صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازار داغ بازی‌های قفل‌شکسته
بازار داغ بازی‌های قفل‌شکسته

حجم توليد بازي‌هاي هيچ‌وقت به 50 درصد نمي‌رسد

بازار داغ بازی‌های قفل‌شکسته

عدم سرمايه‌گذاري مناسب، فقدان امكان توزيع مناسب بازي‌هاي رايانه‌اي و نداشتن امكان رقابت با بازي‌هاي خارجي در بازار همه از مسائلي است كه طي سال‌هاي گذشته صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي ايران را با چالش‌هاي متعدد مواجه كرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در رابطه با مشکلات و معضل‌های بازار بازی‌های داخلی خبر داد که بنیاد نامه‌ای برای حذف ۴۰۰ بازی نوشته و در آینده تصمیم دارد با همکاری وزارت ارشاد سواد بازی‌ها را به خانواده‌های ایرانی آموزش دهد. حسن کریمی قدوسی تاکید دارد که حجم تولید بازی‌های ایرانی از سال ۹۴ تا ۹۶ دو درصد افزایش داشته و به ۱۳ درصد رسیده که به ادعای او وضعیت بدی هم نیست. او همچنین معتقد است که این درصد هیچ‌وقت به ۵۰ درصد نمی‌رسد و در چنین شرایط اقتصادی نمی‌توان دست روی بازی‌سازانی گذاشت که با رعایت خط قرمزها برای جذب مخاطب‌های داخلی از المان‌های خارجی استفاده می‌کنند.
او توضیح می‌دهد که این رشد خود اتفاق بزرگی بوده و مساله مصرف داخلی تنها در ایران به این اندازه مطرح است. کریمی قدوسی در ادامه می‌گوید که نباید فکر کرد کشورهای پیشرفته هم بیشتر از ۵۰ درصد بازار گیم خودشان را داشته باشند. او ترکیه را مثال می‌زند که تنها ۱۰ درصد از بازار فروشش در اختیار محصولا خودش است.
او اعتقاد دارد که در هیچ کشوری چون ایران اندازه‌گیری نمی‌کنند که چه میزان از بازار با بازی‌های ایرانی گرفته شده و این موضوع برایشان در رتبه دوم اهمیت دارد.
مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این سوال را مطرح می‌کند وقتی بازی‌های خارجی که واقعا هم با کیفیت‌تر هستند به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرند، چرا مردم باید برای بازی‌های ایرانی پولی بدهند؟ او دست آخر در این زمینه به چند سایت ایرانی که‌هاستشان هم در داخل کشور است طعنه می‌زند و می‌گوید آنها روزانه ده‌ها بازی خارجی بدون قفل را برای دانلود می‌گذارند که شاید محتوای آنها مشکلی نداشته باشد اما با هزینه‌ای بسیار کم در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی اگر بازی‌های ایرانی به گفته او حتی برچسب قیمت هزار تومانی هم داشته باشند، کسی به سراغ آنها نمی‌رود و این اکوسیستم از ریشه دچار مشکل است.

سهم ناچیزی در دنیای این صنعت داریم
جلیل روشنی ، کارشناس بازی‌های رایانه ای
بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد و به همین دلیل شرکت‌ها و افراد بسیاری از آن درآمدزایی می‌کنند. تولید بازی در جهان بطور گسترده وجود دارد و ارزآوری صادراتی آن موجب رشد اقتصادی و البته رشد صنعت بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی شده است. در کشور ما با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیاری که برای ساخت و تولید بازی وجود دارد پیشرفت‌های چشمگیری وجود داشته است. بازی‌های موفقی در این حوزه تولید و عرضه شده‌اند که درآمدزایی خوبی هم داشته‌اند. اما با تمام این اتفاقات نمی‌توان به سهم ناچیزی که در دنیای این صنعت داریم بی‌تفاوت بود. مشکلات از یک طرف و نبود نگاه درآمدزا به این صنعت از طرفی دیگر اجازه رشد بیش از ۲۰ درصدی را به این صنعت در کشور ما نداده است. کشورهای توسعه یافته نهایت خلق ثروت را از ظرفیت‌های بازی‌سازی دارند و روزانه صدها بازی را روانه دنیای مجازی می‌کنند. از این رو برای راه‌اندازی چرخه اقتصادی این صنعت باید ابتدا دولت در این حوزه ورود کند تا هم ایجاد شغل و هم تکنولوژی این صنعت را وارد کشور کند که متاسفانه در این زمینه هنوز کار خاصی انجام نشده است. متاسفانه در ایران با وجود استعدادهایی که در این زمینه وجود دارد شاهد هستیم که سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش بازی‌های خارجی قفل شکسته می‌کنند و از این راه درآمدهای زیادی کسب کرده‌اند. بازی‌های خارجی با قفل به دیگر کشورها عرضه می‌شود و اگر حق کپی رایت آن پرداخت نشود نیم توان از آن استفاده کرد بنابراین با شکستن قفل این بازی‌ها در ایران کسب و کار به راه افتاده و به دلیل آمار بالای خریداران هر روز به تعداد این سایت‌ها افزوده می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.