صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نگرانی سیاستمدار آلمانی از پیامدهای سیاست خارجی جدید ترامپ
نگرانی سیاستمدار آلمانی از پیامدهای سیاست خارجی جدید ترامپ

نگرانی سیاستمدار آلمانی از پیامدهای سیاست خارجی جدید ترامپ

رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان فدرال آلمان نسبت به سیاست‌های جدید آمریکا در قبال خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، دونالد ترامپ در سفر غیرمنتظره خود به عراق گفت آمریکا نمی‌تواند بیش از این نقش «پلیس جهان» را بر عهده بگیرد.

نوربرت روتگن، سیاستمدار آلمانی و عضو حزب دموکرات مسیحی مدعی است، برای حفظ نظم جهانی، آمریکا قدرتی غیرقابل جایگزینی است.

رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون این کشور ابراز تأسف کرد که دونالد ترامپ قصد دارد از این نقش فاصله بگیرد.

اشاره او به تازه‌ترین تصمیم‌ها و اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تغییر اساسی در سیاست خارجی واشنگتن، به خصوص درباره حضور نظامیان آمریکایی در کشورهایی مانند سوریه و افغانستان است.

ترامپ به‌تازگی اعلام کرد که نظامیان آمریکایی سوریه را ترک می‌کنند. یک روز پس از اعلام این تصمیم که در داخل و خارج ایالات متحده با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در اعتراض از سمت خود کناره‌گیری کرد.

مطابق گزارش‌ها، دونالد ترامپ همچنین تصمیم گرفته حدود نیمی از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان را بازگرداند. او روز چهارشنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده به عراق تاکید کرد که ایالات متحده قصد ندارد بیش از این و به تنهایی نقش “پلیس جهانی” را بر عهده داشته باشد.

تصمیم ترامپ برای خروج مرحله به مرحله نظامیان آمریکایی از افغانستان با واکنش منفی شماری از سیاستمداران آلمانی روبه‌رو شده است. در کنار نیروهای آمریکایی، کشورهای عضو ناتو نیز حدود هشت هزار نظامی به افغانستان اعزام کرده‌اند که هزار نفر آنها از نیروهای ارتش آلمان هستند.

ولفگانگ آیشینگر، مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ به شدت از این برنامه انتقاد کرده و تصریح می‌کند که ارتش آلمان برای ماموریت خود در افغانستان به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور وابسته است. ایشینگر شنبه گذشته به روزنامه تاگس‌ اشپیگل  گفت: این چرخش غیرمنتظره آمریکا برای سیاست دفاعی امنیتی آلمان فاجعه‌بار است.

هارالد کویات، بازرس کل پیشین ارتش آلمان نیز ۲۷ دسامبر به همین روزنامه گفته است که اگر آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، نظامیان آلمانی دیگر دلیلی برای ادامه ماموریت خود در افغانستان ندارد.

بر خلاف این انتقادها، رئیس کمیسیون امور خارجی بوندس‌تاگ با تصمیم دونالد ترامپ و چرخش‌های سیاست خارجی کاخ سفید تفاهم نشان می‌دهد. او گلایه‌های ترامپ از بار سنگین مالی حضور نظامی در کشورهای مختلف و ضرورت همکاری سایر کشورهای عضو ناتو در این زمینه را موجه می‌داند و می‌گوید اگر کشورهای دیگر در تامین هزینه این ماموریت‌ها سهیم نشوند حق ندارند از آمریکا انتقاد کنند.

نوربرت روتگن ابراز نگرانی کرده که با سیاست‌های جدید دونالد ترامپ، چین و روسیه خلاء نیروهای آمریکایی را پر می‌کنند؛ اما نه به عنوان نیرویی برای حفظ نظم. او هشدار داد که در چنین حالتی جهان ناامن‌تر، بی‌ثبات‌تر و خودخواهانه‌ترخواهد شد و این یک واقعیت غم‌انگیز است.

روتگن درباره سخنان ترامپ در عراق می‌گوید، پلیس جهانی یک مفهوم کهنه است و امروز مسأله بر سر نظم جهانی، ثبات و دیپلماسی متعادل است؛ ارزش‌هایی که آمریکا به آنها پایبند بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.