صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / ۲۸ درصد مساحت کشور درگیر سیلاب‌های طولانی و شدید
۲۸ درصد مساحت کشور درگیر سیلاب‌های طولانی و شدید

۲۸ درصد مساحت کشور درگیر سیلاب‌های طولانی و شدید

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه ۲۸ درصد مساحت کشور دچار سیلاب‌های طولانی و شدید است، گفت: یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب در بارش‌های اخیر توسط فعالیت‌های آبخیز و آبخوان‌داری جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شده است.

وقوع سیلاب در پی بارش باران شدید در روستای سنان - فسا

ابوالقاسم حسین‌پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه از سال ۱۳۳۰ تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۷، ۶۹۹۶ مورد سیل بزرگ و کوچک در کشور رخ داده است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۲۸۵ مورد آن در دهه ۹۰ اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در دهه‌ اخیر شاهد افزایش شدت وقوع سیلاب‌ها بوده‌ایم، تصریح کرد: در بسیاری از مناطق کشور حجم سیلاب کاهش پیدا کرده اما بر شدت بارش‌ها و شدت سیلاب‌ها افزوده شده است. در برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای مدیریت ریسک سیل با اولویت پیشگیری در سطح حوضه‌های آبخیز بالادست اقداماتی انجام شده است. بر اساس بررسی‌های ما سیل در مناطقی که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته‌اند به مراتب خسارت کمتری نسبت به سایر مناطق وارد کرده است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی سبب افزایش شدت سیلاب‌ها در کشور شده است، گفت: تغییر اقلیم سبب شده که حتی در کشورهایی مانند کشور ما که با خشکسالی مواجه هستند، حداقل بارش‌ها منجر به وقوع سیلاب شود. دلایل دیگری مانند تغییر کاربری اراضی، تجاوز به حریم مسیل‌ها و آبراه‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز خسارات سیل را تشدید کرده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه سدسازی و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند، اظهار کرد: سد متولی تامین آب است و آب را در سطح زمین ذخیره می‌کند ولی آبخیزداری و آبخوان‌داری بارش‌ها و سیلاب‌ها را به درون زمین نفوذ می‌دهد و آن را در زیر زمین ذخیره می‌کند. در واقع آبخوان‌داری به دنبال حفظ و پایداری آب در چرخه طبیعت است.

وی در ادامه تصریح کرد: باتوجه به بارش‌های خوبی که طی پاییز امسال رخ داد و بارش‌های پراکنده‌ای که در فصل تابستان و اوایل زمستان در کشور داشتیم، می‌توان گفت حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب از بارش‌ها توسط فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور مهار شده است.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه ماهیت کار آبخوان‌داری هدایت بارش‌ها و سیل‌ها به درون زمین و آبخوان‌های زیرزمینی است، گفت: آبخوان‌داری سبب می‌شود که از حجم و شدت سیلاب‌ها در پایین دست کاسته شود، چشمه‌ها و قنات‌ها احیا و کانون‌های گرد و غبار در کشور تثبیت شود.

۲۸ درصد مساحت کشور دچار سیلاب‌های طولانی و شدید است

وی با اشاره به اینکه فقط چهار درصد کشور سیل‌خیزی ناچیزی دارند، تصریح کرد: ۹۶ درصد مساحت کشور سطوح متفاوتی از سیل‌خیزی را دارند که از این ۹۶ درصد، ۲۸ درصد دچار سیلاب‌های طولانی و شدید هستند و در اولویت فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۱ میلیون هکتار از اراضی کشور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به اتمام رسیده است، اظهار کرد: امسال نیز در ۸ میلیون هکتار از اراضی فعالیت‌های آبخیز و آبخوان‌داری آغاز شده است. ۲۶ میلیون هکتار از اراضی نیز در مرحله مطالعات فاز تفصیلی و اجرایی هستند.

حسین‌پور در پایان با اشاره به اینکه در مجموع ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هستند، تصریح کرد: برای اینکه حداقل بارش‌های کشور تحت مدیریت بهیه‌ قرار بگیرند و بتوانیم منابع زیستی کشور را قالب حوضه‌های آبخیز مدیریت کنیم نیازمند توجه ویژه تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان ارشد کشورهستیم. از آنجایی که طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری عام المنفعه و همسو با ملاحظات اجتماعی است انتظار داریم که در برنامه ششم و هفتم توسعه به آن توجه ویژه‌ای شود.

 انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.