صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاهش خروج ارز از کشور با سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی و فناوری

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد مطرح کرد

کاهش خروج ارز از کشور با سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی و فناوری

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: سرمایه‌گذاری در راستای پژوهش‌ها و تولیدات داخلی می‌تواند، خروج ارز از کشور را بسیار کاهش دهد.

علم-پژوهش-آزمایشگاه

محمدرضا دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مراکز مختلف پژوهشی و دانشگاهی استان در تولید محصولات خود بسیار موفق عمل کرده‌اند و اگر این محصولات به تولید انبوه برسد، می‌تواند نیازهای کشور را در زمینه‌های گوناگون تأمین کند. باید توجه داشت که این تولیدات می‌تواند، خروج ارز کشور را بسیار کاهش دهد. از سویی دیگر محصولات داخلی در مقایسه با  محصولات مشابه خارجی بسیار ارزانتر تولید می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه شعار سال جاری “حمایت از کالای ایرانی” است، بایستی همه سازمان‌ها از محصولات و تولیدات داخلی حمایت کنند تا موجب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان شوند. از سویی دیگر نیاز است همه مؤسسات، اعم از دولتی و خصوصی از پژوهشگران جوان و خلاق در راستای تولید داخلی حمایت کنند.

دارابی تاکید کرد: نیاز است تا تمامی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را برای استفاده عموم جامعه ارائه دهند؛ اگر چه تولید داخلی محصولات سخت و زمان‌بر است، اما متعلق به کشور بوده و هزینه‌ کمتری در بر خواهد داشت.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بهتر است در کارهای پژوهشی سرمایه‌گذاری کنند،  ادامه داد: بهتر است سرمایه‌داران به‌جای آنکه در فعالیت‌هایی که نمود چندانی ندارد شرکت کنند، سرمایه خود را در حوزه‌های  پژوهشی صرف کنند تا نتیجه‌بخشی بیشتری به‌همراه داشته باشد، اما نکته اینجاست که بایستی اطمینان خاطر کافی برای سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد که سرمایه آن‌ها بازمی‌گردد و بازخورد مناسبی به‌همراه دارد.  

وی اظهار کرد: اگرسرمایه‌گذار بداند، سرمایه‌ای که در زمینه پژوهش‌ و فناوری هزینه می‌کند بستر مناسبی را برای فعالیت، اشتغال‌زایی و رفع نیازهای مردم فراهم می‌کند مطمئنا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.  

اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها بسیار پایین است

دارابی با بیان اینکه «اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها بسیار پایین است»، تشریح کرد: حداکثر اعتبار پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۲۰ میلیارد تومان در سال است که این میزان از اعتبار برای جذب پژوهشگران خلاق و جوان، ناکافی است. درواقع بایستی اعتبارات پژوهشی افزایش یابد تا بتوان در قالب طرح‌های پژوهشی نیازهای مردم و جامعه دانشگاهی را رفع ‌کرد. در این راستا نیازمند حمایت‌های دولتی هستیم، همچنین بایستی بخش خصوصی نیز در این زمینه ورود پیدا کند با این شرط که سرمایه او قابل بازگشت خواهد بود.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر حوزه پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تحریم‌ها را در این حوزه‌ها خنثی کنیم بایستی به‌صورت تدریجی و در درازمدت این اتفاق بیافتد و خود را به‌عنوان نظامی دارای اقتصاد مقاومتی آماده کرده و به نیروهای جوان خود سرمایه دهیم.

خیرین تمایل چندانی برای حمایت از فعالیت‌های پژوهشی ندارند

وی در رابطه با تأثیرگذاری حضور نیکوکاران در حوزه پژوهش، افزود: نیکوکاران در طول یک سال گذشته حدود ۶ میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه کرده‌اند. باید به این موضوع نیز توجه کرد که نیکوکاران به انجام کارهای خیر در زمینه کمک‌رسانی به مردم علاقه دارند و در زمینه کارهای پژوهشی که برای دست‌یابی به نتیجه زمان زیادی می‌برد کمتر ورود پیدا می‌کنند. بیشتر نیکوکاران تمایل دارند در حوزه‌های درمان و هزینه‌های فیزیکی و کمک‌رسانی به نیازمندان فعالیت داشته باشند. حال آنکه اگر این سرمایه‌گذاری‌ها در خدمت تولید قرار بگیرد سودمندی بیشتری برای مردم به‌همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.