رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: پیشتر اعلام شد که ۴ تولیدکننده داخلی اسنوا، دوو، بوتان، سینجر ۲۰ درصد قیمتهای خود را کاهش دادند اما با مخالفت برخی تولید کنندگان دیگر مواجه شدهاند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، محمد طحانپور با بیان اینکه انبارهای تولید کنندگان پر از کالا است، گفت: تولید کنندگان مجبورند بهصورت قسطی و شرایطی کالای خود را بفروشند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: در حال حاضر بازار با نخریدن کالا مواجه است و علت آن درآمد ضعیف مردم است.
طحانپور متذکر شد: اگر شرایط به همین شکل پیش رود تولید کننده علاوه بر اینکه توان رقابت ندارد، توان تأمین هزینهها را هم نخواهد داشت و تولید متوقف میشود.
محمد طحانپور با اعلام اینکه در ۷ ماه امسال تولید کنندگان بیشترین سود را کردهاند، گفت: خود دولت گرانفروشی میکند.
او اضافه کرد: اگر وضعیت تولید و بازار به این شکل ادامه یابد مردم با مبلغ درآمد مشخص، توان خرید جنس گرانشده را ندارند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هم گفت: برخورد منطقی با واقعیت مشکل را بهسمت حل شدن پیش میبرد.
حمیدرضا غزنوی همچنین گفت: ارز سامانه نیما در تولید لوازم خانگی برای تهیه مواد اولیه و قطعات با بیش از ۸ هزار تومان عرضه میشود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اظهار اینکه افزایش تولید باعث کاهش قیمت نشده است، افزود: تولید تابع شرایط است. افزایش قیمت در بازار ناشی از افزایش قیمت تولید کنندگان نبود.
غزنوی افزود: با افزایش قیمت برخی مواد اولیه مانند آلومینیم و مس که در صنایع تولید لوازم خانگی کاربرد دارد، بهطور میانگین حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتهایم.
او با بیان اینکه ارز نیمایی ثبات نداشته و رو به گرانی است، گفت: در شرایط حاضر کاهش قیمت برای تولید بیش از این ممکن نیست.
غزنوی گفت: شرایط برای تولید کننده و مصرف کننده هر دو سخت است.
وی دو طرف بازار و عرضه را دچار رکود دانست و متذکر شد: برای سرمایه در گردش تولید باید فکری کرد، تحریک تقاضای مردم نیز جوابگو نیست.
عضو انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده هم گفت: امسال ۳۰۰ درصد لوازم خانگی بهطور چراغخاموش افزایش قیمت داشته است.
محمدی با بیان اینکه ارز نیمایی از ثبات بیشتری برخوردار است، گفت: در بحث قیمت سه عامل هزینه سرانه، دستمزد و قیمت مواد اولیه در قیمت محصول تأثیرگذار است.
محمدی با ابراز اینکه افزایش قیمتها کشش خرید بازار را کاهش میدهد، اضافه کرد: جنس خارجی با هزینه حملونقل، واسطه و تعرفهگری باز هم از تولید داخلی ارزانتر است.