صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / ایران و پاکستان در مسیر گسترش تعاملات تجاری
ایران و پاکستان در مسیر گسترش تعاملات تجاری

سفیر پاکستان بیان کرد؛

ایران و پاکستان در مسیر گسترش تعاملات تجاری

‌سفیر پاکستان در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و پاکستان به دلیل ارتباطات خوبی که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارند؛ در مسیر گسترش تعاملات تجاری هستند.

‌رفعت مسعود

‌به گزارش کسب و کار نیوز- ‌رفعت مسعود در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایران و پاکستان می توانند در تمامی سطوح با توطئه های جاری که با هدف آسیب به روابط دوجانبه جریان دارد، مقابله کنند.

سفیر پاکستان در تهران اظهار کرد: روابط ایران و پاکستان برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهترین وضعیت قرار دارد که از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی باید استفاده کرد‌.

رفعت مسعود گفت: دولت های ایران و پاکستان تمایل بسیار زیادی دارند که در تمام زمینه ها با همدیگر کار کنند و هم اینک نوبت به عملی کردن این خواسته هاست‌.

وی با بیان اینکه مردم دو سوی مرز ایران و پاکستان با هم مشترکات زیادی دارند که باید از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی استفاده کرد، افزود: عمران خان نخست وزیر پاکستان تاکید بسیار زیادی دارند که روابط خودمان را با ایران، افغانستان و هندوستان افزایش دهیم‌.

وی ادامه داد: همچنین نخست وزیر پاکستان همواره تاکید بر این دارند که هر مشکلی در زمینه اقتصادی با ایران است باید برطرف شود .

مسعود اظهار کرد: مرزهای ریمدان و پیشین برای افزایش تجارت و تبادلات مرزی در هر دو سوی مرز ایران و پاکستان باید هر چه سریعتر راه اندازی شود‌.

وی بیان کرد: مسئولان ایران و پاکستان و مردم این کشورها در مرز ریمدان گرد هم بیایند و این بازارچه را به صورت رسمی افتتاح کنند‌.

سفیر پاکستان در تهران گفت: ما می خواهیم مرز ریمدان و پیشین به طور همزمان افتتاح شود اما خوب این کار عملی نسیت ابتدا باید مرز ریمدان افتتاح شود‌.

وی تاکید کرد: مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان تنها از طریق زمینی نباید انجام شود بلکه باید پروازهای بین کویته – زاهدان – کارچی افزایش یابد تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید‌.

مسعود با اشاره به تحریم های ایران گفت: برخی از بانک های پاکستان برای تبادلات می ترسند، بنابراین باید به دنبال حذف دلار و جایگزینی واحد پولی دیگری بود‌.

وی با اشاره به تامین امنیت مرزهای ایران و پاکستان اظهار داشت: در مرزها برای تامین امنیت باید کارهای مشترکی انجام داد‌.

سفیر پاکستان در تهران همچنین بر مشخص شدن حد و مرز کنسولگری این کشور در زاهدان تاکید کرد‌.

وی گفت: دو کشور ایران و پاکستان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فرهنگ و ادبیات، تاریخ و تمدن، دین و آئین، همسایگی با مرز ۹۰۰ کیلومتری مشترکاتی هستند که پیوندهای ناگسستنی فیمابین را بوجود آورده اند.

مسعود خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ایران و پاکستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و به همین دلیل در جهت ارتقای همه جانبه روابط تلاش ها و اقدامات موثری صورت پذیرفته است.

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: پاکستان می تواند از طریق مرزهای ریمدان و پیشین به کشورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی بازارچه های مرزی بین ایران و پاکستان برای اینکه مردم بتوانند از مدار قانون به تبادلات تجاری خودشان بپردازند، بسیار تاثیر‌گذار است.

موهبتی تاکید کرد: صاحبان زر و زور نمی خواهند که ایران و پاکستان به قدرت و شکوه برسند و باید همواره به این موضوع توجه داشت‌.

وی بیان کرد: دولت ها برای سرمایه گذاری تنها می توانند بخشی از زیرساخت ها را فراهم که نیاز است تا تجار و بازرگانان ایران و پاکستان در این زمینه ورود پیدا کنند‌.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پاکستان در بندر گوادر سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی انجام داده که برای بهره‌برداری واحد‌های پتروشیمی در این بندر نیاز به گاز و برق دارد که ایران می تواند این نیاز را برطرف کند‌.

وی بیان کرد: چنانچه زیرساخت‌های مرزهای ریمدان و پیشین از سوی پاکستان فراهم شود این کشور زودتر می‌تواند از بندر گوادر بهره برداری کند‌.

موهبتی ادامه داد: ایران و پاکستان از قاچاق زیان می بینند بنابراین ابتدا باید بستر ورود قانونی که همان بازارچه‌هاست را فراهم کرد.

وی تاکید کرد: راه اندازی بازارچه های ریمدان، پیشین و کوهک به افزایش مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان و در نتیجه اشتغالزایی مردم دو سوی مرز کمک شایانی می کند‌.

وی تاکید کرد: با قانونی کردن بازارچه های مرزی می توان جلوی افرادی که از راههای غیر قانونی و قاچاق مبادلات تجاری انجام می دهند را گرفت‌.

موهبتی با اظهار به اینکه حجم صادرات و واردات میان ایران و پاکستان طی دو سال گذشته سیر صعودی گرفته است گفت: زیر ساخت‌های راه اندازی بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از سوی ایران در حال انجام است؛ انتظار می رود پاکستان نیز در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد‌.

استاندار گفت: افزایش همکاری دوجانبه در بخش های ترانزیت جاده ای و ریلی و حمل و نقل دریایی و هوایی از برنامه هایی بوده که طی سالهای اخیر بین دو کشور دوست و همسایه گسترش داشته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.