صفحه اصلی / اسلایدر / فشار مالیـاتی به حقوق بگیـران
فشار  مالیـاتی  به حقوق بگیـران

سقف معافیت مالیاتی دستمزد در بودجه سال98تغییری نکرده است

فشار مالیـاتی به حقوق بگیـران

لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و غیر دولتی را ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان پیشنهاد داده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز این در حالیست که بر اساس بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی دریافت حقوق سالیانه تا مبلغ ۲۷٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان معاف از پرداخت مالیات شده و سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران غیردولتی ماهیانه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. یعنی تفاوت چندانی بین رقم های دستمزدی که از پرداخت مالیات معاف است، وجود ندارد و این علی رغم افت ارزش دستمزدهای حقوق بگیران با کاهش ارزش ریال، در قیاس با ماه های آغازین سال است. با پیش بینی اینکه نرخ تورم در سال آتی روی همین نرخ فعلی باقی بماند، تجدید نظر در خصوص دریافت مالیات از حقوق های بالای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ضروری می شود.
اما بررسی ها نشان می دهد طرح دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها حتما تاثیری منفی روی قیمت ها و افزایش نرخ تورم خواهد داشت. پس تدوین سیاستی که به طور عملیاتی بر وضعیت اقشار ضعیف تاثیر گذار باشد، ضروری به نظر می رسد. از جمله این سیاست ها، بخشودگی مالیاتی است که می تواند شامل حال تولید کننده برای افزایش رقم دستمزد و یا به طور مستقیم شامل حال حقوق بگیران باشد.
سازمان امور مالیاتی به این منظور سقف مشخصی از حقوق و دستمزد را برای دریافت مالیات در هر سال معین کرده است. بر اساس لایحه بودجه در سال گذشته نیز میزان معافیت مالیاتی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود
رشد چندبرابری قیمت ها و افزایش خط فقر تا ۶ میلیون تومان ضرورت تدوین یک سیاست حمایتی از حقوق بگیران را از سوی مسئولان، مطرح کرد. به همین دلیل دولت سعی کرد از طریق توزیع بسته های حمایتی این مسئله را حل کند اما این سیاست به مانند مسکنی، تنها برای مقطعی جوابگوی بخشی از مشکلات معیشتی است. سیاست های حمایتی در بلند مدت می تواند در قالب معافیت مالیاتی دستمزد ها و حقوق، نتیجه اثر بخشی داشته باشد.

احمد غفار زاده کارشناس امور مالیاتی
ضرورت افزایش سقف معافیت های مالیاتی
قانون معافیت مالیاتی در کشورهای دنیا اعمال می شود. این معافیت یا برای خانوار است و یا برای اشخاص. در ایران بر اساس ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم، همه ساله یک معافیت پایه در قانون بودجه تعیین می شود.این معافیت پایه برای حفظ حداقل معیشت مردم و کمک به آنان است. یعنی اینکه اشخاصی که درآمد سالیانه و یا ماهیانه آنها به سقف کافی نمی رسد، با این سیاست مورد حمایت قرار گرفته باشند. رقم سالیانه دستمزدها جهت معافیت مالیاتی به طور سالیانه ۲۷۶ میلیون ریال است و ماهانه نیز ۲۳ میلیون ریال تعیین شده است. این در واقع معافیتی است که در سال ۹۷ تعیین شده بود. منطق اقتصادی هم ایجاب می کند که برای حفظ حداقل معیشت خانوار، افرادی که درآمد سالیانه آنها کمتر از رقم تعیین شده است و توان پرداخت مالیات را ندارند، مورد حمایت قرار بگیرند. حتی لازم است که دولت ها به این خانوارها سوبسید هم بدهند و آنها را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهند. این موضوع در بخش معافیت های مالیاتی بودجه سال ۹۸ مورد توجه قرار نگرفته است. در صورتی که حداقل انتظار می رود دولت در لایحه تقدیمی قانون بودجه این موضوع را در بحث معافیت ها لحاظ می کرد. اما این کار انجام نشده و معافیت های سال آتی عین همان معافیت های سال آینده است. از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در کمیسیون تخصصی مربوطه سقف معافیت مالیاتی دستمزدها را حداقل به میزان تورم سال ۹۷ افزایش دهد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.