صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) در مشهد
احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) در مشهد

معاون علمی آستان قدس رضوی اعلام کرد:

احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) در مشهد

معاون علمی آستان قدس رضوی با اعلام اینکه شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) به همت آستان قدس رضوی احداث می‌شود، گفت: این شهرک در منطقه سیدی مشهد با مساحت 500 هکتار احداث می‌شود که فاز نخست آن روز سه‌شنبه 11 دی‌ماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی کلنگ زنی خواهد شد.

معاون علمی آستان قدس رضوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، محمد مهدی نژاد نوری صبح امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که در دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد، با اعلام اینکه آستان قدس رضوی در راستای توسعه فرهنگ رضوی و تکریم زائر ماموریت دارد که پیشرفت علمی و اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار قرار دهد، گفت: امروزه آستان قدس رضوی ظرفیت‌هایی دارد که به صورت راکد باقی مانده و در همین رابطه بنا داریم از این ظرفیت‌ها برای توسعه علمی کشور بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه سه مرکز علمی شامل دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و بنیاد پژوهش‌های اسلامی وابسته به آستان قدس رضوی در زمینه آموزش نخبگان علمی فعالیت می کنند، گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم تا محصولات با ارزش افزوده را تولید کنیم.

مهدی نژاد، استفاده از دانش را از امور کلیدی عملکرد آستان قدس رضوی دانست و گفت: امروزه همه چیز باید متناسب با علم روز باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید با نگاه به آینده خودمان را آماده کنیم، به تشریح دلایل ایجاد شهرک علم و نوآوری پرداخت و گفت: اولین بحث ایجاد تحول در آموزش و پرورش و حرکت به سمت اشتغال دانش بنیان با رویکرد علوم رضوی است که بر مبنای دانش امام رضا(ع) پایه‌ریزی شده است.

معاون علمی آستان قدس رضوی دومین بحث را افزایش اشتغال مفید برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان دانست و گفت: طبق بررسی‌های ما پارک‌های علم و فناوری جوابگوی این نیاز هستند و به همین دلیل آستان قدس رضوی برای تسهیل این امر در این زمینه ورود کرد.

وی توسعه ظرفیت و زیرساخت‌ها با نگاه به آینده و شتاب‌بخشی به علم را سومین دلیل ایجاد شهرک علم و نوآوری اعلام کرد و گفت: سفارش مقام معظم رهبری حفظ و شتاب دادن به جایگاه علمی کشور است و آستان قدس رضوی با ظرفیتی که دارد اصلی‌ترین مخاطب فرمایش رهبری معظم انقلاب است.

مهدی نژاد سرمایه‌گذاری در مسیری که بهره دارد و قدرت و ظرفیت کشور را ارتقا می‌دهد، دلیل چهارم عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم سرمایه را تبدیل به عاملی سودآور کنیم باید از علوم و این قبیل شهرک‌ها بهره بگیریم.

وی توجه به زیر ساخت‌های فرهنگی با نگاه تمدنی را پنجمین مورد اعلام کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که دانشگاه‌های کشور با نگاه بیرونی بنا گذاشته شده و از ابتدا مبتنی بر فرهنگ ملی کشورمان نبوده است، به همین دلیل شهرک علم و نوآوری را با توجه به علوم رضوی و فرهنگ ایرانی اسلامی تعریف کردیم.

معاون علمی آستان قدس رضوی نگاه به کسب حلال و شفافیت را به عنوان مرام‌نامه این شهرک علمی اعلام کرد و گفت: شبکه‌سازی و هدایت عناصر شبکه به سمت اهداف مورد نظر از مهم‌ترین دلایل توجه به احداث این شهرک بوده است.

وی افزود: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که با احداث این شهرک شکوفا خواهد شد، اما یک مرکزیتی نیاز داریم که شهرک به عنوان هدایت‌گر کار خود را انجام دهد.

مهدی نژاد در خصوص زمان بهره‌برداری از این شهرک علمی گفت: این یک کار فوری نیست، اما از روزی که کلنگ‌زنی شود کارکردش شروع می‌شود که به عنوان مثال از دو سوله‌ای که در این زمینه وجود دارد برای ایجاد مرکز نوآوری سوغات استفاده می‌کنیم. بعد از سه سال هم اولین ساختمان آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و افق تکمیلی آن ۱۵ ساله است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه آستان قدس رضوی در ایجاد این شهرک علمی فراتر از این ابعاد است، گفت: البته بخشی از شهرک به زیر مجموعه‌های علمی آستان قدس رضوی تعلق دارد، اما بخش عمده آن متعلق به بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی است که مدیریت کلان مجموعه با آستان قدس است اما بنا داریم از توان دولت و بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

معاون علمی آستان قدس رضوی آینده‌نگری و هوشمندی را از چشم‌اندازهای ایجاد شهرک علم و نوآوری توصیف کرد و گفت: مولد کردن دارایی‌های آستان قدس رضوی و ایجاد زنجیره کامل تولید فکر تا دستیابی به محصول از دیگر اهداف ایجاد این شهرک است.

وی در خصوص نهادهایی که قرار است در این شهرک مستقر شوند، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مدارس حوزه علمیه، مراکز رشد و پارک علم و فناوری، مراکز تولید محدود و ناب، یک مرکز داده ملی، نهادهای میانجی، نمایشگاه دائمی، هتل، مسجد و مراکز فرهنگی و هنری، اماکن مسکونی و خدمات شهری، مراکز توسعه سلامت و بیمارستانی از دیگر مواردی است که قرار است در این مراکز احداث شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.