«اسماعیل قادریفر» در مراسم رونمایی از یک استارتاپ جدید که در جهت تسهیل روند توزیع میوه فعالیت می کند و نیز امضای تفاهم نامه آن با اتحادیه میوه و تره بار و شهرداری منطقه دو تهران، با اشاره به ضرورت حمایت از استارتاپ های حوزه توزیع میوه و تره بار در کشور بیان کرد: چند سالی است که به واسطه برنامه محوری توسعه زیست بوم نوآوری برای توسعه کسب و کارهای نوپا، هر روز شاهد یک اتفاق تازه و شکل گیری یک کسب و کار تازه در زمینه خدمت رسانی به مردم هستیم.
وی افزود: تا چند سال پیش، صحبت در خصوص کسب و کارهای نو در کشور دور از ذهن بود؛ اما امروز فعالیت در این حوزه برای جوانان یک افتخار محسوب می شود و گامی مثبت در جهت توسعه زیربنای اقتصاد کشور بر اساس اقتصاد دانش بنیان برداشته شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به گفته قادریفر، با راه اندازی این استارتاپ یکی دیگر از زنجیره های نیاز در کشور که ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد ایجاد می کند شکل گرفت و چرخه معیوب توزیع میوه و سبزیجات در کشور، اصلاح می شود.
رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی ادامه داد: این استارتاپ جوان به کمک راهکارهای نوآورانه اقدام به خدمت رسانی به مردم کرده و میوه را با قیمت مناسب از باغدار تهیه کرده و به دست مشتریان می رساند.
قادریفر همچنین بیان کرد: دستگاه های حاکمیتی نیز همکاری خوبی در این زمینه دارند و برای توسعه استارتاپ ها همه تلاش خود را می کنند.
قادریفر افزود: پایه های شکل گیری استارتاپ میوه در کشور حدود یک سال و نیم پیش بنا نهاده شد و در این مدت به دنبال شناسایی استارتاپ های فعال در این حوزه و رفع موانع پیش روی توسعه این کسب و کار نو بودیم.
وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، وزارت کار و تعاون اجتماعی و شهرداری منطقه ۲ شهر تهران به معاونت علمی کمک کردند و همکاری و هم افزایی خوبی در این زمینه شکل گرفت.
وی در ادامه اظهار کرد: برگزاری ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران و دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت که توسط معاونت علمی در حال برگزاری است نیز با هدف توسعه کسب و کارها و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در کشور برپا شده است.
«امیرحسین رضایینژاد» مدیر عامل این استارتاپ نیز گفت: ایده شکل گیری سامانه توزیع میوه یک سال و نیم پیش شکل گرفت ولی به دلیل وجود مشکلات مختلف بر سر راه محصولات تند مصرف، مانند وجود ضایعات فراوان، تاریخ مصرف کوتاه و مشکلات حمل و نقل، این نوع استارتاپ ها هنوز در کشور به خوبی شکل نگرفته است و سرعت رشد آنها کم است.
وی ادامه داد: در این استارتاپ، یک زنجیره کاملی بین باغدار و مصرف کننده ایجاد می شود و با حذف واسطه ها، میوه با قیمت پایین به دست مشتری می رسد.
به گفته این فعال دانش بنیانی در کشور، با اجرای این مدل، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه مصرف میوه در کشور کاهش می یابد و مردم توان بیشتری برای خرید میوه خواهند داشت. میوه های سفارشی نیز در پاکت های سنگی توزیع می شود یعنی برای تهیه این نوع پاکت ها از کاغذ و درخت استفاده نمی شود بلکه از نوعی سنگ تهیه شده و قابل بازیافت نیز هست.