صفحه اصلی / ورزشی / کشتی و رزمی / هشدار رئیس کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی به کشتی‌گیران و مربیان ایران
هشدار رئیس کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی به کشتی‌گیران و مربیان ایران

گفتگو با بابک شادگان درباره قوانین جدید وزن‌کشی

هشدار رئیس کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی به کشتی‌گیران و مربیان ایران

رئیس کمیسیون پزشکی و مبارزه با دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی، با هشدار جدی به مربیان و کشتی‌گیران ایرانی اعلام کرد که با روشهای اشتباه گذشته در مورد وزن کم کردن، کسب موفقیت برای کشتی ایران ممکن نیست.

بابک شادگان

به گزارش کسب و کار نیوز گفتگو کرد که این مصاحبه را در ادامه می خوانید

فکر می‌کردند قوانین وزن کشی پابرجا نمی‌ماند

سال گذشته که قانون جدید وزن کشی اعمال شده بود، این ذهنیت وجود داشت که با اعتراض مربیان و کشتی گیران، قانون وزن کشی در روز مسابقه برداشته شود و مقررات گذشته اعمال نشوند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه دو کیلو ارفاق وزن روز دوم هم طبق اعلام قبلی اتحادیه جهانی کشتی برداشته شد و در روز دوم هم کشتی گیران باید سر وزن باشند.
 

در قدیم وزن یک کشتی‌گیر در یک روز تا ۱۶ کیلو جابجا می‌شد

اعمال مقررات جدید وزن کشی بی شک نقش موثری در کاهش ارتکاب به تغییرات شدید وزنی داشته است. پیش از این، کشتی گیران یک روز وقت ریکاوری داشتند. در دو سه روز بعضا حدود ۱۰ تا ۱۶ کیلو از وزن یک کشتی گیر ۷۰ یا ۸۰ کیلویی جابجا می شد؛ بدین معنی که کشتی گیران در فاصله ۲-۳ روز به رقابتها به میزان ۵ تا ۸ کیلو وزن کم می کردند و سپس در فاصله یک روز پس از وزن کشی به همان میزان به وزن خود اضافه می کردند. این میزان از تغییرات شدید و ناگهانی وزن بدن آثار سوء شدیدی بر سلامت و عملکرد اندامها و ارگانهای بدن کشتی گیران وارد می‌نماید و سلامتشان را به خطر می اندازد. این عامل سبب شده است تا بسیاری از پیشکسوتان کشتی نسبت به پیشکسوتان رشته های دیگر ورزشی به میزان بیشتری در معرض خطر و بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی٫ چاقی مفرط٫ دردهای مفاصل و کمر و گردن و مشکلات دیگر قرار بگیرند.

محمد علی گرایی برای حضور در مسابقات جهانی ۹ کیلو کم کرد

قانون جدید برای مبارزه با اقدامات خطرناک در کاهش وزن است

قانون جدید وزن کشی برای مبارزه با این کاهش وزنهای شدید و خطرناک است. در قانون جدید، کشتی گیری که به جهت رسیدن به سر وزن در فاصله ۲-۳ ساعت به شروع مسابقات وزن زیادی کم کند، فرصتی برای ریکاوری و تامین توان از دست رفته نخواهد داشت. در واقع کشتی گیرانی که با مقررات جدید همچنان در ساعاتی قبل از وزن کشی اقدام به کاهش زیاد وزن می‌کنند قادر به کسب نتایج قهرمانی نخواهند بود.

کشتی ایران در بوداپست غافلگیر شد

کشتی ایران در سال ۲۰۱۸ و در مسابقات جهانی بوداپست غافلگیر شد. مثلا محمدعلی گرایی  از کشتی گیران خوب و با استعداد کشورمان در بازیهای آسیایی در وزن ۷۷ کیلوگرم به میدان رفت و دو ماه بعد در یک وزن پایین تر به رقابت پرداخت و قادر به کسب نتیجه در مسابقات جهانی نشد. به نظر من یکی از عوامل اصلی عدم کسب نتایج مناسب در مسابقات جهانی بوداپست٫ آماده نبودن کشتی گیران ما در تطبیق با برنامه جدید وزن کشی بود.

با تکرار اشتباهات قبلی، کشتی گیران ایران نتیجه نخواهند گرفت

اگر کشتی ایران بخواهد این اشتباهات را تکرار کند و ملی پوشان ما همچنان مصمم به کاهش وزن در آستانه وزن کشی باشند، نتیجه نخواهند گرفت. برخی فکر می کردند قانون وزن کشی عوض می شود اما حالا همه فهمیدند که پابرجا خواهد بود و ارفاق روز دوم هم برداشته شده است. شنیده ام حتی در مسابقات داخلی ایران برخی کشتی گیران از نیمه های شب بیدار می شوند تا وزن کم کنند. بی شک این اقدامات نتیجه نمی دهند و کشتی گیران می‌بایست در وزنی مبارزه کنند که به وزن طبیعی بدنشان نزدیک تر است. اگر هم کشتی گیری قصد دارد با کم کردن چندین کیلوگرم وزن به رده وزنی پایین‌تری برود، باید در یک دوره بلند مدت چند هفته‌ای و به تدریج به سر وزن خود برسد، بدون استرس و تلاش فراوان در شب قبل از شروع مسابقات.

مبارزه با تغییر ناگهانی وزن کشتی‌گیران مورد تحسین مسئولان IOC قرار گرفت

دو هفته پیش به عنوان نماینده اتحادیه جهانی کشتی، در جلسه کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک(IOC  ) در لوزان سوئیس شرکت کردم. در این اجلاس دو روزه با حضور روسای کمیسیون های پزشکی فدراسیون های جهانی و مسئولان IOC در مورد آسیب‌های ورزشی رشته های مختلف المپیکی، مبانی پیشگیری و درمان آسیبها و بیماریهای ورزشکاران٫ و اقدامات مبارزه و کنترل دوپینگ نیز تبادل نظر شد. ارائه آمار صدمات رشته کشتی که نشاندهنده کاهش چشمگیر میزان و شدت آسیبها در رده های مختلف و سبکهای سه گانه کشتی بود با استقبال مسئولان IOC و روسای کمیسیونهای پزشکی مواجه شد. درهمین راستا اهمیت مبارزه با تغییرات ناگهانی وزن کشتی‌گیران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعمال قانون جدید وزن کشی در رشته کشتی به عنوان روشی موثر در کاهش ارتکاب به تغییرات ناگهانی و شدید وزن ورزشکاران مورد تایید و تحسین متخصصین پزشکی ورزشی و تغذیه ورزشی حاضر در اجلاس قرار گرفت.

کاهش دوپینگ در کشتی در سال ۲۰۱۸

میزان ارتکاب به دوپینگ در رشته کشتی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با تحلیلهای انجام شده به نظر می‌رسد که یکی از فاکتورهای موثر در کاهش دوپینگ اعمال قانون جدید وزن کشی در سال ۲۰۱۸می باشد. در گذشته کشتی گیران برای سر وزن رسیدن از داروهای ممنوعه افزاینده ادرار استفاده می کردند تا آب بدنشان را برای رسیدن به سر وزن به صورت ناگهانی کم کنند. متعاقب وزن کشی و در فرصت  باقی مانده تا شروع مسابقات در روز بعد، بعضی کشتی گیران با استفاده از داروهای محرک ممنوعه و روش ممنوعه تزریق سرم برای ریکاوری سریع٫ دانسته و یا ندانسته مرتکب دوپینگ می‌شدند.

فدراسیون کشتی موضوع وزن کشی را جدی بگیرد

فدراسیون کشتی ایران باید روی این موضوع کار کند و آن را جدی بگیرد. باید کشتی‌گیرانمان خود را با قوانین جدید تطبیق دهند. باید اوزان خود را به درستی انتخاب کنند و با  کمک متخصصان علم تمرین و تغذیه ورزشی شیوه درست و علمی سر وزن رسیدن را در دستور کار قرار دهند.

چرا آمریکایی ‌ها موفق شدند اما ایرانی‌ها افت بدنی داشتند

اگر دقت کرده باشید کشتی گیران آمریکایی در مواجه با شیوه جدید وزن کشی در سال ۲۰۱۸ بسیار موفق بودند. دلیل آن هم این است که از سالها پیش قوانین وزن کشی و روشهای رسیدن به وزن خود را عوض کردند. بدنبال مرگ سه کشتی گیر دانشگاه های آمریکا در سال ۱۹۹۷ میلادی به جهت عوارض ناشی از کاهش شدید وزن، مسئولان کشتی آمریکا تصمیم گرفتند قوانین را عوض کنند تا از کاهش وزنهای ناگهانی جلوگیری شود.  آمریکایی ها وزن زیادی کم نمی کنند و به همین خاطر در مسابقات جهانی هم آماده و موفق ظاهر شدند اما کشتی گیران ما ضربه خوردند و دچار افت بدنی شدند.

قوانین جدید کار را برای ما هم سخت کرده است

اعمال قوانین جدید وزن کشی کار را هم برای ما و هم برای پرسنل اتحادیه جهانی سخت تر کرده چرا که باید دو بار وزن کشی در صبح زود انجام شود. در واقع کار ما دوبرابر شده اما همه این اقدامات به منظور جلوگیری از آسیب ها و حفظ  سلامت کشتی گیران است.حقیقت این است که از این به بعد در کنار ارتقاء مسائل فنی و آماده سازی بدنی، کشتی گیرانی موفق به کسب نتایج خواهند بود که به موضوع تعیین وزن مناسب و رسیدن درست به سر وزن توجه کافی داشته باشند.با در نظر گرفتن تفاوت حرکات و فنون در سبکهای متفاوت کشتی، اصول بدنسازی، تغذیه و ارتقاء سیستمهای تامین انرژی در سبکهای آزاد و فرنگی و حتی در اوزان بالا و پایین متفاوت هستند و همین موضوع اهمیت دسترسی و استفاده از اصول علمی بدنسازی و تغذیه ورزشی در رشته کشتی را به خوبی  نمایان می‌سازد.

عدم حضور متخصص تغذیه در کنار تیمهای ملی ایران تعجب برانگیز بود

امسال عدم حضور متخصصین تغذیه در کنار تیمهای ملی کشتی ایران در بوداپست تعجب برانگیز بود. بی شک حضور دائمی و موثر متخصصین تغذیه ورزشی در کنار کادر تیمهای ملی چه در زمان تمرینات و چه در زمان رقابتها از الزامات حصول موفقیت است.  آرزوی من موفقیت روزافزون کشتی گیران کشورمان در میادین جهانی در سال ۲۰۱۹ و کسب سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر خلاف سالهای قبل، امسال دکتر رامین امیرساسان تیمهای ملی کشتی را در مسابقات جهانی بوداپست همراهی نکرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سعید حسنی‌پور

المپیک گل سرسبد کاراته ایران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سعید حسنی‌پور درباره آخرین وضعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.