صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساخت دستگاه تفکیک کاغذ از کارتن در کشور
ساخت دستگاه تفکیک کاغذ از کارتن در کشور

ساخت دستگاه تفکیک کاغذ از کارتن در کشور

محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به طراحی و ساخت دستگاه "سرند دیسک اسکرین تفکیک کاغذهای باطله (کاغذ از کارتن)" شدند.

دستگاه تفکیک کاغذ از کارتن

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر آرش رضایی، پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در تشریح پیامدهای عدم تفکیک کاغذهای مستعمل برای محیط زیست و اقتصاد گفت: عدم امکان تفکیک کاغذهای مستعمل به‌ویژه کاغذ از کارتن دارای دو پیامد بزرگ برای محیط زیست و اقتصاد کشور است؛ اول اینکه تولیدکننده پسماند انگیزه‌ای برای تفکیک کاغذ مستعمل از سایر پسماندهای خشک ندارد که این امر منجر به اختلاط انواع پسماندهای خشک با یکدیگر، افزایش رطوبت کاغذ و آلودگی آن به مواد غذایی خواهد شد که این مساله به عدم پذیرش کاغذ در پروسه بازیافت یا تولید محصولات بی کیفیت منجر می‌شود. دوم این که بواسطه عدم امکان تفکیک اصولی (در مبداء) صنایع کاغذسازی کشور هرگز به دنبال بهره‌گیری از تکنولوژی جوهرزدایی نبوده‌اند که این امر منجر به استمرار واردات کاغذ گرافیک (کاغذکپی/پرینت، کاغذ روزنامه و …) و تحمیل هزینه به کشورشده است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته علاوه بر تشویق همراه با اجبار شهروندان به مشارکت در طرح تفکیک کاغذ از سایر پسماندها و برنامه‌ریزی صحیح برای جمع آوری منظم این گونه پسماندها، سرمایه‌گذاری هدفمندی نیز بر روی تکنولوژی‌های جداسازی (Sorting) و تفکیک هرچه بهتر انواع کاغذ از یکدیگرجهت تامین نیاز صنایع کاغذ و کارتن‌سازی صورت پذیرفته است.

رضایی ادامه داد: یکی از دستگاه‌های بسیار رایج و کاربردی در مقوله تفکیک کاغذ، سرند دیسک اسکرین است که با طراحی و ساخت آن در مقیاس نیمه‌صنعتی، امکان تفکیک موثر کاغذ باطله در کشور مهیا و بدین‌سان امکان بازیابی کاغذهای مخصوص جوهرزدایی از سایرکاغذهای باطله فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه خرید، انتقال و ترخیص یک دستگاه سرند دیسک اسکرین دست دوم با تکنولوژی مشابه به کشور حدود ۳۵ هزار یورو معادل۵۶۰ میلیون تومان خواهد شد، در حالی‌که دستگاه مزبور تنها با مبلغ ۲۵ میلیون تومان طراحی و ساخته شد.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در اشاره به مزیت‌های این دستگاه گفت: تکنولوژی فوق بواسطه جلوگیری از اتلاف کاغذ باطله به عنوان ماده خام ثانویه، کمک به کاهش واردات کاغذ و خمیرکاغذ به کشور، تفکیک بهتر و در نتیجه تولید محصول باکیفیت‌تر و در نهایت کمک به بومی‌سازی صنعت تفکیک مکانیکی کاغذهای باطله، دارای توجیه اقتصادی است. کاربرد این دستگاه در صنایع فعال در زمینه تفکیک و بازیافت کاغذ، کارخانجات کاغذ و کارتن‌سازی و دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی کشور است.

دستگاه “سرند دیسک اسکرین تفکیک کاغذهای باطله (کاغذ از کارتن)” در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در غرفه دانشگاه تربیت مدرس رونمایی شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.