صفحه اصلی / اسلایدر / خودروسازان مکلف به پرداخت سود و جرایم تأخیر به مشتریان هستند
خودروسازان مکلف به پرداخت سود و جرایم تأخیر به مشتریان هستند

خودروسازان مکلف به پرداخت سود و جرایم تأخیر به مشتریان هستند

معاون وزیر صنعت از تکلیف خودروسازان به پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت در قراردادهایی خبر داد که امکان تحویل به موقع خودروهای آنها از سوی خودروساز وجود ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، معاون وزیر صنعت از تکلیف خودروسازان به پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت در قراردادهایی خبر داد که امکان تحویل به موقع خودروهای آنها از سوی خودروساز وجود ندارد.

محسن صالحی نیا در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش تولید خودرو طی ماه های گذشته گفت: با توجه به شرایطی که برای اقتصاد ایران رخ داد، تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده و هم اکنون برخی مشکلات در حوزه تأمین خودرو در بازار وجود دارد. بنابراین گلایه قطعه سازان از خودروسازان به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان صحیح است.

صالحی نیا گفت: با توجه به اینکه برخی عوامل دست به دست هم داده و کاهش تولید خودرو را رقم زده است، برآوردها حکایت از آن دارد که امروز ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کنیم که ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصد کاهش نسبت به برنامه تدوین شده در آن مشاهده می شود. اما برای آن برنامه جبرانی داریم.

وی تصریح کرد: کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قرارداد با قطعه سازان است و ممکن است در این میان قطعه سازان متضرر شوند.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی خودروسازان به بهانه عدم تعیین قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار از ایفای تعهدات خود به مشتریان سر باز می زنند، اظهار داشت: وزارت صنعت در این زمینه نظارت دارد اما در این رابطه دو دسته گله مندی وجود دارد ؛ یک گروه مربوط به خودروهایی است که تولید آنها به دلیل مشکلات ناشی از محدودیت های بین المللی علیه ایران با توقف تولید مواجه هستند و گروه دوم گلایه ها مربوط به خودروهایی است که مشکلی برای تولید از سوی خودروسازان داخلی وجود ندارد که البته مقرر شده تا پایان سال تعهدات خودروسازان ایفا شود اما در سه ماهه سوم امسال نیز بخشی از این تعهدات به مشتریان تحویل داده شد.

صالحی نیا خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که خودروهای تولید مشترک ایران با سایر کشورها را ثبت نام کرده و هم اکنون خودروساز امکان تحویل آن را ندارد، خودروسازان مکلفند با توجه به نوع قرارداد یا خودروی جایگزین تحویل دهند و یا سود مشارکت را به حساب مشتریان واریز کرده و یا اگر شکل دیگری از توافق را با مشتریان انجام می دهند، عملیاتی سازند. ما هم در وزارت صنعت بر این موضوع نظارت می کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مقدمات کار برای قیمت گذاری خودروهای خارج از حیطه تصمیم گیری شورای رقابت فراهم شده و به زودی در ستاد تنظیم بازار این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد به این معنا که خودروسازان با تعیین تکلیفی که ستاد تنظیم بازار بر روی قیمت خواهد داشت خودرو را تحویل مشتری خواهند داد.

وی افزود: مشتریان در این حوزه سه دسته اند. اول گروهی که خودرو را با قیمت قطعی خریداری کرده که مطابق با نرخ درج شده در قرارداد خودرو را تحویل می گیرند، دسته دوم شامل افرادی است که پیش خرید به حسب قیمت روز انجام داده اند که آنها نیز براساس قیمت روز که از سوی ستاد تنظیم بازار نهایی می شود خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و دسته سوم ثبت نام کنندگانی هستند که به تازگی اقدام به ثبت نام خودرو خواهند کردکه تکلیف آنها هم مشخص است.

صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این طور نیست که خودروسازان خودرو تولید کنند و تحویل ندهند، گفت: به هر حال خودروسازان براساس قیمت های تکلیفی ستاد تنظیم بازار مکلف به ایفای تعهدات خود هستند ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار نیز نرخ عادلانه ای برای خودروها اعلام خواهد کرد اما خودروساز نمی تواند به بهانه انتظار برای ابلاغ قیمت ها از سوی ستاد تنظیم بازار، از تحویل خودرو امتناع کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از زمان ابلاغ قیمت های جدید خودرو ابراز بی اطلاعی کرد و در خصوص عدم حضور وزیر صنعت در مراسم افتتاحیه امروز نمایشگاه علیرغم اعلام قبلی، تصریح کرد: جلسه فوری در یکی از کمیسیون های دولت برگزار شد که وزیر هم در آن حضور دارد.

صالحی نیا بار دیگر تأکید کرد: پرداخت سود و جرایم تأخیر در قراردادهای خودرویی باید از سوی خودروسازان رعایت شود.

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از ۲۰۶ همت گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز، این تسهیلات را ۹۵۱ هزار و ۱۲۷ نفر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.