صفحه اصلی / اسلایدر / مردم به دنبال غذای ارزان
مردم به دنبال غذای ارزان

«كسب‌وكار» گزارش می دهد

مردم به دنبال غذای ارزان

با شروع سال 97 بحران نوسانات دلار را داشتیم که تمام بازارها و اصناف از آن تاثیر گرفتند. در این بین صنف اغذیه فروشان هم با گرانی مواد اولیه و محصولات پروتئینی روبرو شده و هیمن امر موجب گرانی ساندویچ ها و پیتزاها در این واحدها شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از گذشته، ساندویچ به عنوان غذایی کم هزینه در میان اذهان و افکار عمومی جا افتاده، اما در شرایط فعلی بازار و با توجه به افزایش قیمت بسیار شدید در مواد و محصولات اولیه مورد نیاز ساندویچ، قیمت برخی ساندویچ‌ها تفاوت چندانی با نرخ غذا‌های متوسطی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود، ندارد.

در این رابطه رئیس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذائی گفت: امروز فروش اصلی اغذیه‌فروشان و ساندویچی‌ها، فلافل است زیرا قیمت آن ارزان است. امروز مردم به دنبال یک غذای شکم‌پرکن هستند نه غذای دارای پروتئین. رئیس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذائی گفت: امروز فروش اصلی اغذیه‌فروشان و ساندویچی‌ها، فلافل است زیرا قیمت آن ارزان است. امروز مردم به دنبال یک غذای شکم‌پرکن هستند نه غذای دارای پروتئین.اسد الله احمدی شهریور در خصوص وضعیت اعضای این اتحادیه گفت: ما نیز مانند تمامی ۱۳۵ صنف فعال در تهران دچار رکود هستیم و اینکه چون حوزه فعالیت ما غذایی است پس کمترین رکود را داشته‌ایم، درست نیست.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذائی ادامه داد: در چند سال اخیر به وضوح قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر قیمت مواد اولیه نیز افزایش داشته است.احمدی تاکید کرد: امروز فروش اصلی اغذیه‌فروشان و ساندویچی‌ها، فلافل است زیرا قیمت آن ارزان است. امروز مردم به دنبال یک غذای شکم‌پرکن هستند نه دارای پروتئین یا سایر مواد غذایی دیگر.وی ادامه داد: یک مغازه فعال در این صنف به طور ثابت روزانه هزینه‌هایی مانند آب، برق، گاز و مالیات را دارند که این مورد آخر کمر واحدهای صنفی را شکسته است در حالی که فروش ما کم شده اما مالیات را باید همچنان پرداخت کنیم. همین امر سبب شده در طول مدت مدیریت بنده در این اتحادیه بیش از ۵۰۰ واحد کار خود را تعطیل کنند البته یک سری از آنها جایگزین شده‌اند اما فعالیت آنها به یک سال نکشیده و زود تعطیل می‌شوند.

احمدی ادامه داد: امروز به دلیل بیکاری گسترده در کشور هر نفر یک فر یا یک یخچال در گوشه خیابان می‌گذارد و شروع به فروختن ساندویچ می‌کند. ضمن آنکه دیگر حریم صنفی نیز رعایت نمی‌شود.وی افزود: در کنار تمام آنها امروز شهرداری تبدیل به یکی از رقیبان اصلی ما شده است. به طور مثال خیابان ۳۰تیر را بدون هیچ گونه نظارت و جوازی به دستفروشان اجاره داده در حالی که این دکه‌های غذافروشی به علت اینکه نظارتی روی آنها وجود ندارند اصلا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند حتی معلوم نیست آنها آب مصرفی خود را از کجا می‌آورند. تنها هزینه آنها اجاره‌ای است که باید به شهرداری بدهند و هزینه‌هایی همچون آب و برق و مالیات ندارند. در این شرایط ما نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم.وی تصریح کرد: ما بارها به شهرداری نامه زدیم اما ترتیب اثر داده نشده است و از طریق اتاق اصناف نیز در حال پیگیری هستیم.احمدی گفت: در حال حاضر دو هزار و ۸۰۰ عضو ما از وضعیت خوبی برخوردار نیستند، دستفروشان و شهرداری‌ها برای ما مشکل بزرگی شده‌اند. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد به زودی شاهد موجی از کاهش فعالین اغذیه‌فروشی خواهیم بود.

بسیاری از اغذیه فروشان از این شغل کناره گیری کرده اند

کریم اسدی

فعال بازار اغذیه

در مدت اخیر که نوسانات دلار و گرانی های سریالی را داشته ایم وضعیت صنف اغذیه فروشان و فست فودها تعریف چندانی ندارد. البته فست فودها رونق بیشتری نسبت به اغذیه فروشان دارند و شاید مدرن تر بودن آنها دلیلی برای این اتفاق باشد. قیمت محصولات پروتئینی اعم از سوسیس، کالباس،  پنیر پیتزا، روغن و غیره افزایش زیادی داشته و به طور قطع بر قیمت تمام شده ساندویچ و پیتزای تولید شده تاثیر می گذارد. به عنوان مثال کف قیمت یک پیتزا تا قبل از گرانی های اخیر البته در مغازه و نه کانترهای خیابانی ۲۰ هزار تومان بوده که امروز همان پیتزا با همان مواد ۴۰ هزار تومان فروخته می شود و مشتریان اغذیه فروشی ها و فست فودها نیم توانند مثل گذشته از این صنف استفاده کنند. لازم است اشاره شود که در برخی مناطق پایتخت دیگر پیتزا و ساندویچ با این قیمت ها هم پیدا نمی شود و کف قیمت برای پیتزا ۱۰۰ هزار تومان و برای ساندویچ ۶۰ هزار تومان است . البته ملاک برای سنجش گرانی این مناطق نیستند.

از طرفی دیگر ازدیاد واحدهای اغذیه فروشی نیز موجب کسادی بازار شده است. این موضوع در کنار نوسانات اخیر قیمت ها و گرانی های اخیر موجب شده بسیاری از اغذیه فروشان از این شغل کناره گیری کنند. در یک خیابان شاهد تاسیس چندین اغذیه فروشی و فست فود حتی در کنار هم هستیم که اگر قانونی در این زمینه وجود داشه باشد می توان از آن برای اصلاح مجوزها استفاده کرد. متاسفانه در حال حاضر این واقعیت تا جایی پیش رفته که برخی از واحد‌های فعال در این حوزه، صرفا به عرضه فلافل مبادرت می‌ورزند، زیرا این نوع خاص از ساندویچ در زمره ارزان‌ترین ساندویچ‌ها قرار دارد و جامعه نیز به نسبت دیگر ساندویچ‌ها اقبال بیشتری به آن نشان می‌دهد.

با تمام این تفاسیر باید اشاره کرد که مالیات هم مزیپد بر این علت ها شده است. در شرایطی که اغذیه فروشان درآمد چندانی ندارند و هزینه های آنها هم افزایش یافته است سازمان امور مالیاتی طی سه  سال اخیر مالیات خود را برای واحد های صنفی اغذیه فروش به چندین برابر افزایش داده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …