صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تولید و ارائه تجهیزات خانه هوشمند
تولید و ارائه تجهیزات خانه هوشمند

دستاورد محققان دانشگاه علم و صنعت

تولید و ارائه تجهیزات خانه هوشمند

گروهی از محققان در یک واحد فناور دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید و ارائه تجهیزات خانه هوشمند بر اساس مهندسی معکوس از یک فناوری پیشرفته شده اند.

خانه های هوشمند که این روزها در کنار دیگر مفاهیم مانند تلفن های هوشمند و نظایر آن مطرح می شوند، ضمن راحتی بیشتر برای صاحبان خانه صرفه جویی در مصرف انرژی و ایمنی و امنیت بیشتر را نیز در بر دارد. در این خانه ها همه وسایل از طریق اینترنت اشیا یا حتی بلوتوث به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند. مفهوم هوشمند در مورد بعضی اجزای ساختمان ها پیش از این معرفی شده و مردم با آن آشنا هستند، برای نمونه لامپ های هوشمند در راه پله ها ضمن جلوگیری از مصرف بی رویه برق موجب راحتی ساکنان ساختمان نیز هستند، یا تلویزیون های هوشمند و غیره.
محمد خاکسار یکی از اعضای این گروه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد این فناوری توضیح داد: گروه ما متشکل از ۵ نفر دانش آموخته های رشته الکترونیک و نرم افزار است که در مرکز نوآوری اکسیژن مستقر هستیم.
وی افزود: مراحل تحقیق و توسعه این فناوری را بر اساس مهندسی معکوس یک فناوری پیشرو در سطح جهانی از ۳ سال قبل آغاز و اکنون نمونه ای تولید کردیم که قیمت آن یک سوم نمونه خارجی است و از نظر کیفیت و کارایی با نمونه های خارجی رقابت می کند.
این دانش آموخته رشته مخابرات در مقطع کارشناسی علم و صنعت در مورد فناوری پیش گفته توضیح داد: این فناوری بر عرصه اینترنت اشیا به دست آمده است، به این شکل که وسایل خانه با اینترنت اشیاه به هم متصل هستند و کنترل آنها به وسیله یک نرم افزار روی گوشی تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگر در اختیار صاحب خانه قرار دارد.
به گفته خاکسار توسعه نرم افزار خانه هوشمند و تولید تجهیزات جانبی آن حدود ۲ سال زمان برده است.

***وسایل از زیر ساخت های پلتفرم
وی در مورد دیگر ابعاد این فناوری گفت: ساده ترین حالت کنترل از راه دور وسایل خانه است؛ ولی تعریف هوشمندی یعنی افزودن قابلیت برنامه ریزی به اشیا تا در زمان مشخصی روشن یا خاموش شوند، یا اینکه در صورت وقوع رویدادی یا تغییری در منزل عملکرد آنها هم تغییر کند و مانند آن.
خاکسار مهم ترین مزیت خانه های هوشمند را بعد از کاهش مصرف کاربری راحت دانست و گفت: حفظ امنیت و ایمنی در خانه نیز از این روش به راحتی به دست می آید، مثلا می توان سیستم ورودی منزل را طوری طراحی کرد که در صورت ورود توسط هر فردی به اطلاع صاحبخانه برسد.

***دشواری تامین سخت افزار و نقل و انتقالات مالی در سایه تحریم ها
وی در مورد مشکلات شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات نیز گفت: یکی از مهم ترین مشکل های ما این است که کار در بعضی از این حوزه ها مانند پیام رسان ها را تازه شروع کرده ایم، در حالیکه هر فناوری نیاز به تحقیق و توسعه دارد.
خاکسار ادامه داد: در حالیکه بسیاری شرکت های داخلی مثلا از ۳ سال قبل به فکر کار روی پیام رسان ها و توسعه پیام رسان بومی افتادند، رقیب های خارجی دست کم از ۱۰ سال در این زمینه تجربه دارند.
وی با اشاره به اینکه مسلط شدن بر یک فناوری دشوار است گفت: در حوزه های دیگر مانند هوش مصنوعی همین موضوع هست، اینکه یک فناوری را مهندسی معکوس کنیم و به همه زوایای آن هم پی ببریم زمان بر است.
خاکسار در مورد نیاز به ارتباط با شرکت های اصلی حوزه فناوری اطلاعات برای تولید یک پیام رسان بومی قوی نیز توضیح داد: این شرکت ها سعی می کنند محصول خود را بفروشند، چون رقیب ما هستند و ارتباط با آنها مفید نیست. شرکت ها قصد انتقال فناوری به ایران اصلا ندارند و ارتباط با آنها هم کمک نمی کند.
وی افزود: ولی بعضی خدمات دهنده ها هستند که ممکن است پلتفرم سخت افزار را به ما بدهند، اگر بتوانیم با این شرکت ها ارتباط داشته باشیم خیلی خوب است.
این کارافرین حوزه فناوری اطلاعات گفت: تحریم ها در حوزه تامین سخت افزار یا نقل و انتقال ارزی یا تحریم ها مشکل زیادی ایجاد می کند، زیرا اصلا نمی توانیم مستقیم سخت افزارهای مورد نیاز را تامین کنیم یا ارتباط داشته باشیم.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، با این وجود بعضی فروشندگان سودجو ریفربیشد بودن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.