دلیل گرانی قیمت فضای تبلیغاتی، بسته بندی محصولات و تخفیفات فروش جای خود را به ریخت و پاش کالاهای خارجی داده و از عرصه رقابت کنار کشیده اند.

موج تبلیغات خارجی بر در و دیوار شهرها

مانی ابراهیمی

کارشناس تبلیغات و بازاریابی

در حالی که به روشنی و با تصویب مجلس قرار بر این شده که کالاهایی که در کشور نمونه مشابه دارند از خرید آن خودداری شود اما شاهد هستیم که در تمام کشور و بخصوص در پایتخت تب تبلیغات کالاهای خارجی نه تنها کم نمی شود بلکه روز به روز بر تعداد وتنوع آنها اضافه می شود. این در حالی است که با نامگذاری سال ۹۷ با عنوان حمایت از تولید ایرانی و تولیدکننده ایرانی می بایست در همان قدم اول از تبلیغات خارجی ممانعت به عمل می آمد نه اینکه در کنار این حجم از تبلیغات برندهای خارجی انتظار داشته باشیم که مردم به سمت تولید داخلی بروند. در این هم چنین رسانه ملی هم از وظابف خود در رابطه با حمایت از کالاهای داخلی دور شده و به تبلیغات خارجی بیشتر تمایل نشان داده است. البته در ماه های اخیر این تبلیغات تا حدود محدود شده اند و از طرفی دیگر بیلبوردهای شهری هم جایی برای تبلیغات برندها و کالاهای خارجی هستند. هزینه هایی که برای اجاره این بیلبوردها لازم است فقط در حد و توان برندهای خارجی است و باید راهکاری برای کاهش هزینه های تبلیغات بیلبوردی کالاهای داخلی اندیشیده شود. مجلس وقتی لایحه و طرحی را تصویب می کند باید در کنار آن به مشکلات پیش روی تولیدکننده ایرانی هم توجه کرده و برای آن هم راه حلی تصویب کند.

امروز شرکت های تولیدکننده داخلی به دلیل تبلیغات گسترده محصولات خارجی، مدت ها است که وضعیت نامناسبی را تجربه می کنند بنابراین برای حمایت از تولید داخلی ضمن نظارت و کنترل بر تنظیم بازار باید تبلیغات بی رویه کالای خارجی در رسانه ملی و بیلبوردهای سطح شهر محدود شود. به طور کلی نقش تبلیغات در تشویق مردم و مصرف کنندگان برای خرید کالای داخلی را نباید نادیده گرفت. همچنین فضای مجازی ، تبلیغات دیواری و تابلوهای قرار داده شده در سطح شهرها از موثرترین ابزار تبلیغاتی در بین مصرف کنندگان ایرانی محسوب می شوند که می توان با استفاده از رنگ، طرح و چارچوب های مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی جای کالای ایرانی را در سبد خرید عامه مردم باز کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.