صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / “دستبند امید” مانع از سوءمصرف مواد مخدر می‌شود
“دستبند امید” مانع از سوءمصرف مواد مخدر می‌شود

“دستبند امید” مانع از سوءمصرف مواد مخدر می‌شود

محققان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا یک حسگر پوشیدنی به شکل یک ساعت مچی موسوم به "دستبند امید" توسعه داده‌اند که می‌تواند افراد مصرف کننده مواد مخدر را که بیش از اندازه مصرف می‌کنند، از کام مرگ نجات دهد.

دستبند امید

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از انگجت، تعداد مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ بیش از سه برابر شده است، در حالی که مصرف مشتقات تریاک، اکثریت را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۱۸ روزانه بیش از ۱۱۵ فرد بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

اکنون دانشجویان دانشگاه “کارنگی ملون”(Carnegie Mellon) یک حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند احتمال “اوردوز”(Overdose) یا همان مرگ بر اثر مصرف بیش از حد مواد را به فرد مصرف کننده هشدار دهد.

این دستگاه موسوم به “دستبند امید”(HopeBand) به مصرف کننده فرصت کافی برای استعمال داروی “نالوکسان” به منظور تغییر وضعیت را می‌دهد.

نالوکسان دارویی است که اثرات مخدرها را خنثی می‌کند و برای جلوگیری از اوردوز ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر کاربرد دارد.

“دستبند امید” هنگامی که سطح اکسیژن پایین را در خون از طریق حسگرهای ضربان اکسیمتری شناسایی کند و در واقع خطر وقوع اوردوز را تشخیص دهد، همراه با چشمک زدن، یک زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد و همزمان یک پیام متنی هشدار دهنده که شامل موقعیت مکانی فرد پوشنده است، می‌فرستد.

حسگرهای اکسیمتری با تاباندن نور چراغ‌های ال‌.ای‌.دی از میان پوست و شناسایی میزان جذب نور کار می‌کنند.

این دستگاه ۱۰ ثانیه قبل از زنگ زدن، میزان اکسیژن کم موجود در خون را نظارت و شناسایی می‌کند.

“رشمی کالکانته” دانشجوی مهندسی نرم افزار دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید: تصور کنید دوستی در کنار خود دارید که همیشه مراقب اوردوز نکردن شما است، کسی که از الگوی مصرف شما مطلع است و می‌داند چه زمانی باید برای کمک تماس بگیرد و از رسیدن کمک به شما مطمئن شود. “دستبند امید” همان دوستی است که برای انجام همه این کارها طراحی شده است.

تیم محققان هنوز قادر به آزمایش این دستگاه در شرایط واقعی نیست، اما می‌گوید آزمایشات در آزمایشگاه بر روی ورودی‌های شبیه‌سازی شده، نتایج مثبتی را نشان می‌دهد و امیدوار است در آینده به جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد مخدر و کاهش مرگ و میر بر اثر سوءمصرف این مواد کمک کند.

“دستبند امید” در ابتدا به صورت رایگان بین افراد مصرف کننده مواد مخدر توزیع خواهد شد، سپس نسخه تجاری آن بین ۱۶ تا ۲۰ دلار به فروش خواهد رسید.

این وسیله با چنین قیمت نازلی می‌تواند تبدیل به یک نقطه عطف در بحران بهداشت عمومی در ایالات متحده آمریکا شود.

نالوکسان(Naloxone) دارویی است که برای مسدود کردن اثرات مخدرها، به خصوص در شرایط بیش‌مصرفی مواد کاربرد دارد.

این دارو در سال ۱۹۶۱ ثبت و در سال ۱۹۷۱ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای بیش‌مصرفی مواد مخدر تایید شد و در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

این دارو در کیت‌های اضطراری بیش‌مصرفی مواد مخدر در اختیار مصرف‌کنندگان هروئین و سایر مواد مخدر قرار می‌گیرد.

این کار موجب کاهش نرخ مرگ ناشی از بیش‌مصرفی مواد شده است.

تجویز نالوکسان باید همراه با آموزش‌های استاندارد لازم، شامل جلوگیری، شناسایی و عکس‌العمل نسبت به بیش‌مصرفی مواد و نیز تنفس دهان به دهان و تماس با اورژانس پزشکی انجام گیرد.

در صورت استفاده به صورت تزریق وریدی طی ۲ دقیقه و در صورت تزریق ماهیچه‌ای طی ۵ دقیقه عمل می‌کند.

اثرات این دارو از نیم تا یک ساعت باقی می‌ماند. بنابراین در صورتی که مدت‌زمان تاثیر ماده مخدر مصرفی بیش از این میزان باشد، نیاز به دریافت مجدد دارو خواهد بود.

استفاده در اشخاص مصرف کننده مواد مخدر ممکن است عوارضی مشابه عوارض عدم مصرف مواد مخدر نظیر بی‌قراری، حالت تهوع، تعریق و تندتپشی ایجاد کند. برای جلوگیری از ایجاد این عوارض می‌توان دوزهای کم دارو را با فواصل چند دقیقه تا زمان رسیدن به اثر مورد نظر مصرف نمود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.