چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / مهلت وصول چک‌های تضمینی قدیمی تمام شد
مهلت وصول چک‌های تضمینی قدیمی تمام شد

مهلت وصول چک‌های تضمینی قدیمی تمام شد

با پایان یافتن وقت اداری امروز (۱۱ دی)، مهلت تعیین‌شده بانک مرکزی برای وصول چک‌های تضمینی قدیمی به پایان رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، با پایان یافتن وقت اداری امروز (۱۱ دی)، مهلت تعیین‌شده بانک مرکزی برای وصول چک‌های تضمینی قدیمی به پایان رسید.

 یک ماه پیش، بانک مرکزی در بخش‌نامه‌ای به شبکه بانکی، شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده را ابلاغ کرد که بر اساس آن، از این پس چک‌های تضمین شده صرفا در وجه ذی‌نفع صادر می‌شود و درج مشخصات ذی‌نفع روی برگ چک الزامی است.

بانک مرکزی در سال جاری تلاش کرده با اتخاذ تدابیر و اقدامات مقتضی، نسبت به مدیریت نقدینگی، ثبات بخشی به وضعیت اقتصادی کشور در حوزه‌های پولی، ارزی و بانکی و همچنین تعمیق شفافیت و حذف زمینه‌های احتمالی ارتکاب جرایم در حوزه‌های ‌یاد شده اقدام کند.

در همین راستا، از آن‌جایی که حسب گزارشات و بررسی‌های صورت گرفته در خصوص فرآیندهای مرتبط با صدور، انتقال و گردش چک‌های تضمین‌شده، مشخص شد سازوکار کنونی حاکم بر چک‌های مذکور، تأمین‌کننده اهداف یاد شده نیست و اختلالاتی را در این زمینه ایجاد کرده است؛ لذا بلافاصله مراتب اصلاح و تغییر فرآیندهای صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده در دستور کار این بانک قرار گرفت.

بر همین اساس و با استناد به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در این خصوص، انتقال به غیر و ظهرنویسی چک‌های تضمین‌شده ممنوع و درج کدملی ذی‌نفع روی چک الزامی شده و شیوه و شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین‌شده با هدف جلوگیری از استفاده‌های نامتعارف از چک‌های مزبور، احراز هویت دقیق اشخاص ذی‌نفع در گردش چک‌های موصوف و همچنین پیشگیری از پولشویی با استفاده از این چک‌ها، اعلام شد.

بانک مرکزی با ابلاغ این بخش‌نامه تاکید کرد که مهلت یک‌ماهه‌ای برای وصول چک‌های تضمینی قبلی که در حال حاضر در اختیار افراد است، در نظر گرفته و پس از اتمام این مهلت، امکان استفاده از این چک‌ها وجود نخواهد داشت و بانک‌ها نیز از زمان ابلاغ بخش‌نامه باید چک‌های تضمینی را با شرایط جدید صادر کنند.

در همین راستا، با اتمام مهلت یک‌ماهه وصول چک‌های تضمینی که تا پایان وقت اداری امروز (۱۱ دی) ماه بود، این مهلت به پایان رسیده و چک‌های تضمینی قدیمی، زین پس از درجه اعتبار ساقط است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.