صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سریال مسدود سازی شبکه های اجتماعی در ایران
سریال مسدود سازی شبکه های اجتماعی در ایران

دستور قضایی فیلتر اینستاگرام صادر شد

سریال مسدود سازی شبکه های اجتماعی در ایران

پس از تجربه شکست خورده فیلترینگ تلگرام این بار نوبت به فیلتر کردن محبوب ترین شبکه اجتماعی اشتراک تصاویر رسیده است.

گروه بازار فناوری اطلاعات

به گزارش کسب و کار نیوز، صحبت های زیادی در این رابطه از مسوولین شنیده شده که در آخرین مورد آن که اعلام خبر صدور دستور قضایی فیلتر اینستاگرام بود مهر تاییدی بر تصمیم قاطع بسته شدن اینستاگرام زده شد. جاویدنیا، معاون دادستانی کل کشور اظهار کرد دستور قضایی فیلتر اینستاگرام در ایران صادر شده است. وی در خصوص آخرین وضعیت نسخه های غیررسمی تلگرام مانند هاتگرام و طلاگرام نیز توضیح داد. جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در خصوص آخرین وضعیت Instagram اظهار کرد دستور قضایی برای فیلتر اینستاگرام صادر شده است. وی افزود در گذشته نیز مسدودسازی اینستاگرام را تجربه کردیم و دولت وعده داد که با فیلترینگ هوشمند این فضا را کنترل می‌کند و حتی هزینه‌ زیادی هم برای آن صرف شد، اما به نتیجه‌ای نرسید. معاون دادستان کشور در ادامه به اپلیکیشن‌های هاتگرام و طلاگرام اشاره کرد و گفت در دستور قضایی فیلترینگ تلگرام به مسدودسازی نسخه‌های غیررسمی از جمله هاتگرام و طلاگرام نیز اشاره شد، اما سازندگان نسخه‌های فارسی تلگرام عنوان کردند که این توانایی را دارند تا از نسخه اصلی جدا شوند و با حفظ کاربران خود، فعالیتشان را ادامه دهند. از این رو مسئولان فضای مجازی تصمیم گرفته‌اند تا به آن‌ها فرصت جداسازی از تلگرام داده شود.

اما محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره احتمال فیلترینگ اینستاگرام، گفت: من متن صبحت‌های معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم. فرض بر این که حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سؤال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ را درست نکنند. وی ادامه داد: برای مردم بگویند از فردای فیلترینگ اینستاگرام در کشور در زندگی مردم، حاکمیت و کاهش جرایم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این زمینه باید جمع بندی عقلایی شود.

نود درصد کاربران روی گوشی های خود فیلترشکن دارند

عماد علی نیا

کارشناس فضای مجازی

اصولا در هر موردی بخواهیم افراد را از استفاده از برنامه و یا کاری منع کنیم عطش استفاده از آن بیشتر خواهد شد. چندین و چند بار در رابطه با تجربیات فبلترینگ و دور زدن آن توسط کاربران سخن گفته ایم و تاکید می شود که این آزمون و خطا دیگر نخ نما شده و باید فکر ریشه ای برای این موضوع شود. اینکه مدتی است در اینستاگرام محتواهای غیراخلاقی منتشر می شود شکی نیست و باید با آن مقابله شود اما فیلترینگ راه حل آن نیست چراکه همانند تلگرام ممکن است در ابتدا ریزش کاربر وجود داشته باشد اما مدتی بعد آمار استفاده از آن به حالت قبل از فیلترینگ باز خواهد گشت. امروز به دلیل فیلتر شدن تلگرام نود درصد کاربران روی گوشی های خود فیلترشکن دارند و حتی ممکن است ریزش اولیه ای را که تلگرام تجربه کرد در رابطه با اینستاگرام نداشته باشیم. متاسفانه کسب و کارهای زیادی بر این بستر شکل گرفته اند و درآمدزایی می کنند که با فیلترشدن آن ممکن است تمام سرمایه و زحماتشان هدر رود. واقعا در این رابطه مسوولان چه فکری دارند و چه تدبیری اندیشیده اند. ایا فقط فیلتر کردن وظیفه آنهاست و نباید به فکر کسب و کارهای شکل گرفته در این شبکه باشند.

امروز اینستاگرام به‌عنوان منبعی برای درآمد زایی محسوب می‌شود که بسیاری از کسب و کارهای خانگی و حتی شرکت‌های بزرگ، تبلیغات‌شان تا حد زیادی در این صفحات انجام می‌شود و مسدود کردن اینستاگرام ضربه مهلکی به درآمد آن‌ها وارد می‌کند؛ بنابراین ضرر و معایب فیلترینگ اینستاگرام از مزایای بستن آن بیشتر است و در تمام زمینه‌ها از نظر اقتصادی، اخلاقی و سبک زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت گذشته وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متاسفانه در این زمینه هم هزینه‌های بالایی صورت گرفت ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.