صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / بررسی بودجه نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی

در کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی مطرح شد

بررسی بودجه نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مطرح کرد: نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی به بودجه خود در سال آینده در کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی مجلس اعتراض کردند.

کمیسیون فرهنگی

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جلسه کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی با حضور حجت الاسلام آزادی خواه رییس کمیته بنده و نمایندگان نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی برگزار شد و در نشست صبح به بررسی پیشنهادات و نقطه نظرات پرداختیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: پورمختار از نهاد کتابخانه‌ها ابراز گله‌مندی از کاهش قابل توجه بودجه پیشنهادی برای این نهاد در لایحه بودجه ۹۸ داشت؛ به طوری که این کاهش به گونه‌ای است که پاسخگوی هزینه‌های جاری نهاد کتابخانه‌ها نخواهد بود و یقیناً در پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه خواهند شد و از طرفی ابراز نگرانی از احتمال تعطیلی ۴۰ باب کتابخانه داشتند؛ چرا که هم اینک خیلی از روستاها و شهرستان‌های کوچک و کم برخوردار نیاز به کمک و حمایت هرچه بیشتر دارند و علیرغم آنکه سهم ۰.۵ درصدی از محل شهرداری‌ها باید در اختیار کتابخانه‌ها قرار گیرد اما با توجه به مشکلات موجود این تخصیص نیز صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: سخایی معاونت بنیاد سعدی گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد در خارج از کشور ارائه داد؛ به طوری که این بنیاد با تشکیل ۲۵۰ کلاس درس در خارج از کشور نقش قابل توجهی در ترویج زبان ایرانی داراست. این موسسه به صورت هیأت امنا اداره می‌شود و با وزارت آموزش و پرورش، وزارت خارجه و وزارت ارتباطات  تعاملات مستقیمی دارند و ۵ درصد از اعتبارات سازمان فرهنگ و ارتباطات به این بنیاد تخصیص می‌یابد و علیرغم صرفه جویی‌هایی که بنیاد با بهره‌گیری از اساتید محلی به عنوان نمونه دارد بازهم با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز تخصیص این ۵ درصد تکافوی نیازها و برنامه‌های بنیاد را نخواهد داشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ خاطرنشان کرد: دستگاه دیگری که در این جلسه حضور داشت بنیاد دایره المعارف اسلامی بود این بنیاد از سال ۶۲ شروع به فعالیت علمی و پژوهشی داشته و دارای نیروهای متخصصی است که حداقل آشنا به سه زبان هستند و هم اینک ۲۴ جلد دایره المعارف اسلامی آماده دارند که مرجعی برای بسیاری از پژوهشگران است. این بنیاد با کمال تعجب ابراز داشت که احتمالاً اشتباهی در بودجه تخصیصی رخ داده چرا که بودجه بنیاد از ۹ میلیارد به ۲ میلیارد کاهش داشته که یقیناً اداره امور جاری و انجام فعالیت‌های بنیاد را بسیار مورد تهدید قرار خواهد داد.

وی افزود: شرایط اقتصادی موجود و انقباضی بودن بودجه برای سال پیش رو  یک واقعیت است که گذار از آن را منوط به همکاری و همیاری همه دستگاه ها و نهادهاست تا با صرفه جویی‌های لازم و پرهیز از انجام موازی کاری ها بتوان بهترین خدمات را به مردم ارائه داد اما بدون تلاش و رایزنی برای افزایش اعتبارات تخصیصی به برخی نهادها واقعاً امورات جاری آنها با مضیقه مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.