صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / امسال ۸۰ میلیون دلار برای واردات کالا به مناطق آزاد تخصیص داد شد
امسال ۸۰ میلیون دلار برای واردات کالا به مناطق آزاد تخصیص داد شد

دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

امسال ۸۰ میلیون دلار برای واردات کالا به مناطق آزاد تخصیص داد شد

دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: حدود 70 تا 80 میلیون دلار تخصیص داده شد، اما تقاضا 2.400 میلیارد دلار بود که برای کالاهای اولیه و تولید، ماشین الات است.رقم 300 میلیون دلار برای کالای همراه مسافر بود که اصلا تخصیص داده نشد.

مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت این مناطق گفت: در سال ۹۷ متاثر از شرایط عمومی با سیاست های ارزی و مبادلاتی روبرو بود که ما هم متاثر بودیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، مشاور رئیس جمهور بیان کرد: مهمترین تمصمیات دولت برای کنترل تقاضای ارز ثبت سفارش مطرح شد که در مورد مناطق ازاد نیز درگیر شدند البته طبق قانون این مناطق تابع مقررات خاص خود هستند و در مورد ثبت سفارش و ورود کالا و تجارت از مقررات عمومی معاف هستند.

وی یادآور شد: شرایط پیش امده بعد از خروج امریکا از برجام در کشور اعلام شد. مصوبه اخیر دولت مناطق ازاد، ویژه را مثل هم دیده و برای ورود کالا ثبت سفارش شود.

بانک با بیان اینکه طی ۲۵ سال اخیر مناطق تحت مقررات خاص خود بود، گفت:‌ ثبت سفارش در سرزمین اصلی تابع مقررات گسترده است و باتوجه به اینکه مناطق مشمول نمی شد ثبت سفارش به طور ویژه توسط مناطق ازاد انجام شده که با تعامل وزارت صمت بانک مرکزی بود و دو تا سه ماه وقت صرف شده تا ایین نامه مربوطه تهیه و اجرا شود و ۴ ماه گذشته میزان ثبت سفارش مناطق ازاد انلاین تا دبیرخانه و انعکاس در وزارت صمت متوسط زیر ۶۰ ساعت انجام می شود و مرحله اخر بانک مرکزی باید ارز را تخصیص دهد که با توجه به منابع خودش بود فکر می‌کنیم حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار تخصیص داده شد، اما تقاضا ۲٫۴ میلیارد دلار بود که برای کالاهای اولیه و تولید، ماشین الات است.

رقم ۳۰۰ میلیون دلار برای کالای همراه مسافر بود که اصلا تخصیص داده نشد.

رایزنی کردیم تا سهمیه برای ۴ ماه اخر سال در نظر گرفته شود که ۳۰۰ میلیون دلار است تا برای فعالان کار تسهیل شود و نیازها تامین شود.

وی با بیان اینکه تغییر در رویه‌ها و مقررات تاثیر منفی در مناطق آزاد دارد و نگرانی فعالان را به همراه دارد، بیان داشت: خروج امریکا در اقتصاد کشور تاثیر داشته و محدودیت ایجاد کرده است. شدت تحریم بالا است و در جهان کم نظیر است.

اقدام دیگری که انجام شد ورود طلا و ارز به کشور بود که کاملا ازاد شد. بخشی از ارزهای خارج باز کشور به داخل آمد. اقدام دیگر مربوط به ارزهای سرگردان بود که می توانست به صورت کالا به کشور بیاید.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد بدون محدودیت شد که عمدتا کالاهای مواد اولیه تولید و واسطه‌ای هستند که به رونق مناطق کمک می کند. لیست این کالاها منتشر شده و توسط گمرک امروز ابلاغ شد.

بانک افزود: بخشی از کالاهایی که اطراف ما دپو می‌شود می‌تواند در مناطق ازاد انبار شود که در صورت نیاز به داخل کشور بیاید. یعنی کالا که در امارات و مناطق همجوار دپو می‌شود بتواند از این به بعد در مناطق ازاد دپو شود که البته بستگی به فعالان و تجار دارد. اکنون ۳۲۰۰ قلم کالا از ثبت سفارش معاف شدند.این لیست کالاها همه گروه های کالایی را شامل می شود منتهی مواد اولیه و قطعات است. کالای مصرفی وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.