صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش تاب آوری اقتصادی

علیرضا عباسی فعال اقتصادی

افزایش تاب آوری اقتصادی

سرمقاله

در جنگ نظامی پادگان ها و مراکز دولتی و سربازان و فرماندهان و انبار و زاغه مهمات هدف قرار می گیرند. اما در جنگ اقتصادی بنگاه های اقتصادی ، کارخانه ها ، درآمدهای دولت و منابع ارزی هدف قرار می گیرند .
در جنگ نظامی ابتدا سربازان زخمی ناشی از تیر و ترکش خمپاره به بیمارستان های صحرایی و سپس به اتاق عمل های بیمارستان ها جهت درمان اعزام می شوند. اما در جنگ اقتصادی بیماران بر اثر استرس و سو تغذیه و کمبود دارو و امکانات دچار مشکل می شوند و پیشرفته ترین بیمارستان ها مانند بیمارستان های صحرایی از ارائه خدمات درمانی مناسب به بیماران محروم می شوند .
در میانه جنگ نظامی تمامی بنادر با تمام قوا کالا و مواد و محصولات ضروری جنگی و ضروری را وارد می کنند و در میانه جنگ اقتصادی بنادر به روی واردات انواع کالاها بسته می شود.
ترکیب جنگ نظامی و اقتصادی سخت ترین شرایط را رقم می زند . ما یکبار از این شرایط سربلند بیرون آمده ایم .
اولین هدف در جنگ اقتصادی بنگاه های اقتصادی اند. از کار افتادن چرخ تولید و نظام تامین کالا باعث کمبود کالاهای مورد نیاز کشور و افزایش قیمت ها می شود . افزایش قیمت ها منجر به کاهش توان خرید مایحتاج ضروری توسط عامه مردم و گسترش نارضایتی های عمومی ناشی از بیکاری ، تورم و در نهایت فقر می شود.
جنگ اقتصادی در قالب برنامه تحریم اقتصادی ایران به اعتراف آمریکایی ها یکی از پیچیده ترین و بی سابقه ترین تحریم ها علیه یک کشور است.
بنا به اعلام رسمی و غیر رسمی مقامات آمریکایی ، آنها اتاق فکری متشکل از صدها کارشناس اقتصادی و سیاسی برای تنگتر کردن هر چه بیشتر حلقه تحریم ها تدارک دیده اند . ما در مقابل این همه شبکه اطلاعاتی وسیع و این همه هجمه شدید و لابی گری و هزینه برای تحمیل خواسته های شان ماموریتی روشن داریم.
هدف ما نجات بنگاه های اقتصادی از تعطیلی و ورشکستگی و حفظ میزان عرضه کالاها در سطح مورد نیاز می باشد . فضای اقتصادی در حالت طبیعی نیاز به آرامش و ثبات به منظور ایجاد فضای مناسب برای برنامه ریزی حفظ حیات کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی است.
دشمن باهوش ، با برنامه و هماهنگ عمل می کند. وظیفه ما خنثی کردن تاثیرات برنامه های آن ها و حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی است. هر کس که در اقتصاد باقی مانده است باید تقویت و حمایت شود و هر کس که با رجوع به بازارهای ارز و دلار و سکه عملا از اقتصاد خارج شده است بهتر است به اقتصاد برگردد.
ماندن نیروها و مجهز کردن آنها به انواع روش های دور زدن تحریم ها یک استراتژی جنگی مناسب برای حفظ توان مقاومت در برابر دشمن دانا است.
ما نیاز داریم تا با یک فرماندهی جنگ اقتصادی با انگیزه ، از خود گذشته و توانمند خاک ریز به خاک ریز را از دشمن پس بگیرییم و بنگاه های رو به تعطیلی را با تغییر رویکردها و برنامه ریزی بهتر به چرخه تولید بازگردانیم .
هدف جنگ اقتصادی تحمیل هزینه بلندمدت بی ثباتی و نا امنی اقتصادی برای فراری دادن سرمایه هاست.
ما دقیقا باید عکس آنها و با آرامش اما چابک و سریع عمل کنیم . هدف آنها فروپاشی اقتصاد کشور است و هدف ما افزایش تاب آوری و قدرت بازدارندگی اقتصادی در ایجاد یک موازنه جدید در عناصر اصلی اثر گذار در حفظ کانال های ارتباطات مالی و تجاری با بقیه کشورهای دنیاست.
تقویت انگیزه مدیران و کارآفرینان و سرمایه گذاران برای ماندن در زمین اقتصاد و تلاش در خط مقدم جبهه، یک ضرورت انکار ناپذیر است. قیمت گذاری تعادلی یکی از عوامل بازدارندگی و افزایش توان تاب آوری کشور است .

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.