صفحه اصلی / اسلایدر / مهار تقاضای نوروزی با ارز پتروشیمی ها
مهار   تقاضای   نوروزی   با   ارز  پتروشیمی ها

«كسب‌وكار» كندتر شدن روند كاهشي نرخ دلار با نزديك شدن به عيد را بررسي مي‌كند

مهار تقاضای نوروزی با ارز پتروشیمی ها

دخالت‌هاي بانك مركزي در بازار ارز چند ماهي است كه آرامش را در بازار ايجاد كرده؛ به‌طوري كه در حال حاضر همه منتظر كاهش نرخ ارز به زير 10 هزار تومان هستند و همان‌طور كه كارشناسان هم پيش از اين پيش‌بيني كرده بودند، نرخ ارز با تداوم اين دخالت‌ها مي‌تواند تا قيمت 7 هزار تومان هم كاهش پيدا كند؛ اما مساله اين است كه با وجود ورود نرخ دلار به كانال 9 هزار تومان در اواخر آذر ماه، در حال حاضر دلار همچنان روي قيمت 10 هزار تومان است و به نظر مي‌آيد با نزديك شدن به عيد، مهار نرخ ارز يا حداقل كاهش آن به مرز 7 هزار تومان ممكن نباشد. به عبارت ديگر بايد گفت هرچه به عيد نزديك‌تر شويم، تقاضا براي ارز افزايش پيدا خواهد كرد و كنترل بازار سخت‌تر مي‌شود. بنابراين بانك مركزي چاره‌اي جز اين ندارد كه تا قبل از پايان دي ماه نرخ ارز را به قيمت مدنظر برساند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، دخالت‌های بانک مرکزی در بازار ارز چند ماهی است که آرامش را در بازار ایجاد کرده؛ به‌طوری که در حال حاضر همه منتظر کاهش نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان هستند و همان‌طور که کارشناسان هم پیش از این پیش‌بینی کرده بودند، نرخ ارز با تداوم این دخالت‌ها می‌تواند تا قیمت ۷ هزار تومان هم کاهش پیدا کند؛ اما مساله این است که با وجود ورود نرخ دلار به کانال ۹ هزار تومان در اواخر آذر ماه، در حال حاضر دلار همچنان روی قیمت ۱۰ هزار تومان است و به نظر می‌آید با نزدیک شدن به عید، مهار نرخ ارز یا حداقل کاهش آن به مرز ۷ هزار تومان ممکن نباشد. به عبارت دیگر باید گفت هرچه به عید نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای ارز افزایش پیدا خواهد کرد و کنترل بازار سخت‌تر می‌شود. بنابراین بانک مرکزی چاره‌ای جز این ندارد که تا قبل از پایان دی ماه نرخ ارز را به قیمت مدنظر برساند.
کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط اقتصادی، نرخ دلار در واقع بالاتر از ۱۰ هزار تومان است و تلاش بانک مرکزی برای مهار قیمت‌ها تنها می‌تواند درصد ناچیزی از قیمت دلار را پایین بیاورد. به همین دلیل اگرچه نرخ دلار از ۱۴ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده؛ اما ریزش بیشتر آن در گرو تغییرات جدی‌تر در وضعیت اقتصادی کشور است.
با این حال برخی از کارشناسان به آینده بازار ارز خوش‌بین هستند و معتقدند که بانک مرکزی در پی مهار تقاضای ارز در روز‌های نزدیک به عید است. به همین دلیل دولت میزان واردات را کاهش داده تا تقاضا برای ارز پایین بیاید و از سوی دیگر هم درصدد است که با بازگرداندن ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما، میزان ارز را به تعادل برساند.
براساس گزارش‌های موجود، نرخ ارز در بازار آزاد در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان است.

دو گام مهم بانک مرکزی برای کنترل تقاضای ارز
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
کنترل بازار ارز و پایین آوردن قیمت آن، اگر بانک مرکزی اراده کند، ممکن خواهد بود. همان‌طور که در چند ماه اخیر نیز مشاهده شده، تلاش‌های بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ ارز به نتیجه رسیده است و پیش‌بینی می‌شود از این پس نیز با اقدامات این بانک، نتایج بیشتری عاید شود. با نزدیک شدن به عید، تقاضای ارز به دلایل شخصی یا برای مسافرت افزایش پیدا کرده است و تقاضای ارزی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. دولت تلاش می‌کند با برگرداندن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما، تقاضای نوروزی ارز را مهار کند. بنابراین از این بابت نمی‌توان نگران تقاضای ۱۵ درصدی ارز در روزهای نزدیک به عید نوروز بود.
با توجه به اینکه پتروشیمی‌ها درصد کمی ارز به نیما تزریق کرده‌اند، بانک مرکزی تلاش دارد از این مسیر بخشی از التهابات بازار را کنترل کند. سیاست دیگری که به کمک بازار ارز می‌آید، این است که دولت جلوی واردات بسیاری از کالاها را گرفته که چیزی نزدیک به ۷۰ درصد کالاهاست. این سیاست، تقاضا برای ارز را پایین می‌آورد. بنابراین با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته است و برنامه‌هایی که در پیش دارد، نه تنها کنترل قیمت ارز کار دشواری نیست، بلکه پیش‌بینی می‌شود تا مرز ۸ هزار تومان هم پایین بیاید.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …