صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / نمی‌خواهیم اینستاگرام ایرانی باشیم،لطفا ما را سیاسی نکنید
نمی‌خواهیم اینستاگرام ایرانی باشیم،لطفا ما را سیاسی نکنید

مدیرعامل هورسا

نمی‌خواهیم اینستاگرام ایرانی باشیم،لطفا ما را سیاسی نکنید

هفته گذشته بود که رییس مرکز ملی فضای مجازی از لزوم توسعه اینستاگرام‌های بومی صحبت کرد و نام چند برنامه از جمله «جیک و پیک»، «لنزور» و «هورسا» را به عنوان گزینه‌های قابل قبول برد.

این صحبت‌ها باعث شد که لنزور (متعلق به مجموعه صباایده-مالک سایت‌های آپارات و فیلیمو) به کل اپلیکیشن خود را از مارکت‌های اندرویدی حذف کند و نخواهد که نامش زیر سایه دولت باشد. هورسا شرکت دیگری است که مدیرعاملش به دیجیاتو می‌گوید به هیچ وجه قصد ندارد یک اینستاگرام ایرانی باشد و به شدت مخالف فیلترینگ است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از دیجیاتو، «شهاب ربیعی» مدیرعامل هورسا تاکید دارد که حمایت دولت و حاکمیت در مسیر کاملا غلطی است و مجموعه آنها هم به هیچ‌وجه به چنین حمایت‌هایی احتیاج ندارد. او می‌گوید هورسا بدون هیچ مارکتینگی کارش را شروع کرده و از طریق تبلیغات دهان به دهان مردم کارش را ادامه داده است و هیچ گونه جذب سرمایه‌گذاری نیز نداشته است. ربیعی ده سالی می‌شود روی هورسا کار کرده و آن را تلفیقی از توییتر، اینستاگرام و چت روم‌های سابق یاهو مسنجر می‌داند و باور دارد که هیچ وقت نباید با دولت یا حاکمیت همکاری کنند: «ما مجوزمان را از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گرفتیم و یک بار که سال گذشته نامه‌ای دادیم تا بتوانیم از آنها برای احراز هویت کاربرانمان کمک بگیریم، تاکنون بی‌جواب مانده است. چه حمایتی؟ دولت اگر می‌خواست از ما حمایت کند یک ایمیل به ما می‌زد نه اینکه بدون صحبت با ما نام برنامه‌مان را در سخنرانی‌ بیاورند. ما نخواستیم تبلیغ کنیم چرا که می‌خواهیم آرام آرام پیش برویم و بتوانیم جوابگوی نیاز کاربران باشیم، نه اینکه اتفاقی مشابه پیام‌رسان‌های بومی بیفتد و نتوانیم پاسخگوی کاربران باشیم و باری بیشتر از حدمان برداشته باشیم.»

هورسا تجربه و آزمون و خطاهای زیادی را پشت سر گذاشته است تا به اینجا برسد و بیش از ۵۰ هزار کاربر در ماه داشته باشد. ربیعی به شدت مخالف فیلترینگ است و می‌گوید اگر اینستاگرام فیلتر شود، آنها هم مجموعه‌شان را می‌بندند چرا که به شدت مایل به حضور برندهای جهانی در بازار ایران و در دست کاربران هستند. او با ذکر مثالی ساده، عواقب فیلترینگ را برای دیجیاتو تشریح می‌کند: «ایران چندین دهه است که خودروی خارجی را فیلتر کرده تا بازار اتومبیل‌های داخلی پا بگیرد، آیا اینگونه شد؟ خیر. در حوزه فناوری و فضای مجازی هم همین است و فیلترینگ برنامه‌های جهانی نمی‌تواند راهکار درستی باشد. شرکت‌های داخلی هم به خاطر جبر اقتصادی و نبود رقیب هیچ کاری با کیفیت کار خودشان ندارند و صرفا یک چهار چرخی که راه برود تولید می‌کنند چرا که رقیبی در حد جهانی ندارند. با فیلتر کردن، فیلترشکن‌ها روشن می‌شود و فضای مجازی مثل بازار خودرو نیست که مردم مجبور به خرید محصولات داخلی شوند؛ آنها به سمت برنامه‌های رایگان و بهتر جهانی می‌روند. مدل‌های داخلی باید چیزی برای عرضه داشته باشند و به شدت رقابتی رفتار کنند. همین مساله موجب پیشرفتشان می‌شود.»

مدیرعامل هورسا حمایت‌های دولت را راهی اشتباه می‌داند و باور دارد که خود دولتمردان هم به این مساله واقف هستند ولی آن را بنا به دلایلی نامشخص ادامه می‌دهند. او می‌گوید در هیچ‌جای دنیا مردم به فناوری‌هایی که به دولت تکیه داشته باشد اعتماد ندارند به خصوص در رابطه با برنامه‌هایی که به حریم شخصی مردم مرتبط است. به گفته ربیعی دولت‌ها باید با سیاست رفتار کنند و حمایت پشت پرده داشته باشند نه حمایت مالی: «۵ میلیارد تومان وام می‌دهیم که چه شود؟ که آن را در بوق و کرنا کنیم؟»

او حمایت صدا و سیما از سروش را مثال می‌زند و آن را ناشیانه معرفی می‌کند: «صدا و سیما باید می‌گذاشت که سروش از راه‌های دیگر جذب مخاطب می‌کرد و کمی مطرح می‌شد و سپس تمام مردم را به سروش دعوت می‌کرد و برنامه‌هایش را به اجبار به این پیام‌رسان می‌برد. نمی‌شود یک برنامه را وقتی که کاربر چندانی ندارد به مردم به این شکل معرفی کرد. خود آنها و تمام دولتمردان بهتر از همه می‌دانند برچسب دولتی زدن به این برنامه‌ها باعث دفع مخاطب می‌شود و به نظر می‌رسد بنا به دلایلی نمی‌خواهند که مردم به این برنامه‌ها اعتماد کنند. البته در ابتدای راه هم خود مدیران این پیام‌رسان‌ها اشتباه کردند و حمایت‌های دولت را خواستند ولی ما نمی‌خواهیم این اشتباه را تکرار کنیم.»

ربیعی معتقد است که در هیچ جای دنیا پشت هیچ یک از برنامه‌های مهم و بزرگ حوزه فناوری سازمان‌‌های دولتی قرار نگرفته اند که در ایران بخواهد چنین سیستمی موفق شود. او مجموعه هورسا را تاحدی موفق می‌داند و باور دارد که در برابر اینستاگرام مانند نوزاد هستند و طبیعتا نمی‌توانند و نمی‌خواهند جایگزین آن باشند. به باور ربیعی شباهت‌هایی بین برنامه آنها و اینستاگرام وجود دارد که غیر قابل انکار نیست ولی آنها در ماه‌های آینده هم بحث درآمدزایی را به برنامه خواهند آورد و هم اینکه رابط کاربری را تغییراتی می‌دهند و روز به روز از این شباهت‌ها فاصله می‌گیرند: «ما اصلا شبکه اجتماعی اشتراک عکس نیستیم. از رابط کاربری‌مان هم صد در صد راضی نیستیم ولی معتقدیم در اول راه هستیم و بدون جذب سرمایه تا اینجای راه را درست آمدیم. در حال حاضر توانایی داریم تا ۱۰۰ هزار کاربر آنلاین را به طور همزمان کنترل کنیم. فعلا قصد جذب سرمایه‌ نداریم چرا که نه قصد تبلیغ داریم و نه چیز دیگری و می‌خواهیم به مدل‌های جدید اقتصادی‌مان برسیم و هیچ کمکی هم نه از دولت و نه از حاکمیت و نه از بخش‌های خصوصی نمی‌خواهیم. قاطعانه عرض می‌کنم که این حمایت‌ها درست نیست و لطفا ما را سیاسی نکنید و به ما کمک نکنید. بگذارید چراغ خاموش برنامه خودمان را پیش برویم و کاربرانمان را راضی نگه‌ داریم.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.