عباس قبادی در مراسم آغاز به کار دومین نمایشگاه کسب و کار و فرانچایز (اعطای نمایندگی) گفت: «بخش خصوصی باید سهم مناسب خود در اقتصاد را به دست آورد و این هدف با بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیتهای جدید برای توسعه اشتغال و کسب و کار فراهم میشود.»
نمایشگاههای کسب و کار هاب کسب و کار در اروپا هستند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پانا، مریم ثابت مدیرعامل شرکت برگزارکننده دومین نمایشگاه کسب و کار گفت: «این نمایشگاه برداشتی است از نمایشگاه پر رونقی است که با این هدف هر ساله در لندن برگزار میشود و هاب کسب و کار اروپا شناخته میشود. با توجه به شرایط کشور ما که توانمندسازی کسب و کار داخلی را هدف قرار داده است، برنامهریزی لازم برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده است.»
وی ادامه داد: «هدف ما آن است که در حوزه کسب و کار و فرانچایز به ایجاد اشتغال پایدار در هر دو حوزه کمک شود.»
ثابت گفت: «برخی از ویژگیهایی که در این نمایشگاه وجود دارد در بسیاری از نمایشگاههایی که با هدف توسعه اشتغال و رونق کسب و کار صورت میگیرد، وجود ندارد. ما در تلاش هستیم از تجربه نمایشگاه پیشین برای رونقبخشی به نمایشگاه اخیر استفاده کنیم تا به اهداف خود نزدیکتر شویم.»
از دستاوردهای نمایشگاه پیشین در دومین نمایشگاه استفاده کردیم
وی با بیان اینکه سال گذشته نخستین نمایشگاه کسب و کار برگزار شده است گفت: «این نمایشگاه بیشتر در حوزه مدیریتی و تصمیمسازی است و در تلاش است تا افرادی را که صاحب کسب و کار هستند به توسعه کسب و کار خود نزدیکتر کند.»
ثابت تصریح کرد: «۶۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند و برای برگزاری این نمایشگاه حمایتهای ویژهای از سوی شهرداری تهران، سازمان مشارکتها و توانمندسازی شهرداری و صنایع کوچک انجام شده است.»
استانداردسازی شرکتهای صادراتی با هدف توسعه بازارهای صادراتی
وی با اشاره به نقش افزایش قیمت ارز در رونقبخشی به صادرات گفت: «شرکتهای صادراتی باید برای توسعه صادرات به استانداردهایی دست یابند و در این نمایشگاه کارگاهها و کلاسهایی به این منظور پیشبینی شده است و ۱۲۰ عنوان کارگاه در طول ۳ روز برگزاری این نمایشگاه برگزار خواهد شد.»
ثابت با بیان اینکه نمایشگاه کسب و کار رونق تولید و اشتغال را در کشور هدف گرفته است گفت: «به دلیل نوپا بودن این نمایشگاه بهتر آن است که بخشهای دولتی حمایتهای لازم را از برگزاری این نمایشگاه داشته باشند و تلاش کنند تا با بهبود فضای کسب و کار، فعالان اقتصادی نقش مناسبتری در ایجاد اشتغال و ارزشافزوده بالاتر ایفا کنند.»
ضعف مشاوره مدیریتی در فعالیتهای اقتصادی
در ادامه مهدی فهار مجری برگزارکننده دومین نمایشگاه فرانچایز و توسعه کسب و کار گفت: «در نمایشگاه اخیر در گروه فرانچایز، مشاوران اعطای نمایندگی، مشاوران راهاندازی کسب و کارها با شیوه فرانچایز و شرکتهایی که قراردادهای حقوقی فرانچایز را تدوین میکنند، حضور دارند.»
وی ادامه داد: «گروه دوم هدف در این نمایشگاه افرادی هستند که خدمات مدیریتی ادامه میدهند. در این گروه ضعف مشاوران مدیریتی وجود دارد و اکثر مشاورههای مدیریتی از جنس آکادمیک و برداشتهای ناشیانه از الگوهایی است که در خارج از ایران ارائه میشود و ما در تلاش هستیم تا بستری فراهم شود تا تمامی شرکتهایی که مشاورههای مدیریتی ارائه میدهند اعم از شرکتهای CRS، شرکتهای گرافیکی، شرکتهای رسانهای و تمامی شرکتهایی که در بحث برندسازی فعالیت میکنند در این نمایشگاه حضور یابند و از برگزاری این نمایشگاه استقبال شده است.»
وی ادامه داد: «برای نخستینبار دو مدرسه عالی کسب و کار نیز در این نمایشگاه حضور یافتهاند و بیش از ۱۰۰ پنل آموزشی با حضور اساتید مطرح صنعتی برگزار خواهد شد.»
فهار با بیان اینکه شرکت شهرکهای صنعتی نیز در این نمایشگاه پاویون فعال دارد گفت: «این سازمان راهاندازی مراکز توسعه صنعتی، توسعه بازار و ارائه مهارتهای لازم به افرادی که در تلاش هستند تا کسب و کارهای کوچک را راهاندازی کنند، در دستور کار قرار داده است.»
وی ادامه داد: «گروه هدف بعدی استارت آپها و این دسته از مشاغل است و سرمایهگذاران استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند و برندهایی از چین و ترکیه مشاوره لازم را به استارت آپها ارائه خواهند داد.»
رونق مشاغل خانگی با اتصال به بازار هدف
وی با بیان اینکه از دل کسب و کارهای خانگی مشاغل بزرگی ایجاد میشود، گفت: «به طور مثال روغن کنجدی که در خانهها تولید میشود در ویترین فروشگاههای بزرگ قرار دارد و با استفاده از نرمافزارهای مناسب تولیداتی که به صورت خانگی تهیه میشوند امکان حضور در بازار را خواهند داشت و ما در تلاش هستیم تا مشاغل خانگی را که شهرداری از آنها حمایت میکند در کنار مشاوران کسب و کار بتوانند به این قابلیت دست یابند که موتور کوچک رشد اقتصادی شوند و در وضعی که کشور نیاز به آن دارد که از درآمد نفت قطع امید کند بتوان اشتغال را از ناحیه این کسب و کارها نیز به دست آورد.»
فهار گفت: «بیش از ۳ میلیون کاربر در فضای مجازی برای حضور در این نمایشگاه دعوت شدهاند که در روزهای برگزاری نمایشگاه از آن دیدن خواهند کرد.»
وی با بیان اینکه تفاوت دیگر برگزاری کارگاههای آموزشی در دومین نمایشگاه کسب و کار آن است که کارگاهها در وسط غرفهها برگزار میشود گفت: «شرکتکنندهای که سال گذشته در نمایشگاه کسب و کار پرینتری را بومیسازی کرده بود موفق شده است دستآورد خود را به وزارت دفاع به فروش برساند و ما در تلاش هستیم که دستآرودهای نمایشگاه را توسعه دهیم.»
وی با اشاره به خروج سرمایه با هدف سرمایهگذاری در کشورهای همسایه از جمله ترکیه در سالهای گذشته گفت: «در نمایشگاه اخیر شاهد هستیم که برندهایی از کشور ترکیه اعطای نمایندگی به سرمایهگذاران و علاقمندان در ایران را در دستور کار خود قرار دادهاند که میتوانند در رونق سرمایهگذاری به کشور کمک کنند.»
وی از حضور کسب و کارهای متنوع در نمایشگاه خبر داد و افزود: «کسب کارهای آنلاین از دیگر شرکتکنندگان در این نمایشگاه هستند و در روزهای آینده مقامهایی از شورای شهر، بانکهای کشور و شرکتهای تأمین سرمایه از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.»
در ادامه محمد علی ملایی مدیرعامل شرکت آرمان پژویان داناک که شرکت برگزارکننده نمایشگاه کسب و کار است گفت: «هر چه کسب و کارها به سمت پیادهسازی مدل اقتصاد مقاومتی حرکت کنند و بتوان موانعی را که محدودیت منابع دولتی برای کسب و کارها ایجاد میکند را حذف کنیم کسب و کارها به سمت خصوصیسازی بهتر حرکت خواهد کرد.»
وی ادامه داد: «روشهایی متنوعی در اینخصوص وجود دارد که یکی از آنها آموزش است، به طور مثال در سازمان شهرکهای صنعتی خدمات آموزشی مناسبی به حوزه کب و کارهای کوچک ارائه میشود که کمتر در مورد آن تبلیغ شده است و در این نمایشگاه حضور یافته و در تلاش هستند این خدمات را به علاقمندان معرفی کنند.»
ملایی گفت: «فرانچایز مردمی کردن اقتصاد است و باید نقدینگی سرگردان موجود در کشور را به سمت توسعه اشتغال حرکت داد و طبیعی است در این مسیر باید فعالیتهای لازم برای کنترل قاچاق به کشور نیز صورت گیرد.»
وی گفت: «در اقتصاد بزرگی مانند کشور آمریکا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از ناحیه فرانچایز تأمین میشود و در دنیا ۵ هزار میلیارد دلار حجم سرمایهگذاری در صنعت فرانچایز است که ایران سهمی در آن ندارد.»
ملایی گفت: «در ایران قدمهای نخستین در اینخصوص برداشته شده و برای آنکه به اقتصاد کمک کند باید قوانین و مسائل حقوقی این حوزه از فعالیت در اقتصاد اطلاعرسانی شود.»
دومین نمایشگاه بینالمللی توسعه کسب و کار و فرانچایز (اعطای نمایندگی) در سه حوزه خدمات مدیریتی، حوزه خدمات فرانچایز و استارت آبهای مدیریتی با مشارکت دهها شرکت داخلی و خارجی، سازمانها و نهادهای بخش خصوصی و دولتی، بنگاهها، مؤسسات کاریابی و کارآفرینی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه با حضور و مشارکت ۶۰ شرکت و غرفهدار با هدف توسعه کسب و کارها در راستای اقتصاد مقاومتی، معرفی خدمات نوین مدیریتی، آشنایی با فرانچایز برای مدیران و سرمایهگذاران و توسعه استارت آبها در فضایی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در حال برگزاری و تا پایان ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه با همکاری و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت صنعتی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، خانه صنعت، معدن و تجارت، کانون کارآفرینان استان تهران، اتاق اصناف ایران و انجمن ملی فرانچایز برگزار شده است. همزمان با این نمایشگاه دومین کنفرانس بینالمللی فرانچایز ایران با حمایت شورای جهانی فرانچایز و برخی از انجمنهای ملی فرانچایز کشورهای توسعه یافته، وزارت صنعت، معدن برگزار خواهد شد، این رویداد به دلیل ایجاد فضایی مناسب برای ارائه محصولات و خدمات شرکتکنندگان به بازار بزرگ و نوظهور فرانچایز ایران توسعه ارتباطات و ملاقاتهای مؤثر با افراد کلیدی و تصمیمگیرنده داخلی و خارجی و آشنایی با آخرین دستاوردها و رویکردهای این صنعت مهم جهانی منجر خواهد شد. موضوع فرانچایز یکی از محورهای مهم این نمایشگاه است و اگر فرهنگسازی لازم برای آن انجام شود میتواند در ایجاد کسب و کارهای پایدار کمک مهمی داشته باشد.
دومین نمایشگاه توسعه کسب و کار و فرانچایز از امروز تا ۱۵ دی ماه هر روز از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.