صفحه اصلی / استان ها / یزد / دستوری که ناصرالدین شاه برای نگهداری اولاد امیرکبیر پس از کشتنش داد!
دستوری که ناصرالدین شاه برای نگهداری اولاد امیرکبیر پس از کشتنش داد!

دستوری که ناصرالدین شاه برای نگهداری اولاد امیرکبیر پس از کشتنش داد!

به مناسبت شهادت «میرزا تقی خان امیرکبیر»، نمایشگاهی از اسناد امیرکبیر در قالب 25 سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد دایر شده است.

امیرکبیر

به گزارش کسب و کار نیوز، اسناد نمایشگاه مربوط به بازه‌ی زمانی سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۳۱ شمسی  است.

 موضوعات اسناد شامل سواد دستخط ناصرالدین شاه با عضدالملک در باره لزوم حفظ و نگهداری از او اولاد امیر بعد از قتل وی و سپردن رسیدگی تمام مسائل مربوط به آن‌ها به عضدالملک، دستخط امیرکبیر با موضوعات کوچ شاه به علت نگرانی از شیوع بیماری در شهر از جمله این اسناد است.

 انتقاد از حمایت وزیر مختار[انگلیس] از میرعلی‌نقی‌خان و میرهاشم‌خان، دستخط امیرکبیر به شاه در باب مسائلی چون قرض از تجار خارجی، اختلاف نظر در اعطای لقب سرتیپی و گفت‌وگو با مفتی هرات،‌ حکم ناصرالدین‌شاه درباره محافظت از امیرکبیر و خانواده‌اش در زمان تبعید به کاشان، دستخط امیرکبیر به شاه مبنی بر ملاقات هم‌زمان محمدجعفر مجتهد آباده و امام جمعه اصفهان در یک روز و موافقت شاه با آن است.

همچنین در این نمایشگاه که از امروز هیجدهم دی‌ماه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد آغاز بکار کرده، اسناد دیگری مانند نوشته‌جات وزرای مختار [دول روس و انگلیس] برای شاه، اعتراض شاه به بی‌طرف نبودن وزاری مختار در خصوص مسائل ایران و عثمانی و تأکید بر مالکیت ایران بر جزیره الخضر طبق عهدنامه، نامه امیرنظام به وزرای مختار دولتین روس و انگلیس و اعتراض به تجاوز رشیدپاشا به خاک ایران از جمله دیگر اسناد است.

درخواست رفع اختلافات و تعیین حدود دو کشور ایران و عثمانی، دست‌خط‌های امیرنظام در خصوص اعزام حمزه میرزا و قشون جنگی به مشهد برای مبارزه با ترکمانان، دستخط ناصرالدین‌شاه به امیرنظام مبنی بر تبریک اتمام بنای عمارت ایشان از جمله اسناد به نمایش درآمده است.

 نظرخواهی ناصرالدین‌شاه از مهدعلیا در مورد ازدواج ملک‌زاده خانم با امیرکبیر؛ [اعلام نظر مهد علیا] در خصوص واگذار کردن اختیار ازدواج ملک‌زاده به مصلحت شاه و بیان لیاقت امیر نظام برای این امر، دستخط ناصرالدین شاه خطاب به امیر نظام و صدور اذن ازدواج و هدیه‌ی یک قبضه قمه به امیر نیز به نمایش درامده است.

 برپایی این نمایشگاه تا ۲۳ دی ماه ادامه دارد و بازدید همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۴ برای علاقمندان آزاد است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.