صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / حمایت ۵۰ درصدی یارانه‌ای از ایده های دست اول
حمایت  ۵۰ درصدی یارانه‌ای از ایده های دست اول

تکمیل چرخه ایده تا بازار نیازمند حمایت همه جانبه است

حمایت ۵۰ درصدی یارانه‌ای از ایده های دست اول

امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور در زمینه ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است بنابراین ضرورت دارد در بخش هایی که پتانسیل اشتغالزایی دارند سرمایه گذاری های کلان وجود انجام شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابراین به منظور ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار اقتصادی باید از اجرای ایده های فناورانه حمایت شود. از طرفی دیگر یادآوری این امر که فاصله اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا با کشور ما بسیار زیاد است باعث می‌شود تا بدانیم رسیدن به جایگاه قابل‌توجه در اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند سرعت عمل در حمایت همه‌جانبه از این شرکت‌ها است. معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در این رابطه اظهار داشت: فناوری‌های سطح یکی که برای اولین بار عرضه می‌شوند، از حمایت یارانه‌ای ۵۰ درصدی برخوردار می‌شوند. پیمان صالحی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار گفت: در این دوره از نمایشگاه ۳۵۰ شرکت حضور دارند و بیش از ۹ هزار مدل محصول را ارایه کرده‌اند. معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این دوره از نمایشگاه بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را بر اساس سطح‌بندی محصولات پرداخت می‌کند. وی افزود: محصولات سطح اول که برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند ۵۰ درصد، سطح اول عادی ۴۰ درصد، سطح دوم ۲۵ درصد، سطح سوم ۱۰درصد و سطح چهارم بدون حمایت خواهند بود؛ ارزیابی و سطح‌بندی محصولات بر اساس سطح ذاتی فناوری و میزان داخلی سازی محصولات انجام می‌شود. وی اظهارداشت: همچنین در نظر داریم تسهیلات لیزینگی ۸ تا ۱۰ درصد را برای خریداران بخش خصوصی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهیم. این لیزینگ توسط خط اعتباری۲۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: همچنین برای تشویق شرکت‌ها به فروش بدون یارانه معاونت و ارایه تخفیف مناسب به خریداران که مشمول حمایت‌ها نمی‌شوند هم ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات وام با کارمزد کم توسط صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود؛ خریداران می‌توانند “خریداران حقوقی خصوصی”، “موسسات آموزشی و پژوهشی”، “غیر انتفاعی”،”بیمارستان‌ها”، “آزمایشگاه‌های خدماتی و تحقیقاتی”، “شرکت‌های دانش بنیان” و”شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد” باشند. وی ادامه داد: با همکاری معاونت امور بین‌الملل معاونت علمی و بخش بین‌الملل وزارت علوم بنا داریم بازار بین‌المللی برای فناوری‌های ارایه شده در نمایشگاه داشته باشیم.

ایده به تنهایی نمی تواندکسب و کاری ایجاد کند

مرتضی شکوری

کارشناس استارت آپ

موضوع حمایت از ایده ها و خلاقیت هایی که مانندش وجود ندارد حرکتی ستودنی است که اگر واقعا به تحقق بپیوندد آینده شرکت های نوآور و نوپا بسیار درخشان و امیدوار کننده خواهد بود. ایده های بسیاری در کشور ارایه شده اند و متولیان اعطای تسهیلات و حامیان این شرکت ها به دلایل تکراری بودن ایده و نداشتن پشتوانه موفقیت از پرداخت تسهیلات و یارانه حمایتی انصراف دادند. در کشور ما سالهاست برای ایده های نو و دست اول فراخوان داده می شود و شرکت های بزرگتر و قدرتمندتر آمادگی پذیرش این ایده ها را در خود دارند تا با حمایت از آنها خدمات و محصولات را وارد بازار کنند. در حال حاضر دغدغه های مالی و بروکراسی اداری را از بزرگ ترین موانع رشد شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و ایده های خلاقانه و دست اول است که گاهی همین ایده های دست اول به دلیل عدم حمایت و نبود کمک مالی به فراموشی سپرده می شوند. اگر مسئولان به این امر توجه کنند و سعی در تسهیل امور اداری درجهت تاسیس یا رشد شرکت های دانش بنیان و فناور داشته باشند تحول عظیمی در این حوزه به وجود می آید و به طور قطع ایده های دست اول از کشور ما صادر خواهد شد نه اینکه الان ما واردکننده ایده های خارجی ها شده ایم و از آنها برای راه اندازی استارت آپ ها الگوبرداری می کنیم.

شرایط امروز در دنیا ثابت کرده که اقتصاد نوآور در برابر مشکلات دوام خواهد آورد و اگر به سمت نوآوری در اقتصاد همگام با دیگر کشورها قدم برنداریم عقب ماندگی حاصل از آن قابل جبران نخواهد بود. سرمایه گذاری و پرداخت رایانه برای ایده ها موجب افزایش تولید ملی و در نهایت پیشرفت کشور است و مسوولان باید برای نخبگان و افرادی که فکر سالم دارند راه و مسیر را هموار سازند تا در کشور خودمان ایده های دست اول پیاده سازی و اجرا شوند نه اینکه نخبگان و صاحبان ایده با مهاجرت به کشورهای دیگر توسعه اقتصادهای خارجی را کلید بزنند. به طور کلی درست است که ایده مرحله مهمی از ایجاد کسب و کار است اما ایده به تنهایی نمی تواندکسب و کاری ایجاد کند، بلکه نیازمند ارایه آموزش و خدمات پشتیبانی است و در نهایت اینکه تکمیل مدار چرخه ایده تا بازار نیازمند حمایت همه جانبه است.

 

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.