صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / یک استاد دانشگاه: خروج آمریکا از منطقه یک فرصت است
یک استاد دانشگاه: خروج آمریکا از منطقه یک فرصت است

یک استاد دانشگاه: خروج آمریکا از منطقه یک فرصت است

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: خروج آمریکا از منطقه باید یک فرصت برای نقش آفرینی ایران در منطقه باشد.

نیروهای آمریکایی و نیروهای یگان‌های مدافع خلق در سوریه

عنایت الله یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در رابطه با خروج آمریکا از سوریه و افغانستان اظهار کرد: دو نگاه کلی وجود دارد؛ یک نگاه این که خروج آمریکا یک خروج تاکتیکی است و نگاه دیگر که معتقد است خروج آمریکا به منزله شکست این کشور در سوریه و افغانستان است.

وی ادامه داد: در نگاه اول ترامپ به دنبال سناریوی جدید است و عملاً آمریکا سوریه و افغانستان را ترک نخواهد کرد و اگر این باشد تفاوتی وجود ندارد و همچنان آمریکا در هر دو کشور نفوذ دارد، مانند آنچه در عراق اتفاق افتاد که ظاهراً نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند، اما نفوذ سیاسی آمریکا در عراق و مسائل جاری آن هم چنان ادامه داشت و اکنون هم به نظر می‌رسد اتفاق مشابه خواهد افتاد و ممکن است ظاهراً نیروها به لحاظ فیزیکی سوریه و افغانستان را ترک کنند، اما سلطه و نفوذ باقی بماند. 

یزدانی افزود: نگاه دوم این است که خروج نیروهای آمریکایی به منزله نوعی شکست آمریکا در این دو کشور است و ناتوانی آمریکا را در حل مشکلات و بحران‌های این دو کشور با وجود نیروهای خود نشان می‌دهد، این یک ضعف، ناتوانی و شکست نیروهای آمریکایی در مدیریت بحران دو کشور است.

وی تصریح کرد: وقتی یک بحران اتفاق می‌افتد ورود قدرت‌های بزرگ در بحران‌ها می‌تواند بحران را بحرانی‌تر کند و خروج قدرت‌ها از بحران یا منجر به درگیری و نابسامانی بیشتر در آن منطقه می‌شود یا فضای مناسب‌تری برای بیرون رفت از بحران ایجاد می‌کند. 

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: در هر حال برای ایران خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سوریه می‌تواند نوعی فرصت باشد و بهره گیری از این فرصت اتفاق مهمی است. اینکه چگونه می‌توانیم در این فضای پس از آمریکا در سوریه و افغانستان بتوانیم منافع خودمان را دنبال کنیم و بتوانیم حضور قدرتمند خودمان را در منطقه خاورمیانه مدیریت کنیم، این فرصتی است برای ما و البته هوشمندی هم مهم است و اگر هم نگاه اول باشد خروج آمریکا یک خروج تاکتیکی است و باید مراقبت‌ها و مواظبت‌های بیشتری داشته باشیم و اصول خودمان را دنبال کنیم و در عین حال یک سیاست خارجی فعال، اما هوشمند هم داشته باشیم. 

یزدانی تاکید کرد: خروج آمریکا باید یک فرصت باشد برای نقش آفرینی ایران و محدودیت‌های حضور ایران در منطقه برداشته می‌شود، اما باید دید آمریکایی‌ها چه اهدافی دارند و اگر دنبال اهداف مهم‌تری هستند باید بر اساس نوع بازی آن‌ها بازی خود را تنظیم کنیم و در تنظیم استراتژی خود نسبت به سوریه و افغانستان و در تنظیم نقش آفرینی در این دو میدان باید حسابگری لازم را داشته باشیم و هوشمندانه برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از فرصت به دست آمده بهره بگیریم و مراقب تهدیدهای احتمالی و سیاست‌های پشت پرده آمریکا باشیم، در پاسخ به این سؤال که پس از این خروج، ایران باید چه اولویت‌هایی در منطقه مدنظرش باشد، خاطرنشان کرد: ایران باید دو موضوع را به طور جدی دنبال کند؛ برخوردار شدن از دیپلماسی هوشمند در مسائل منطقه‌ای و برخورداری از یک سیاست خارجی هوشمند که ماحصل این دو اتفاق حضور هوشمندانه و قدرتمند جمهوری اسلامی در منطقه خواهد بود که میزان چانه زنی و نقش آفرینی ما را در منطقه بالا می‌برد و از سوی دیگر میزان توان کشور را برای تأمین منافع و امنیت کشور افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.