صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه حذف صفر
هزینه    حذف    صفر

«کسب و کار» بررسی می کند

هزینه حذف صفر

تصمیم بانک مرکزی برای حذف چهار صفر پول ملی بعد از رونمایی چک پول جدید 5هزارتومانی در حالی در خبرها منتشر شد که رئیس کل بانک مرکزی نیز اخیرا از برنامه این بانک و ارائه لایحه ای به منظور به دولت خبر داده است.

گروه اقتصاد ایران و جهان 

به گزارش کسب و کار نیوز، البته این برنامه همانطور که خود رئیس بانک مرکزی هم اشاره کرده، حداقل چند سالی زمان می برد و انتقاد کسانی که عقیده دارند انجام این کار در شرایط فعلی به صلاح نیست، شاید منطقی به نظر نرسد. از زمان اعلام این خبر تا به حال خبرهای زیادی مبنی بر نفی این کار و عواقب بد آن برای اقتصاد منتشر شده که البته در کنار آن نمی توان منکر مزایای این کار نیز بود. به طور مثال همانطور که رئیس کل بانک مرکزی هم بیان کرده، کاهش هزینه چاپ پول و همچنین اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها برای ارتقاء وجهه پول ملی درصحنه بین المللی، از جمله مزایای این کار است.
بر اساس گزارش های موجود ایران تنها کشوری است که بعد از ممیز ۴ صفر اضافه دارد و با برداشتن صفر ها با ارزهای دیگر هماهنگ می شود. اما برخی از کارشناسان عقیده دارند، بانک مرکزی و یا دولت نباید منتظر کاهش نرخ تورم با حذف ۴ صفر از پول ملی باشند. به طوری که تجربه کشوری چون ونزئلا نیز این موضوع را ثابت می کند. به اعتقاد آنها از آنجایی که کشوری مثل ونزئلا قبل از اجرای این کار اصلاحات ویژه را انجام نداده به نتیجه نرسیده است بر همین اساس، چهار نکته کلیدی به منظور اجرای این کار از سوی کارشناسان به نهادهای اجرایی پیشنهاد می شود که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد که از جمله آن: اصلاح سیستم یارانه ای کشور، افزایش قیمت بنزین، کشیدن ترمز ماشین چاپ پول، اصلاح نظام مالیاتی کشور، قبول نرخ ارزی که از عرضه و تقاضا به دست می آید و هدر ندادن منابع ارزی کشور، اصلاح سیستم بانکی و سودهای موهومی. در کشور ما تقریبا تمامی موارد فوق اصلاح نشده باقی مانده و فرایند اصلاح آن نیازمند اقدامات بلند مدت است.
در اواسط دهه ۱۳۸۰ و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که حذف صفر از پول ملی به عنوان راهکاری برای افزایش ارزش آن مطرح و با وجود بحث‌ها و بررسی‌های زیادی که در این رابطه انجام شد، شرایط ناپایدار اقتصادی از جمله پیش آمدن بحران‌های ارزی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که موجب افزایش تورم شده بود در نهایت این پیشنهاد را بایگانی کرد.
سیف هم که به ریاست بانک مرکزی منصوب شد در ابتدا از تمایل بانک مرکزی و عدم مخالفت آن با حذف صفر از پولی سخن گفت اما آن را به شرایط پایداری اقتصادی و به طور ویژه تورم تک رقمی پایدار مشروط اعلام کرد.
حال این بار همتی، در جایگاه ریاست بانک مرکزی موضوع را مطرح کرده اما این موضوع با وجود اینکه پیشنه‌ای در سال‌های گذشته داشته دارد،به زودی اتفاق نخواهد افتاد و طبق اعلام آقای رییس کل، حدودا دو سالی برای اجرای آن زمان لازم است.

چند نکته رئیس کل بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر پول ملی
در رابطه با حذف چهار صفر از پول ملی عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در خصوص لایحه پشنهادی برای حذف ۴ صفر از پول ملی چند نکته راباید توضیح دهم:
١. لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تأیید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.
٢. یک فرایند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سالی طول می‌کشد.
٣. این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و بکارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متأخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.
۴. بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکنا‌س‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.
۵. اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را درصحنه بین المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها درکنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.