صفحه اصلی / استان ها / یزد / ثبت تاکنون ۳۱۴ زلزله در یزد
ثبت تاکنون ۳۱۴ زلزله در یزد

ثبت تاکنون ۳۱۴ زلزله در یزد

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان این‌که زلزله‌ها به تفکیک ریشتر دارای آثار متفاوتی هستند، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۱۴ مورد زلزله در استان یزد ثبت شده است.

قصر شیرین پس از زلزله ۶.۴ ریشتری

«هادی هادی‌نسب» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که رسانه‌های کشور هنوز تفاوت شدت و بزرگی زلزله را نمی‌دانند، اظهار کرد: این رسانه‌ها هنوز هم به‌دنبال کسب اطلاعات درست و اصلاح مطالب غلطی که منتشر کرده‌اند نیستند.

وی با اشاره به این‌که شدت زلزله از روی آثار خرابی‌ها و بررسی تأثیرات آن بر روی انسان‌ها و سازه‌ها مشخص می‌شود، افزود: بزرگی زلزله مقیاسی از میزان انرژی رها شده در سنگ است که توسط لرزه‌نگارها با درجه‌بندی ریشتر ثبت می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان این‌که زلزله‌ها به تفکیک ریشتر دارای آثار متفاوتی هستند، اظهار کرد: زلزله‌های زیر دو ریشتر غیرقابل احساس توسط انسان است و با توجه به این که میلیون‌ها بار در سال رخ می‌دهد تنها توسط دستگاه‌ها ثبت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اکثر انسان‌ها قادر به احساس زلزله‌های ۲ تا ۳ ریشتری نیستند و تنها اشیاء معلق تکان مختصری می‌خورند، افزود: سالانه ۳۰۰ هزار زلزله ۲ الی ۳ ریشتری در کره زمین رخ می‌دهد.

هادی‌نسب در خصوص زلزله‌های سه تا چهار ریشتری گفت: در هنگام وقوع این نوع زلزله در خانه احساس می‌کنید یک کامیون سنگین از پشت دیوار خانه رد می‌شود.

وی با بیان این‌که سالانه بیش از ۴۹ هزار بار در کل جهان زمین‌لرزه ۳ تا ۴ ریشتری می‌آید، خاطرنشان کرد: هنگام وقوع زلزله‌های چهار تا پنج ریشتری اجسام داخل ساختمان به لرزش در می‌آیند، در و پنجره‌ها باز و بسته می‌شوند، تلفات ندارد به جز افرادی که دچار وحشت شده‌اند یا حین فرار آسیب می‌بینند.

هادی‌نسب افزود: سالانه ۶۳۰۰ بار زلزله با این ریشتر در دنیا رخ می‌دهد.

وی آثار زلزله‌های ۵ تا ۶ ریشتری را تکان خوردن اشیا سنگین و کمدهای داخل منازل دانست و گفت: با توجه به این‌که سالانه بیش از ۸۰۰ بار در جهان رخ می‌دهد در هنگام آن کنترل خودرو حین رانندگی دشوار می‌شود، خانه‌های سست فرو می‌ریزند و عده‌ای زیر آوار می‌مانند.

این مسئول در ادامه گفت: اگر زلزله‌ای با هفت یا هشت ریشتر اتفاق افتد علاوه‌بر فروریختن خانه‌ها، ساختمان‌های موسوم به ضد زلزله هم خسارت‌هایی متحمل می‌شوند.

وی با بیان این‌که هنگام وقوع این زلزله به‌علت فروریختن آوار در معابر، مشکلات امدادرسانی و احتمال وقوع آتش‌سوزی تلفات انسانی گسترده‌ای اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۸ زلزله ۷ تا ۸ ریشتری در جهان رخ می‌دهد.

هادی‌نسب با اشاره به این‌که زمین‌لرزه‌های ۸ تا ۱۰ ریشتری تخریب کامل، کشتار وسیع و تغییر شکل دائمی زمین در محل وقوع را به دنبال دارد، تصریح کرد: اگر کانون این نوع زمین‌لرزه در دریا و اقیانوس باشد، سونامی شکل می‌گیرد و شهرهای ساحلی اطراف را منهدم می‌کند.

وی با بیان این‌که زمین لرزه‌های ۸ تا ۱۰ ریشتری به‌ندرت اتفاق می‌افتند، اظهار کرد: تاکنون زمین‌لرزه‌ای با ۱۰ ریشتر ثبت نشده است، اما دانشمندان ژاپنی وقوع آن را در ۱۰ هزار سال آینده احتمال داده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: اگر زلزله‌ای با این شدت رخ دهد کل زمین یک ساعت خواهد لرزید، بخش اعظم خشکی‌ها زیر آب می‌روند و کاملاً نابود می‌شوند.

این مسئول با اشاره به این‌که هر یک واحد قوی‌تر شدن زلزله، قدرت تخریب آن به طور تصاعدی بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: اگر زلزله ۲ ریشتری قدرتی کمتر از انفجار ۴۵ کیلوگرم تی ان تی دارد، اما زلزله ۷ تا ۸ ریشتری، معادل انفجار ۱۰۰ بمب هیدروژنی انرژی آزاد می‌کند.

هادی‌نسب در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت زلزله‌های اتفاق افتاده در استان یزد اشاره کرد و گفت: گزارش‌های شبکه لرزه‌نگاری نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست سال ۳۱۴ مورد زمین‌لرزه در استان یزد رخ داده است.

وی با بیان این‌که حداکثر بزرگی این زلزله‌ها ۴.۴ ریشتر بوده است، خاطرنشان کرد: بهاباد با ۱۰۳ مورد زلزله بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یادآور شد: سهم مهریز از زلزله‌های ثبت شده را ۷۹ مورد، اردکان ۷۳ مورد، بافق ۳۳ مورد، میبد ۱۶ مورد، یزد ۵ مورد، تفت و ابرکوه ۲ مورد و خاتم نیز یک مورد عنوان کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.