چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / درآمدزایی مشکوک بانک ها
درآمدزایی مشکوک  بانک ها

73 درصد منابع بانک ها صرف سفته بازی شد

درآمدزایی مشکوک بانک ها

چندسالی هست که بانک ها بحث منابع ناچیز و ذخایر محدود خود را به کرات بیان می کنند و البته ورشکستگی برخی از موسسات مالی و اعتباری و بانک های کوچک نیز تا حدودی گویای این ادعا از سوی بانک ها است. اما از دید برخی ها چالش نظام بانکی در خصوص منابع تا اندازه که خود بانک ها تاکید دارند، جدی نیست. به طوری که برخی از بانک در طی همین سال ها منابع عمده ای جذب کرده و برخی هم تحت لوای مشکلات موجود در سیستم بانکی از پاسخ گویی به بانک مرکزی در خصوص برخی کوتاهی ها، سر باز زده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، چندسالی هست که بانک ها بحث منابع ناچیز و ذخایر محدود خود را به کرات بیان می کنند و البته ورشکستگی برخی از موسسات مالی و اعتباری و بانک های کوچک نیز تا حدودی گویای این ادعا از سوی بانک ها است اما از دید برخی ها چالش نظام بانکی در خصوص منابع تا اندازه که خود بانک ها تاکید دارند، جدی نیست. به طوری که برخی از بانک در طی همین سال ها منابع عمده ای جذب کرده و برخی هم تحت لوای مشکلات موجود در سیستم بانکی از پاسخ گویی به بانک مرکزی در خصوص برخی کوتاهی ها، سر باز زده اند.
در همین رابطه محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان کشوروی در ادامه با اشاره به بدهی بانک های غیردولتی و موسسات مالی به بانک مرکزی، گفت: بدهی بانک های غیردولتی و موسسات مالی به بانک مرکزی از سال ۹۱ تا ۹۶، از ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دیانی افزود: چگونه ممکن است بانکی از ابتدای سال تاکنون آن هم در نبود پول، ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید جذب کرده باشد؟

رئیس مجمع کارآفرینان ادامه داد: در دولت یازدهم، آقای طیب نیا اعلام کرد یکی از بانک ها ۱۲ هزار میلیارد تومان جذب منابع داشته که تصمیم گرفته ایم این روند را متوقف کنیم؛ این روند نه تنها متوقف نشد بلکه در حال حاضر منابع بانک مرکزی مرز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را رد کرده است.

دیانی به بدهی های دولت به سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ تاکنون شاهد رشد بالای ضریب فزاینده نقدینگی بوده ایم به گونه ای که از ۴.۶۳ درصد به ۷.۲۴ درصد رسیده است.

وی افزود: چرا با وجود اینکه نقدینگی در کشور وجود دارد اما پولی دست صنعت را نگرفته است؟ بسیاری از صنایع هنوز به تولید سال ۸۹-۹۰ نرسیده اند.

رئیس مجمع کارآفرینان اظهار داشت: در سال ۸۰، ۵۲ درصد از منابع بانکی به صنعت و ۱۵ درصد به سایر بخش ها اختصاص داشت اما در سال ۹۷، تنها ۲۱ درصد منابع به صنعت و ۷۳ درصد به سفته بازی اختصاص یافته است.

دیانی گفت: بانک های دولتی ۴۹ درصد منابع را به املاک و مجموعه ها برده اند.
نظارت ضعیف بر شبکه بانکی
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب و کار» می‌گوید: یکی از مشکلات موجود در نظام بانکی ضعف های نظارتی است که منجر به هدر رفت بخش زیادی از منابع بانک ها و هدایت آن به سمت بخش های غیرمولد شده است. بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر منابع بانک ها بیش از آنکه در اختیار بخش های مولد قرار بگیرد، به سمت سفته بازی رفته است. شرایط سخت تسهیلات دهی در بانک ها و سودآوری سپرده گذاریی برای دارندگان سرمایه، رغبت تولید برای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی را پایین آورده و این در حالیست که تولید کنندگان متقاضی این تسهیلات با موانع سختی برای دریافت آن مواجه هستند. این امر در بلند مدت معضل رشد نقدینگی غیرمولد را برای اقتصاد دامن زده و در طرف مقابل مشکل تامین سرمایه در گردش برای بنگاه ها را دامن زده است.
وی ادامه می دهد: نظارت های بیشتر بانک مرکزی و هدایت درست منابع بانکی با اصلاحاتی که لازم است روی مدیریت بانک ها صورت بگیرد، به هدایت درست منابع بانکی کمک می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.