صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / رد پای آمریکا در جنگ خونین یمن
رد پای آمریکا در جنگ خونین یمن

رد پای آمریکا در جنگ خونین یمن

معاملات تسلیحاتی آمریکا با عربستان و آموزش خلبانان آن کشور پدیده جدیدی نیست. "نیویورک تایمز" با انتشار گزارشی به نقش آمریکا در جنگ یمن پرداخته است. گزارشی که به نگرانی بیشتر برخی از نمایندگان کنگره آمریکا دامن می‌زند.

یمن

به گزارش کسب و کار نیوز، اعتراض به تداوم جنگ خونین یمن در گوشه و کنار جهان بالا گرفته است. جنگی که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در سال ۲۰۱۵ علیه شورشیان حوثی آغاز کرده بود و بر اساس محاسبات دولت آن کشور و متحدانش می‌بایست ظرف چند هفته به پایان می‌رسید. محاسبه‌ای که عملا خطا از کار در آمد.

طولانی شدن جنگ نه تنها مرگ ده‌ها هزار نفر از شهروندان یمن را در پی داشت، بلکه با برجای گذاشتن میلیون‌ها آواره و یک گرسنگی مرگ‌بار،  به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شد.

در چنین شرایطی، روزنامه “نیویورک تایمز” با انتشار یک گزارش مبسوط به نقش و رد پای آمریکا در جنگ یمن پرداخته است. گزارشی که می‌تواند زمینه‌ساز اعتراضات بیشتر در آمریکا نسبت به نقش آن کشور در جنگ یمن شود.

نقش آمریکا در حملات هوایی

روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز، دکلان والش و اریک اشمیت گزارش خود را با یک مثال شروع می‌کنند. می‌گویند آنگاه که یک جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی عربستان از پایگاه نظامی سلطان خالد واقع در جنوب عربستان بلند می‌شود، نقش آمریکا را می‌توان به وضوح تمام در این حمله نظامی مشاهده کرد.

نقشی که تنها محدود به خود هواپیما و یا بمب‌هایی که این جنگنده حمل می‌کند، نمی‌شود. به باور آن‌ها نقش آمریکا در یک حمله هوایی جنگنده‌های اف-۱۵ عربستان به یمن، به‌مراتب بیش از آن است. این نقش چند عرصه را شامل می‌شود:

◄ آموزش نظامی: خلبانان نیروی هوایی عربستان سعودی و فرماندهان ارتش آن کشور از آموزش نظامی آمریکا بهره می‌برند. نیروی هوایی آمریکا در تربیت خلبانان نیروی هوایی عربستان نقشی تعیین کننده دارند.

◄ مشاوره نظامی: این گزارش در ادامه به مشاوره یک صد کارشناس نظامی آمریکا به ارتش عربستان اشاره می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که از سوی نویسندگان مقاله یاد شده منتشر شده، حدود ۳۵ نفر از این مشاوران حتی در خاک عربستان مستقر هستند.

◄ پشتیبانی اطلاعاتی: افزون بر آن، آمریکا در ارتباط با عملیات نظامی عربستان و به‌ویژه در ارتباط با حملات هوایی ارتش آن کشور به یمن، از دولت عربستان پشتیبانی اطلاعاتی می‌کند. ارتش آمریکا پیش از این مدعی شده بود که اطلاعاتی درباره پروازها و عملیات نظامی جنگنده‌های اف-۱۵ عربستان ندارد. حال آنکه، روزنامه‌نگاران یاد شده به نقل از یکی از فرماندهان ارشد پیشین آمریکا گفته‌اند که هیچ عملیات نظامی با استفاده از جنگنده‌های اف-۱۵ وجود ندارد که اطلاعات مربوط به آن از سوی آمریکا رصد نشود.

◄ فروش جنگ‌افزار: در جریان دیدارهای بین محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صحبت از فروش میلیاردها دلار جنگ افزار به عربستان در بین بود. فروش تسلیحات آمریکا به عربستان ربطی به زمامداری دونالد ترامپ ندارد. آمریکا ظرف چند دهه گذشته، بارها اقدام به فروش میلیاردی جنگ‌افزار به عربستان کرده است. در این بین، باراک اوباما نیز سیاست دیگری دنبال نکرده و در دوره زمامداری او نیز، فروش تسلیحات به عربستان هم‌چنان ادامه داشته است. عربستان سعودی پس از آمریکا و اسرائیل از حیث شمار جنگنده‌های اف-۱۵ در سطح جهان در رتبه سوم قرار دارد. آخرین معامله کلان تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان به دوره فعالیت رکس تیلرسون در مقام هدایت وزارت امور خارجه آمریکا باز می‌گردد که مربوط به فروش بمب‌های هدایت‌شونده می‌شود.

گزارش نیویورک تایمز در ادامه به نقش آمریکا در مرگ بیش از ۴۶۰۰ شهروند غیرنظامی یمن در اثر حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان اشاره می‌کند.

انتشار این گزارش با توجه به افزایش انتقادها درباره تداوم جنگ خونین یمن، می‌تواند بر سر اجرای سیاست‌های خارجی ترامپ در قبال عربستان و به‌ویژه جنگ یمن موانع تازه‌ای ایجاد کند. موانعی که پس از فاش شدن نقش محمد بن‌سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی نیز تشدید شده بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.