صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / حواشی یک موسسه خیریه و دستور وزیررفاه

حواشی یک موسسه خیریه و دستور وزیررفاه

در پی دستور وزیر رفاه برای پیگیری موضوع «موسسه فدک رضوان»، رسیدگی و توقف هرگونه بازپس‌گیری مسئولیت‌ها و امکانات تحویلی به بخش غیردولتی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد این مرکز و حواشی آن توضیحاتی ارائه داد.

دکتر قبادی‌دانا

وحید قبادی‌دانا، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح وضعیت مرکز خیریه فدک رضوان و جزئیات انتشار فیلمی مربوط به این موسسه گفت: اخیرا فیلمی در فضای مجازی مرتبط با مرکز توان‌بخشی وردآورد که به موسسه «فدک باغ رضوان» واگذار شده، منتشر و موجب ایجاد ابهاماتی در مورد روند رسیدگی به این موسسه شد. در این رابطه آقای شریعمتداری هم دستور پیگیری را صادر کرده و سازمان بهزیستی نیز بلافاصله با اعزام مدیران استانی، معاون توانبخشی بهزیستی کشور و نماینده ویژه خودم روند بررسی این موضوع را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر واگذاری تصدی خدمات به بخش غیر دولتی، مرکز نگهداری کم توانان ذهنی دختر بالای ۱۴ سال وردآورد طی یک آگهی عمومی و فراخوان از تشکل های واجد شرایط در دی ماه ۹۶ به موسسه خیریه فدک باغ رضوان واگذار شده است، افزود:  به این ترتیب این گروه مسئولیت مراقبت و آموزش ۲۳۰ نفر از کم‌توانان ذهنی ساکن در این منطقه را عهده‌دار می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه قرار داد اول واگذاری براساس ماده ۲۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت منعقد شده است، اظهار کرد: در متن قرارداد قید شده که موسسه موظف است در اسرع وقت مبادرت به تهیه مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه فعالیت مرکز نگهداری، به استناد ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت کند و همچنین مسئول فنی را معرفی کرده و مراحل اداری را طی کند.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه در همین تاریخ با توجه به بازدیدهایی که از مرکز، توسط کارشناسان بهزیستی استان انجام شده، نواقصی احصاء می‌شود، تصریح کرد: فرایند نظارتی در مورد این نواقص که شامل موضوعاتی نظیر وضعیت تغذیه، مسائل بهداشتی و رعایت استاندارهای برای نگهداری از افراد کم‌توان ذهنی بوده، اجرا می‌شود. براین اساس مشکلاتی در مرکز وجود داشته که به شکل شفاهی تذکراتی به آنها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۲۱ شهریور امسال اولین اخطار کتبی به مرکز فرستاده شده است، توضیح داد: در تاریخ ۲۸ مهر امسال نیزم اخطار دوم به مرکز داده می‌شود و با توجه به اینکه مشکلات مذکور برطرف نمی‌شود و نواقصی مثل عدم رسیدگی مطلوب به وضعیت بهداشتی، مراقبت و تغذیه توان‌خواهان و وصول شکایات مبنی بر عدم پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل، پرونده مرکز بعد از طی این مراحل به کمیسیون عالی نظارت کشوری می‌آید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در نهایت کمیسیون عالی نظارت کشوری در مجموعه سازمان بهزیستی رای به بازپس‌گیری این مرکز، بعد از این که توانخواهان تحویل و به وضعیت آنها رسیدگی شد، می‌دهد. براین اساس مقرر می‌شود بعد از فراهم شدن شرایط مطلوب برای توان‌خواهان و طی فرایندهای قانونی این موسسه خلع ید شده و به موسسه خیریه دیگری که صاحب صلاحیت است، واگذار شود.

قبادی‌دانا با اشاره به اتمام مهلت این موسسه برای واگذاری مسئولیت خود در اول دی ماه گفت: با توجه به اینکه مدیرعامل این موسسه نسبت به این موضوع استنکاف نمی‌کند، با حضور مدیرعامل مجموعه خیریه، نشست اضطراری در پنجم دی ماه در محل معاونت توان بخشی سازمان برگزار شده و مصوب می‌شود که بهزیستی تهران، با رعایت کلیه الزامات قانونی و حفظ سلامت کامل جسمی و روانی توان‌خواهان، مبادرت به بازپس‌گیری مرکز کند.

وی افزود: بعد از ابلاغ رای کمیسیون به مرکز خیریه فدک باغ رضوان مجددا موسسه از بازگرداندن این فضا، تجهیزات و توان‌خواهان خودداری می کند. به این ترتیب شکواییه‌ای توسط دایره حقوقی بهزیستی تنظیم شده و در پنجم دی‌ماه و با دستور مقام قضایی، حضور نماینده دادستان، نماینده کلانتری چیتگر و مدیر حقوقی بهزیستی شهر تهران برای ابلاغ رای مقام قضایی فرستاده می‌شود. در همان تاریخ و بعد از اینکه مدیر موسسه مجدد در برابر آنها مقاومت می‌کند، فیلمی از ابزار عواطف این توان‌خواهان نسبت به کادر مرکز تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد: با دستور وزیر و نمایندگانی از بهزیستی از جمله معاون توان‌بخشی بهزیستی سازمان و نماینده ویژه خودم برای بازدید و مذاکره با اعضای هیئت مدیره به مرکز مراجعه می‌کنند. این گروه ابتدا وضعیت توان‌خواهان را بررسی کردند. طی این مراجعه  زد و خورد و برخوردی وجود نداشت و سر وصدای فیلم ناشی از ابراز احساساتی بوده که عزیزان توان‌خواه داشتند.

قبادیان‌دانا افزود: ابتدا بررسی کردیم که مساله اورژانسی یا خاصی در مراقبت آنها نباشد. در نهایت هیئت مدیره تعهد کتبی دادند که نواقص را اصلاح کنند. معاون توان‌بخشی بهزیستی هم با درخواست مجدد مهلت دو ماهه این مرکز برای رفع نواقص موافقت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول ما این است که توان‌خواهان به نحو شایسته‌ای نگهداری شوند و به لحاظ جسمی، روحی، تغذیه‌ای و مراقبتی دچار مشکل نباشند، گفت: در صورتی که نواقص مذکور طی این مدت دوماهه برطرف شوند ادامه کار مرکز با مانعی رو به رو نیست، اما در صورت عدم رسیدگی به نواقص از ادامه فعالیت آن جلوگیری شده و مسئولیت مرکز به موسسه خیریه واجد شرایط دیگری واگذاری می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.