صفحه اصلی / اسلایدر / زنگ خطر افزایش تقاضای ارزی
زنگ خطر افزایش  تقاضای  ارزی

«کسب و کار» مجوز واردات مشروط کالای لوکس به مناطق آزاد را بررسی می کند

زنگ خطر افزایش تقاضای ارزی

کسب و کار نیوز- مجوز واردات کالای لوکس به مناطق آزاد در حالی داده شده که به گفته کارشناسان این کار با افزایش تقاضا برای ارز باعث در تنگنا قرار دادن منابع ارزی می شود.

گروه اقتصاد ایران و جهان 

به گزارش کسب و کار نیوز، با بخشنامه جدید اعلام شده از سوی گمرک، امکان انتقال کالاهای مشمول اولویت گروه چهارم(کالاهای لوکس و غیر ضروری) که پیش از این و قبل از ممنوعیت، مجوز ثبت‌سفارش گرفته‌اند به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم می‌شود.
موضوع واردات کالای لوکس از دیرباز مورد چالش خیلی ها بوده و از این نظر که با تولید و منافع ملی ضدیت دارد، مورد انتقاد بوده است. به ویژه واردات این کالاها در مناطق آزاد که بر اساس برخی از گزارش ها، پشت پرده آن رانت و رانت خواری قرار گرفته است. به همین دلیل هم بود که در ابتدای سال جاری طبق ابلاغیه وزیر صمت به سازمان توسعه تجارت، واردات این کالاها ممنوع اعلام شد. اما حالا تحت شرایطی به واردات این کالاها مجوزی دوباره داده شده است که پیامدها و آثار آن برای اقتصاد کشور در شرایط فعلی جای سوال دارد.
به گفته مسئولان هدف از این کار کاهش مشکل رسوب کالا در گمرک است در حالی که همین چند وقت پیش بود که خود مسئولان در چرایی علت رسوب این کالاها در گمرک به تخلفات وارد کنندگان و واردات بدون ثبت سفارش، اشاره کرده بودند و از طرفی همانطور که بررسی ها نیز نشان می دهد، بخش زیادی از کالایی که در گمرک رسوب شده، جزو کالای لوکس به شمار می رود. نمونه این امر خودروهای خارجی است که پس از مدت ها دپو شدن در گمرک، مجوز ورود به کشور پیدا کرده اند.
بر اساس گزارش های موجود این کالاها در فهرست ۱۳۳۹ قلم کالای گروه چهارمی قرار دارند که پیش از این بخشنامه‌ای مبنی بر عدم پذیرش ثبت سفارشات گروه چهارم کالایی و عدم انتقال این گروه کالاها به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و گمرکات داخلی ابلاغ شده بود.
این بخشنامه در راستای اجرای سیاست‌های جدید دولت و دستور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس کل گمرک ایران مبنی بر انجام اقدامات اورژانسی برای کاهش رسوب کالا در بنادر صورت می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.