صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / سرازیری فاضلاب در خیابان تهدید بهداشت عمومیست/خاطیان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند
سرازیری فاضلاب در خیابان تهدید بهداشت عمومیست/خاطیان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت:

سرازیری فاضلاب در خیابان تهدید بهداشت عمومیست/خاطیان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت گفت: در بعضی از مناطق شهری شاهد بیرون‌ریزی فاضلاب به جوی‌های شهری به دلایلی مانند نداشتن فضای کافی برای دفع فاضلاب، ترجیح به پر نشدن چاه‌ فاضلاب و... هستیم که این مسئله سبب بیماری برای مردم می‌شود.

آبیاری مزارع سبزیجات با فاضلاب

علی حسنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: فاضلاب‌ها همیشه می‌توانند یک فرصت یا تهدید باشند. فاضلاب‌ها مقادیر بسیار زیادی آب و مقدار ناچیزی از آن مواد زائد است. اگر با تصفیه مواد زائد از آب جداسازی شود، از این آب به عناوین مختلف در کشاورزی، فضای سبز و… می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: از طرفی این فاضلاب می‌تواند تهدید باشد اگر تصفیه درستی انجام نشود منشا بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی برای افراد ایجاد می‌کند.

مدیرگروه سلامت محیط و کارمعاونت بهداشت در خصوص فاضلاب‌ و کانال‌های آب مناطق حاشیه‌شهر عنوان کرد: در قبوض شهروندان علاوه بر هزینه آب‌مصرفی، هزینه فاضلاب تولید شده نیز درج می‌شود. جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بر عهده اداره آب‌ فاضلاب است اما در بعضی از مناطق شهری شاهد بیرون‌ریزی فاضلاب به جوی‌های شهری به دلایلی مانند نداشتن فضای کافی برای دفع فاضلاب، ترجیح به پرنشدن چاه‌ فاضلاب و…هستیم که این مسئله سبب بیماری برای مردم می‌شود.

حسنی با بیان اینکه ارگان‌هایی مثل بهداشت و محیط ‌زیست پیگیر این موضوع هستند، خاطرنشان کرد: هرماه جلساتی با شهرداری‌های مناطق برگزار می‌شود که مغازه‎‌داران و منازلی که فاضلاب خود را به خیابان می‌فرستند به استناد ماده قانونی ۶۶۸ تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی معرفی و مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام دهند. در بسیاری از مناطق دیگر شاهد این موضوع نبوده و زیرساخت‌های لازم انجام شده است اما در برخی از مناطق هنوز شاهد آن هستیم.

وی در خصوص پیگیری بهداشت و علوم پزشکی بیان کرد: پیگیری مسئله فاضلاب از جمله مجوز، احداث و نظارت بر خروجی تصفیه‌خانه‌ها با محیط‌زیست است.

حسنی درخصوص محصولات مزارع کشاورزی کنار فاضلاب‌های شهری ابراز کرد: در سازمان علوم پزشکی نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی انجام و نظارت‌های لازم صورت می گیرد. ارگان‌های مختلفی متولی فاضلاب هستند. سلامت مردم برای ما بااهمیت و دغدغه ماست. کارگروه نجات کشف‌رود راه‌اندازی شده که به دلیل اهمیت مسئله به ریاست استانداری انجام می‌شود که ارگان‌های مختلفی در آن حضور دارند. اولویت و مسئولیت ارگان‌ها مشخص شده است.

مدیرگروه سلامت محیط و کارمعاونت بهداشت افزود: با ورود آب‌وفاضلاب به عنوان متولی فاضلاب‌ها در مناطقی که افراد برای آبیاری مزارع کشاورزی از فاضلاب‌ها استفاده می‌کردند، ورود پیدا کرده و به نتایج خوبی رسید. اگر فاضلاب‌ها تصفیه شود مشکلات زیست‌محیطی کاهش و فرصتی برای جبران کمبود آب فضای سبز و مزارع است.

وی در خصوص بیماری‌های ناشی از فاضلاب درمناطق حاشیه‌شهر مطرح کرد: براساس آموزش‌های داده شده به افراد در این مناطق بسیاری از مشکلات  کاهش یافته است لذا بیماری خاصی مشاهده نشده و همکاران ما در این خصوص نظارت لازم دارند.

حسنی یادآور شد: فاضلاب اگر تصویه نشود تهدید است. حشرات، گردغبار و… ناشی از فاضلاب زمینه گسترده بسیاری از بیماری‌هاست. کارگروه سلامت بیش‌ترین انرژی را برای ساماندهی آب‌وفاضلاب قرار داده و همه سازمان‌ها در ساماندهی این مسئله متولی هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.