صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / فهم برخی مدیران از مالیات بدبخت کردن تولیدکنندگان است

فهم برخی مدیران از مالیات بدبخت کردن تولیدکنندگان است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور،کمر تولیدکننده و کارآفرین را شکسته گفت: فهم برخی مدیران از مالیات بدبخت کردن تولیدکنندگان است.

امروزه فرهنگ و صنایع فرهنگی جایگاه ویژه ای در اقتصاد جهانی دارد به‌گونه ای که حدود ۳ درصد از GDP کل اقتصاد جهان را شامل می‌شود. این مقوله مهم امری مغفول واقع شده است به‌گونه‌ ای که ما هیچگونه برنامه ریزی خاصی برای این حوزه در کشور مدنظر نداریم. اما مهمتر از صنعت فرهنگ رفتار فرهنگی است که نقش به سزائی در اقتصاد کلان کشور دارد، در این رابطه با دکتر بهنام طالبی، پژوهشگر مرکز رشد و استاد دانشگاه امام صادق «علیه السلام» گفت‌و‌گو کردیم؛

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، وی با هشدار به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور منشأ فرهنگی دارد گفت: ضعف فرهنگی در بخشهای متنوع از مدیریت گرفته تا رفتار شهروندان نقش اثرگذاری در شکنندگی اقتصاد کشور دارد.

* خطا بودن تاراج سرمایه ملی به جهت خوش آمدن یک گروه خاص

این کارشناس اقتصادی با بیان مصداقهایی از ضعف فرهنگی گفت: وقتی مدیری حاضر است منافع ملی را به خطر بیندازد اما به زعم باطل خود محبوبیتش را به خطر نیندازد، این یک فرهنگ وارداتی بیگانه با فرهنگ ایرانی و اسلامی است و الا چه دلیلی دارد سرمایه ملی که در دست مدیران امانتی است به جهت خوش آمد فلان دسته یا گروه به تاراج گذاشته شود.

طالبی طادی با تصریح براینکه اقتصاد کشور بیش از هر چیز دیگر از فقدان مدیریت جهادی رنج می برد گفت: مهمترین معضل اقتصاد ملی این است که باید تاوان ترس برخی مدیران یا گرو بودن منافع شخصی آنها را بدهد.

این استاد دانشگاه افزود: چگونه تئوری پردازان دولت و مدیران اقتصادی دولت که نقطه قوت خود را نسبت به مدیران سابق تحصیلات در دانشگاه های معتبر اروپایی می دانند هنوز قوانین مالیاتی این کشورها را نمی‌دانند یا نمی‌­خواهند بدانند.

وی با انتقاد از رویه برخی از مدیران مدعی تحصیلات در دانشگاه­های معتبر اروپائی گفت: فهم برخی مدیران از علم اقتصاد اجرای نسخه­ های استثماری در کتابهایی است که ظاهرش علم اقتصاد است در حالی نمی‌داند و شاید نمی­‌خواهند بدانند که واقعیت میدانی و اجرایی که در کشورهای اروپائی اجرا می­شود چیزی جدای از مفاهیم تئوری کتابها است.

* نظام مالیاتی کشور، کمر تولیدکننده و کار آفرین را شکسته

طالبی طادی با بیان اینکه مشاوران سینه‌چاک اقتصاد لیبرالی اگر ذره­‌ای در دوران تحصیل خود به وضعیت میدانی اقتصاد کشورهای اروپایی توجه می‌کردند، نسخه تجویزشده امروز خو را قبول نداشتند، گفت: در حالی که نظام مالیاتی کشور کمر تولیدکننده و کارآفرین را شکسته، اما نظام مالیاتی در اقتصاد اروپا نسخه‌ای برای کنترل و هدایت سرمایه به سمت تولید است و آنها دست به هر اقدامی برای حمایت از محصولات داخلی خود می­‌زنند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از نظام مالیاتی حاکم بر کشور گفت: در اکثر کشورهای غربی مالیات برای دارایی اشخاص است که آن را در راه تولید مصرف نمی­‌کنند، اما متأسفانه در ایران هیچ برنامه ای برای مالیات بر کارهای واسطه‌­ای پر سود و دارائی­های مصرفی هنگفت وجود ندارد.

وی با اشاره به بحث بودجه ۹۸ که این روزها در صدر اخبار اقتصادی و سیاسی کشور است، گفت: فارغ از هر گونه بحثی که در مورد جزئیات آن مطرح است مهمترین بحثی که در مورد بخش درآمدی مطرح است مالیات است اما علی‌رغم وعده چندین ساله هرگز نظام مالیاتی هدفمند و صحیحی اجرا نشده است.

* فهم برخی مدیران از مالیات بدبخت کردن تولیدکنندگان است

طالبی طادی با اظهار تأسف از اینکه فهم برخی مدیران از مالیات بدبخت کردن تولیدکنندگان است، گفت: اینکه مالیات بر دارایی علی رغم اینکه در همه کشورهای دنیا گرفته می‌شود و بسیاری از کارشناسان با دیدگاه متفاوت و گاه متضاد در این مورد اتفاق نظر دارند عملیاتی نمی شود یا به جهت درگیر بودن منافع شخصی برخی از دولتمردان است یا به جهت عدم کاهش محبوبیت و مقبولیت در اقشار خاص از جامعه است که این کار هرگز عملیاتی نمی شود

این پژوهشگر مرکز رشد افزود: در کشور انگلستان اشخاصی که بیش از یک خانه دارند چیزی در حدود ۴۰ درصد مالیات می‌دهند و هر خرید و فروشی نیز مالیات سنگینی دارد و در چنین شرایطی است که کسی نمی تواند با نگاه سرمایه‌ای به سراغ مسکن برود و بیش از یک خانه داشته باشد.

وی با تذکر به اینکه همین موضوع در زمینه عدم حذف سه دهک بالای جامعه نیز وجود دارد، گفت: یارانه خانوارهایی با درآمد ماهیانه بیش از ۵میلیون تومان حذف نمی شود، در صورتی که مجموع آن برای اقتصاد کشور عدد قابل توجهی است و با آن می شود کارهای بزرگی انجام داد، اما وقتی مدیریت ملتمسانه به جای مدیریت جهادی حاکم است جرأت حذف یارانه این گروه وجود ندارد.

طالبی طادی در مورد معضل مصرف‌گرایی و عدم تولید که از زمان رژیم شاهنشاهی به کشور دیکته شده و اکنون نیز متأسفانه فرهنگ قالب است، گفت: تا قبل از زمان پهلوی دوم اکثر مردم کشور روستانشین یا کوچ‌نشین بودند، اما با حربه تمدن و در واقع غربی شدن و با سیاستهایی چون انقلاب سفید به خالی کردن روستاها اقدام یا با وارد کردن فرهنگ مصرف گرایی و عدم تولیدی شهری در حقیقت فرهنگ تولیدی روستایی را از کشور محو کردند.

این استاد دانشگاه افزود: متأسفانه مصرف‌گرایی و تولید نکردن به فرهنگ قالب ملت ایران تبدیل شد و سیاستهای آموزشی نیز نه تنها به درمان این فرهنگ کمکی نکرد، بلکه به آن دامن زد.

وی با تذکر به اینکه نظام آموزشی کشور به بازنگری جدی نیازمند است، گفت: نظام آموزشی به صورت طبیعی شخص را برای یک زندگی کارمندی شهری آماده می کند و به شکوفایی استعدادهای وی توجه ندارد.

طالبی طادی افزود: شخص در دوران تحصیل خود گویی به جز دانش‌آموز و دانشجو بودن هیچ نقشی در جامعه ندارد و همین سبب می‌شود که بعد از ۱۶ سال وارد جامعه شود و بفهمد برای اینکه در جامعه نقش مؤثرتری داشته باشد باید مهارت کسب کند.

* نابودی اقتصاد کشور در صورت اجرا نشدن سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری

این استاد دانشگاه با انتقاد از وجود نگاه تک‌بعدی حاکم در اقتصاد کشور گفت: نگرش تک‌بعدی کشور را تا آستانه ویرانی جلو برده است که اگر سیاستهای کلی ابلاغی و رهنمودهای بلندنظرانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی نبود اکنون اقتصاد کشور با تنفس مصنوعی نیز نمی‌توانست زنده بماند؛ چراکه برخی مسئولین در عمل “ما نمی‌توانیم” را باور کرده‌اند؛ اما جرأت ندارند این نظر خود را به‌صراحت اعلام کنند و گاهی ناخواسته به بیان آن می پردازند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.