صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / انصارالله: ادامه محاصره یمن با حضور سازمان ملل در بندر حدیده جنایت است

انصارالله: ادامه محاصره یمن با حضور سازمان ملل در بندر حدیده جنایت است

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ادامه محاصره یمنی‌ها در سایه حضور سازمان ملل در بندر حدیده را جرمی دیگر دانست و تاکید کرد، حضور سازمان ملل در بندر حدیده نشان می‌دهد، آنچه درباره قاچاق سلاح مطرح می‌شد، تنها شایعه بوده‌اند.

محمد علی الحوثی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اظهار کرد: اینکه نیروهای اداره گارد ساحلی تحت نظارت سازمان ملل بندر حدیده را تحویل گرفتند، مهم‌ترین اقدامی است که موجب می‌شود کشورهای متخاصم هیچ بهانه‌ای برای مانع‌تراشی در مسیر توافق داشته باشند.

الحوثی گفت: اجرای توافقنامه در بندر حدیده دستاوردی است که بر اعتبار و هماهنگی رهبران سیاسی و نظامی دلالت دارد و نشان می‌دهد آنها لحظه‌ای در اتخاذ تصمیمی در راستای خدمت به مردم تردید نمی‌کنند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد: حضور امروز سازمان ملل در بندر حدیده از طریق مسئول مکلف این سازمان نشان می‌دهد آنچه درباره قاچاق اسلحه گفته می‌شود، تنها ادعاها، بهانه‌ها و شایعه‌هایی هستند که آمریکا، عربستان، امارات و همپیمانان آنها منتشر می‌کنند.

این مسئول جنبش انصارالله افزود: استقرار دوباره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نشان‌دهنده اجرای واقعی توافقنامه حدیده است.

ضیف‌الله الشامی، سخنگوی دولت نجات ملی یمن در صنعاء در گفتگوی تلفنی با شبکه خبری المیادین پایبندی طرف دیگر به تعهداتش را خواستار شد و گفت: تا این لحظه هیچ اقدامی از سوی طرف دیگر پس از استقرار دوباره ارتش و کمیته‌های مردمی در بندر حدیده انجام نشده است.

الشامی اظهار کرد: اگر طرف دیگر پاسخ ندهد، کارها رو به تنش خواهند رفت، هیچ کسی نمی‌تواند مردم یمن را فریب دهد و آنها هرگز اجازه نخواهند داد هیچ اقدامی که توافقنامه استکهلم را مختل کند، صورت گیرد.

سخنگوی دولت نجات ملی یمن افزود: تا این لحظه مسیر صنعاء-حدیده افتتاح نشده زیرا طرف مقابل هنوز از آنجا عقب‌نشینی نکرده است.

ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی نیز مدعی شد، نیروهای وابسته به انصارالله با انتقال یک کاروان امدادی سازمان ملل حامل ۳۲ تن آرد از بندر مینا به صنعا مخالفت کردند.

مالکی در ادامه این اقدام انصارالله را “توقف عامدانه فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه” دانست.

آغاز استقرار نیروهای گارد ساحلی در حدیده

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صنعا نیز آغاز اجرای مرحله اول استقرار مجدد نیروها در بندر حدیده را اعلام کرد.

سریع در این رابطه گفت: ما از کمیته نظارت سازمان ملل انتظار داریم طرف مقابل را به اجرای تعهداتش در مرحله اول اجرای توافقنامه استکهلم که همان عقب‌نشینی از بخش شرقی شهر و باقی بخش‌ها ملزم کند.

سلیم المغلس، عضو هیات صنعاء در سوئد نیز با تاکید بر عقب‌نشینی ارتش و کمیته‌های مردمی از بندر حدیده، گفت: استقرار دوباره نیروها در بندر حدیده را آغاز کردیم تا در حضور پاتریک کامرت، رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل نگرانی طرف مقابل از اولین اقدام را از بین ببریم.

المغلس تاکید کرد: نیروهای گارد ساحلی یمن مدیریت امنیتی بندر حدیده را به دست گرفته و بلافاصله کار خود را در آنجا آغاز کردند.

این عضو هیات صنعاء در سوئد در ادامه ابراز امیدواری کرد که این اقدام آنها از استقبال طرف دیگر برخوردار شود و آنها نیز در بخش شرقی از جمله کیلو ۱۶ دوباره مستقر شوند.

وی افزود: اگر طرف دیگر اقدام کند، ما مرحله دوم استقرار دوباره نیروها را آغاز خواهیم کرد.

المغلس ادامه داد: با رئیس کمیته هماهنگی توافق شد که هر طرف طرح خود درباره استقرار دوباره نیروها را به صورت مکتوب آماده کرده و آن را تا پایان وقت امروز به دفتر فرستاده سازمان ملل تحویل دهد، در این طرح مکتوب پایگاه‌هایی که هر دو طرف می‌خواهند از آنها عقب‌نشینی کنند، مشخص خواهند شد.

این عضو هیات صنعاء گفت: تیم ما در کمیته هماهنگی اقداماتی فوری را برای خروج نیروهای طرف مقابل از اطراف شهر و جنوب فرودگاه و نیز توقف انتقال تجهیزات را خواستار شدند.

وی افزود: رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل بر اهمیت اینکه اعتماد عامل مهمی میان دو طرف برای اجرای کامل توافقنامه و بدون گزینش بندهایی از آن باشد، تاکید کرد.

المغلس ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل و جامعه جهانی هماهنگونه که محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی را برای موافقت با توافقنامه سوئد تحت فشار قرار دادند، اکنون نیز این دو را برای تعامل مثبت با این اقدام و اجرای توافقنامه تحت فشار بگذارند.

اما سازمان ملل اعلام کرد که طرف‌های یمنی با بازگشایی مسیرهای انسانی مسدود شده به صورت مرحله‌ای از اواخر ماه جاری و ابتدا از مسیر حدیده- صنعاء موافقت کردند.

این سازمان گزارش داد، اولین نشست مشترک کمیته هماهنگی استقرار مجدد نیروها در بندر حدیده به آغاز اجرای مرحله اول توافقنامه استکهلم که شامل آتش‌بس، اعتمادسازی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و نیز استقرار دوباره نیروها است، منجر شد.

یک یمنی به شبکه خبری المیادین گفت: نیروهای امنیتی حدیده پس از خروج ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از حدیده کنترل امنیتی بندر آن را به دست خواهند گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.