به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, بر اساس مطالعات اپیدمولوژی و ارتباط آن با آلودگی هوا، حساسترین گروه سنی در معرض بیماریهای خطرناک ناشی از آلودگی هوا، افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۵ سال هستند و بیماران قلبی عروقی، زنان باردار و افراد چاق نیز در معرض خطر قرار دارند. از نظر جنسیت افراد در معرض خطر آلایندهها، زنان حساسیت بیشتری دارند و از میان افراد فوت شده نیز تعداد این جنسیت و سن ذکر شده بیشتر بوده است.
برای کاهش آثار زیست محیطی آلودگی هوا و به حداقل رساندن هزینههای اجتماعی و بهداشتی ناشی از آن، قانون هوای پاک که لایحه آن از سوی دولت ارائه شده بود در تاریخ ۲۵/ ۴/ ۱۳۹۶ مشتمل بر ۳۴ ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مفاد این قانون مشتمل بر الزامهای استفاده از راهکارهایی از جمله معاینه فنی خودروها، جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، نصب و راهاندازی سامانههای پایش برخط لحظهای (آنلاین) برای واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط، رعایت حد مجاز انتشار آلایندهها از سوی واحدهای صنعتی و تولیدی، تولید و استفاده از سوخت استاندارد، ایجاد فضای سبز و مشجر، معاینه فنی موتورخانهها و سامانههای احتراقی، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید برق و . . . است.
این قانون برای کاهش انتشار آلایندههای زیست محیطی ناشی از سوختهای فسیلی و رسیدن هوای پاک، بیشتر روی کنترل خروجیهای سیستمهای احتراقی متمرکز شده است که این موضوع کفایت نمیکند و باید نسبت به بهینهسازی و کاهش مصرف سوخت سیستمهای مصرفکننده در بخشهای مختلف اعم از ساختمان، صنعت و حملونقل اقدام کرد.
برای نمونه در شهر تهران در ایام زمستان، روزانه بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف میشود که احتراق آن سبب تولید ۱۸۰ هزار تن دیاکسید کربن در فضای شهر میشود. اجرای راهکار معاینه فنی موتورخانهها تاثیر مثبتی بر کاهش انتشار گاز CO داشته، حال آنکه مصرف سوخت و انتشار دیاکسید کربن را تا ۵ درصد کاهش میدهد، در صورتی که با تغییر نوع سیستم گرمایشی به چگالشی یا استفاده از مشعلهای بازدهی بالا به همراه سیستمهای کنترل و مدیریت هوشمند انرژی ساختمان میتوان مصرف سوخت و متناسب با آن انتشار آلایندهها را تا ۵۰ درصد کاهش داد و به تبع آن نقش موثری را در ایجاد هوای پاک بازی کرد.
در بخش صنایع نیز برای بهینهسازی و ارتقای بازدهی حرارتی سیستمهای احتراقی با بهکارگیری فناوریهای نو الزامی ارائه نشده است و برای ارتقای بازدهی تولید برق نیروگاهها بهعنوان بزرگترین مصرفکننده سوختهای فسیلی و همچنین آلودگیهای ناشی از سوزاندن گازهای همراه نفت در مناطق نفتخیز نیز مواد قانونی الزامی آورده نشده است.
از نظر نگارنده این یادداشت، قانون هوای پاک به تنهایی نمیتواند کشور را به اهداف آن که رسیدن به هوای سالم و غیر زیانآور برای سلامت انسان است، نائل کند و باید با بهکارگیری همزمان با دیگر قوانین مرتبط از جمله قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و قانون هدفمند کردن یارانههای انرژی و با ایجاد و توسعه مدیریت انرژی و مدیریت سبز، فضای مناسب را برای رشد و نمو فرزندان آیندهساز کشور فراهم کرد.
کشورهای پیشرفته برای رسیدن به استانداردهای محیط زیستی آلودگی هوا، ابتدا به استانداردهای مصرف انرژی و اصول بهینهسازی انرژی توجه کردهاند و در گام بعدی یا بهطور همزمان استانداردهای انتشار آلایندهها را اجرا کردهاند. اجرای بهینهسازی انرژی، توسعه اقتصادی پایدار کشورها را فراهم کرده است.
در پایان سرفصل کلی برخی از مواد قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ارائه میشود:
– تدوین و اجرای معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی تجهیزات و ماشینآلات انرژیبر و فرایندهای صنعتی، معدنی و کشاورزی؛
– ارائه مشوق مالی برای ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از تجهیزات، مجموعهها و فرایندهای با مصرف انرژی و آلودگی زیست محیطی کمتر؛
– حمایت از شرکتهای خدمات انرژی؛
– تهیه و تصویب آییننامههای صرفهجویی مصرف سوخت با جهتگیری به سوی ساختمان سبز؛
– ایجاد واحد مدیریت انرژی؛
– توسعه سیستمهای تولید همزمان برق حرارت و برودت؛
– توسعه انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید برق و حرارت؛
– توسعه تولید و عرضه خودروهای دیزلی سبک.
بهینهسازی مصرف سوخت و هوای پاک
آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته میشود و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق میافتد، بهطوری که در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا سبب مرگ ۳۳ هزار نفر در ایران شده است.