صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / احتمال افزایش گرنت ۲.۵ میلیاردی وزارت علوم برای قراردادهای تجاری‌سازی

احتمال افزایش گرنت ۲.۵ میلیاردی وزارت علوم برای قراردادهای تجاری‌سازی

قائم مقام امور فناوری و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم از انعقاد بیش از ۲۵۰ قرارداد تجاری‌سازی در ۴ روز نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار خبر داد و گفت: ما برای حمایت از تجاری‌سازی، ۲.۵ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم که به دلیل رشد تعداد قراردادهای امضا شده، درصدد افزایش سقف گرنت فناوری هستیم.

دکتر مهدی کشمیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قراردادهای منعقد شده در روزهای برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور، افزود: در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای‌ پژوهش و فناوری، حدود ۲.۵ میلیارد تومان در قالب یارانه تجاری‌سازی فناوری به قراردادهایی که در ایام نمایشگاه توافقاتی حاصل و یا منعقد ‌شد، اختصاص یافته است. 

وی ادامه داد: برای این منظور طی فراخونی تا قبل از برگزاری نمایشگاه ۸۲ درخواست برای استفاده از یارانه تجاری‌سازی در ایام نمایشگاه ارسال شده بود.

کشمیری اظهار کرد: بر اساس شیوه‌نامه‌ صادر شده، برای هر قرارداد تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. ضمن آنکه مقرر شد طرف‌های قرارداد یک ماه فرصت دارند تا اصل قرارداد را به صورت رسمی و محضری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه قراردادهای ارسالی در کارگروهی مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در این دوره بیش از ۲۵۰ توافق عقد قرارداد انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از انواع قراردادها، قرارداد ۴ جانبه با حضور وزارت علوم، نهاد مادر حامی که می‌تواند پارک فناوری و یا دانشگاه باشد، عرضه‌کننده و تقاضاکننده فناوری است، یادآور شد: از این نوع قرارداد بیش از ۲۵۰ قرارداد با بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است. انتظار ما انعقاد ۱۰۰ قرارداد بوده است.

به گفته وی، طرفین قرارداد به مدت یک ماه فرصت دارند تا اصل قرارداد را برای ما ارسال کنند، ادامه داد: انتظار داریم در این مدت یک ماه ریزش داشته باشیم و طرفین موفق به امضای قرارداد نهایی نشوند که چنین قراردادهایی مشمول تسهیلات تجاری‌سازی نخواهند شد.

کشمیری اضافه کرد: “حجم قرارداد”، “اهمیت فناوری در حل مشکلات”، “میزان ساخت تولید داخل”، “پیچیدگی فناوری”، “حوزه فناوری” و “سوابق تیپ فناوری” از جمله شاخص‌هایی است که بر اساس آن در کارگروه وزارت علوم قراردادها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و تسهیلات صفر تا ۲۵۰ میلیون تومانی به آنها اختصاص می‌یابد.

کشمیری با تاکید بر اینکه این تسهیلات در قالب گرنت (بلاعوض) به قراردادها اختصاص می‌یابد، خاطر نشان کرد: گرنت فناوری طی پیشرفت قرارداد تجاری به طرح‌ها اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش تعداد قراردادهای منعقد شده در طی روزهای برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش‌وفناوری، خاطر نشان کرد: به منظور ارتقای حمایت از تجاری‌سازی ساخت داخل مذاکرات انجام شده در تلاش هستیم تا با کمک نهادهای حامی و یا از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سقف یارانه تجاری‌سازی را افزایش دهیم.

کشمیری همچنین از انجام مذاکراتی با صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و گفت: در این مذاکرات مقرر شد که قراردادهایی که از سوی کارگروه وزارت علوم تایید می‌شود، برای اعمال حمایت‌های بیشتر به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شود و صندوق به صورت ویژه تسهیلات تجاری‌سازی ارائه دهد و یا تسهیلات لیزینگ و یا فاینانس ارائه دهد.

به گفته قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار است از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق اعطای تسهیلات تا سقف ۷۰ درصد قراردادها و یا اعطای لیزینگ برای خرید و فروش فناوری و یا فاینانس حمایت‌ شود؛ به این معنا که طرف‌های قرارداد بتوانند ضمانت نامه‌های لازم طرفین را تامین کنند و صندوق قراردادهای تجاری‌سازی را فاینانس کند.

وی با اشاره به طرف‌های امضاکننده قراردادهای نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، توضیح داد: در این نمایشگاه دو دسته شرکت‌کننده عرضه‌کننده و تقاضاکننده فناوری حضور داشتند که در بخش عرضه، شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و یا اساتید دانشگاهی بودند و در بخش تقاضاکننده فناوری علاوه بر این بخش‌ها، واحدهای صنعتی نیز حضور داشتند که تقاضاهای فناوری خود را در نمایشگاه عرضه کردند.

کشمیری با بیان اینکه در بخش تقاضا تعداد ۹۷۳ تقاضای فناوری در نمایشگاه عرضه شد، ادامه داد: علاوه بر آن بیش از ۳ هزار محصول فناورانه درخواست شرکت در نمایشگاه داشتند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.