صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / بازگشت همه مستشاران نظامی ایران از عراق

سفیر ایران در بغداد اعلام کرد

بازگشت همه مستشاران نظامی ایران از عراق

سفیر ایران در بغداد گفت: بعد از شکست داعش، مشاوران نظامی ایرانی از عراق خارج شدند.

ایرج مسجدی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ایرج مسجدی  در جمع تعدادی از دانشجویان و فعالان رسانه‌ای عراق در بغداد گفت که جمهوری اسلامی ایران  به محض اعلام پیروزی بر داعش و پایان تهدید تروریستی در عراق، تمامی مشاوران نظامی خود را از این کشور بیرون کشیده و همه آنها به ایران بازگشته‌اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: برخلاف جمهوری اسلامی ایران، آمریکا به رغم پایان داعش، همچنان نیروهای خود را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان ماموریت نظامی نیروهایش، در برخی مناطق در حال تقویت پایگاه و پادگان‌های نظامی‌اش و ایجاد مواضع جدید است.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به سوال یکی از فعالان رسانه‌ای عراق در خصوص علل خروج نظامیان آمریکا از سوریه تصریح کرد: خروج نظامیان آمریکا از سوریه را باید در چارچوب سیاست راهبردی واشنگتن در منطقه ارزیابی کرد.

ایرج مسجدی  ادامه داد: سیاست راهبردی آمریکا در منطقه، ایجاد بی‌ثباتی و بحران در منطقه است و به همین دلیل با هر تلاشی که منجر به صلح و آرامش در منطقه شود، کارشکنی می‌کند.

مسجدی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی خواهند داعش و تروریسم در منطقه  از بین برود بلکه می‌خواهند آن را مدیریت کنند تا منطقه همواره در شرایط التهاب و بحران باقی بماند.

وی ادامه داد: حضور نظامی آمریکا در سوریه برای واشنگتن هزینه‌ها و خسارات زیادی را به دنبال داشت و به رغم حضور چند ساله آمریکایی‌ها در خاک سوریه، اما این نیروهای بیگانه فاقد هرگونه پایگاه مردمی هستند و این امر آمریکایی‌ها را  به شدت نگران کرده است به خصوص برای مسلمانان مشخص شد که آمریکا خیرخواه مردم منطقه نمی‌باشد و از چشم رژیم صهیونیستی به منطقه نگاه می‌کند اقدام آمریکا در انتقال انتقال سفارتش به بیت المقدس و حمایت رژیم صهیونیستی از داعش اقداماتی بود که اهداف پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای مردم آشکار کرد .

مسجدی تاکید کرد : خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه به خاطر وجود این نگرانی ها بود و برای همین نیروهای خود را از خاک سوریه فراخوان دادند.

 وی در ادامه تصریح کرد :حضور نظامی آمریکا در منطقه توجیه پذیر نیست زیرا کشورهای منطقه به دلیل داشتن نیروهای بومی نظامی لازم، قدرت حفاظت از خود را دارند و نیازی به نیروی بیگانه نیست.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی در عراق ، آمریکایی‌ها دخالت در امور منطقه را جزو حقوق‌شان تلقی می‌کنند و برای همین در بسیاری از نقل و انتقالات نظامی خود و ایجاد مواضع و پایگاه، حتی از کشورهای منطقه هم اجازه نمی گیرند .

وی سیاست زورگویی آمریکا را در منطقه و جهان به سیاست «عصر حجر» و «قانون جنگل» تعبیر کرد و افزود که آمریکایی ها طوری حرف می زنند که انگار دنیا، مال آنها است و همین امر باعث نفرت از آنها شده است.

مسجدی  در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد : افکار عمومی و رسانه باید این سیاست زورگویی و دخالت آمریکا در کشورهای منطقه و تحت فشار گذاشتن برخی کشورها برای محدود کردن مناسبات‌شان با جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد مستمر قرار دهند و اصحاب رسانه حقایق را به افکار عمومی منتقل و اجازه ندهند صهیونیست ها ابتکار عمل را در دست گیرند و به بهانه های مختلف به اختلافات ملت‌ها و طوائف دامن بزنند. 

در این نشست  فعالان رسانه‌ای عراق از نقش، حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق به ویژه در جنگ علیه داعش تقدیر و تشکر کرده و تاکید کردند که ملت عراق قدردان تلاش‌های ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه هستند ایشان خواستار افزایش روابط علمی و اقتصادی دو کشور و استفاده از  تجربیات توسعه‌ای ایران شدند.  

 انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.