صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ۳ اختراع، ۴۹۳مقاله و تولید ۵۲ دانش فنی توسط دانشجویان دکتری جهاددانشگاهی
۳ اختراع، ۴۹۳مقاله و تولید ۵۲ دانش فنی توسط دانشجویان دکتری جهاددانشگاهی

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی خبر داد

۳ اختراع، ۴۹۳مقاله و تولید ۵۲ دانش فنی توسط دانشجویان دکتری جهاددانشگاهی

دکتر حسین کلانتری اظهار کرد: سه اختراع، چاپ ۴۹۳ مقاله و تولید ۵۲ دانش فنی توسط دانشجویان دکتری جهاددانشگاهی انجام شده است.

دکتر حسین کلانتری

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر حسین کلانتری، مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی در خصوص ضرورتی که این نهاد را به سمت اجرای دوره‌های دکترای پژوهش محور سوق داد، اظهار کرد: درجه دکتری نقش مهمی در توسعه ظرفیت‌های بشری ایفا کرده است و به طور فزاینده‌ای در قرن گذشته و حاضر،  به اقتصاد دانش بنیان و فناورانه یاری رسانده است. به همین دلیل در اغلب کشورهای دنیا و در ایران نیز تعداد دانشجویان دکتری در طول ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری  یافته است. نرخ متوسط​ افزایش دانش آموختگان دوره‌های دکتری بین ۵ و ۱۰ درصد بوده است. در این میان آلمان یکی از بالاترین نسبت دارندگان مدرک دکتری به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه در سراسر جهان را داراست.

وی ادامه داد: با بررسی تاریخچه دوره دکتری، روشن است که از طریق تحولات آموزش و مهارت آموزی دکتری، هدف این دوره تنها طلب دانش نیست بلکه تولید دانش جدید به عنوان منبع استراتژیک مهم و عاملی در اقتصاد کشورها در نظر گرفته شده است. بنابراین سیاستگذاران به دقت، آموزش و مهارت آموزی دکتری را مورد بررسی قرار داده‌اند و به عنوان یک نتیجه از دانشگاه خواسته شده است به جای رها کردن آن به دست دانشگاهها، به توسعه استراتژی‌های سازمانی برای بهبود آن بپردازند و به تولید علم و مهارت و فناوری روی آورند. از ظرفیت پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها نیز استفاده شود و این ممکن نیست مگر از رهگذر اجرای دوره‌های آموزشی مبتنی بر پژوهش.

کلانتری افزود: بنابراین شکل‌های خاص و برنامه‌های متنوع تحصیلات تکمیلی در جهان- از نظر مدت زمان و دامنه، از درجه کارشناسی ارشد تا اولین درجه دکتری- مورد توجه قرار گرفت که به طور کلی می‌توان در پنج گروه: آموزش محور(رویکرد سنتی)، مبتنی بر عمل، حرفه‌ای، مبتنی بر میزان انتشارات و رویکرد نوین[۱]PhD یا همان پژوهش محور- تقسیم بندی کرد که در رویکرد نوین، انطباق با نیازها، انتظارات و علایق دانشجویان و جامعه مورد توجه است، کارایی بالاتری دارد و علاوه بر برگزاری کلاس آموزشی، متقاضیان به اجرای طرح‌های پژوهشی و کسب مهارت‌های مورد نیاز رشته‌های تخصصی می‌پردازند. انعطاف بالا، واحد آموزشی کمتر برای اخذ درجه دکتری و آزادی عمل دانشجو از دیگر مزایای این روش بر سایر روش‌های پیش گفته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی ادامه داد:  در ایران نیز با رجوع به اسناد بالادستی مانند برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، در فصل دوم: علم و فناوری مواردی به چشم می‌خورد که نشان دهنده اهمیت دوره‌های دکتری پژوهش محور در تحقق اهداف برنامه تدوین شده است. برای نمونه: تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشته‌های علوم انسانی(ماده ۱۵)، بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی به نحوی که ۵۰ درصد امتیازات پژوهشی ایشان معطوف به رفع مشکلات کشور باشد(ماده ۱۶، بند الف)، حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضامحور مشترک با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و حوزه‌های علمیه در موارد ناظر بر حل مشکلات موجود کشور(ماده ۱۷، بند الف) در جهت تحقق جایگاه رتبه دوم در منطقه تا پایان برنامه پنجم، حمایت مالی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در راستای ارتقای بهره‌وری و حل مشکلات کشور(ماده ۱۷، بند ه) ضرورت توجه بیش از پیش به دوره‌های تحصیلی مبتنی بر پژوهش رخ می‌نمایاند. در چنین شرایطی جهاد دانشگاهی نیز خود را جدا از جامعه نمی‌بیند و بدیهی است که در راستای پاسخگویی به نیاز کشور به میدان می‌آید و در جهت تربیت متخصص ماهر متعهد وارد عمل می‌شود.

وی در خصوص اجرای دوره‌های دکترای پژوهش محور در جهاددانشگاهی گفت: از ابتدای راه‌اندازی دوره‌های دکترای پژوهش محور توسط وزارتین محترم علوم و بهداشت یعنی از سال ۱۳۹۰ موفق به کسب مجوز و ورود به اجرای دوره های دکترای پژوهش محور شد و جمعا ۱۵۸ نفر دانشجو در ۱۲ پژوهشگاه و پژوهشکده جذب نمود. دانشجویان تحت راهنمایی اعضای هیات علمی پژوهشی جهاد دانشگاهی به پژوهش در حوزه مسائل کاربردی کشور پرداختند . تعداد ۶۵ پروژه کارفرمایی بوده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی ادامه داد: جمعا ۳ دوره اجرا شده است و در حال حاضر تعداد ۶۸ نفر دانش آموخته شده‌اند و ۳ اختراع به ثبت رسیده است و تعداد ۴۹۳ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی توسط این دانشجویان به چاپ رسیده است. همچنین تعداد ۵۲ دانش فنی توسط این دانشجویان تولید گردیده است. مابقی دانشجویان تا پایان سال ۹۷ دفاع خواهند کرد.

دکتر کلانتری با تاکید بر اینکه هدف جهاددانشگاهی از ورود به اجرای دوره‌های دکترا انجام رسالت خویش در تربیت متخصصین متعهد است بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با توجه به نیاز جامعه و همچنین تقاضای بالای ورود به دوره‌های عالی تحصیلی و همچنین ضرورت پاسخگویی به مسائل علمی و اساسی کشور، با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه – علوم و بهداشت – نسبت به اجرای دوره‌های بعدی هم اقدام کنیم. در این راستا مکاتبات و پیگیری‌هایی از وزارتخانه‌های مربوطه داشته‌ایم. هرچند وزارت محترم علوم محدودیت‌هایی برای دانشگاهها و پژوهشکده‌های غیردولتی در پذیرش دانشجو در نظر گرفته است و شرایط برای  ادامه فعالیت پژوهشگاهها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی دشوارتر شده است اما انشاالله بتوانیم با تکیه بر توان و تجربه قریب به چهل ساله جهاد دانشگاهی همچنان در اجرای دوره‌های دکترای پژوهش محور در کشور موفق و پیشتاز باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.