صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / ‌حوزه‌ فرهنگ و هنر فضای مطمئنی برای کارآفرینی و اشتغال است
‌حوزه‌ فرهنگ و هنر فضای مطمئنی برای کارآفرینی و اشتغال است
کارآفرینی در هنر و فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

‌حوزه‌ فرهنگ و هنر فضای مطمئنی برای کارآفرینی و اشتغال است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه همکاری‌های مشترک سازمانی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری در تبریز، گفت:‌حوزه‌ی فرهنگ و هنر فضای مطمئنی برای کارآفرینی و اشتغال است.

 محمد محمدپور با اشاره به اینکه ایران در گذشته‌ی نه چندان دور با تکیه بر پیشینه‌ی فرهنگی و هنری غنی و استوار خود،‌ کشوری پیشرو در جهان بود، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ما با این پیشینه‌ی غنی و جایگاه جهانی فاصله پیدا کرده‌ا‌یم و می‌بایست اصحاب فرهنگ و هنر برای بازیابی این جایگاه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با تاکید بر اینکه جایگاه تمدنی ما در طول تاریخ، اثرگذار بوده و این اثرگذاری به شکلی سیال در دنیا مشهود است، افزود: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، جایگاه شایسته‌ی ایران در حوزه‌ی فرهنگ و هنر را به جهانیان بشناسانیم.

محمدپور مقوله‌ اقتصاد فرهنگ و هنر در دنیای کنونی را مهم عنوان کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره کل، این مقوله را از اهداف راهبردی خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر در توسعه متوازن و پایدار، نقشی تعیین کننده دارد، خاطرنشان کرد: موضوعات بسیار مهمی نظیر کارآفرینی، تولید و ‌اشتغال فرهنگی، پاسداری از میراث و ارزش‌های فرهنگی، گسترش ارتباطات میان فرهنگی، توسعه و تعمیق سرمایه‌های اجتماعی و نشاط اجتماعی و پتانسیل ثروت‌خیز این حوزه برای اقتصاد استان، ایجاب می‌کند که تحول و تحرک در این حوزه را یک ضرورت و رسالت ملی، منطقه‌ای و جهانی به حساب آوریم.

محمدپور، از فرهنگ و هنر در دنیای امروز به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و استوار اقتصاد جهانی یاد کرد و‌ گفت: گسترش و تعمیق فرهنگ و تولید آثار هنری کمک بزرگی به رشد سریع کشورها در فرایند توسعه پایدار، همه جانبه، موزون و متوازن می‌کند.

وی با اشاره به سهم بالای صنایع خلاق و حوزه فرهنگ و هنر در اقتصاد دنیا، خاطرنشان کرد: سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد دنیا، سهم قابل توجهی است و این در حالی است که سهم ایران از این بازار ناچیز است و ما در دنیایی که دانایی محوری و فرهنگ محوری از شاخصه‌های اصلی آن است باید با برنامه‌ریزی و ارائه‌ی راهکارهای عملی، سهم بالایی از این حوزه مهم و درآمدزا را در آینده به خود اختصاص دهیم.

محمدپور با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند پشتوانه حوزه‌ی اقتصادی باشد‌، تاکید کرد: حوزه فرهنگ و هنر هزینه بر و سربار نیست بلکه‌ حوزه‌ای ثروت‌خیز و درآمدزا است و می‌بایست تدابیری اندیشیده شود تا سرمایه‌ی بخش خصوصی با پیش زمینه‌ی ذهنی اینکه این بخش بدون شک آورده‌ی اقتصادی دارد، به سمت حوزه فرهنگ و هنر گسیل شود.

وی افزود: کسب و کار فرهنگی با حضور و سرمایه‌گذاری مردم تحقق می‌یابد و حاکمیت باید بستر را فراهم نماید تا مردم به کالاها و خدمات فرهنگی دسترسی آسان داشته باشند.

محمدپور در ادامه به اهمیت راه‌اندازی گذرهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: گذر فرهنگ و هنر طرحی تازه برای گسترش فضای کسب و کار در این حوزه است و خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد گذر‌ فرهنگی است .

وی اظهار داشت: گذر فرهنگ و هنر ، خیابان ، میدان ، بازار یا گذری است که در آن مجموعه ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای بیرونی آن؛ پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، آئینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری است.

محمدپور بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسه‌ها، انجمن ها، مراکز و شرکت هایی که قصد راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در گذرهای فرهنگ و هنر یا فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی و هنری را داشته باشند؛ حمایت می کند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی، پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر ، فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مردم به آثار فرهنگی و هنری، افزایش نشاط اجتماعی ،کمک به توسعه پایدار شهری و احیای هویت فرهنگی شهرها از اهداف عمده طرح یادشده است.

وی کتاب فروشی ها و محصولات فرهنگی و هنری، تماشاخانه، نگارخانه ، نمایشگاه دایمی تجسمی، سالن های کوچک خصوصی نمایش فیلم، کارگاه های آموزشی و هنری، فروشگاه و کارگاه طراحی مد و لباس ایرانی، فعالیت های نوپای فرهنگی و هنری ( شتاب دهنده ها و استارت آپ ها) ، موزه های خصوصی فرهنگی و هنری، خدمات دیجیتال و کسب کارهای پویا ، کافه های اینترنتی فرهنگی و هنری ، کافه موزه های فرهنگی و هنری و کارگاه های تولیدی صنایع پشتیبان فرهنگ و هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری را مشمول حمایت بر اساس ماده یک آئین نامه گذر فرهنگ و هنر ذکر کرد.

در این نشست که شهردار منطقه ١٠ تبریز و نمایندگان از ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،‌ راه و شهرسازی و شهرداری فرهنگی – تاریخی منطقه ٨ حضور داشتند، خاضران به ارائه‌ی نقطه نظرات خود پرداخته و تصمیماتی را برای مطالعه بیشتر و انتخاب محورهای مستعد تبدیل شدن به گذر فرهنگی اتخاذ کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.