صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / دشواری اعمال قانون معاینه فنی بر موتورسیکلت‌ها

دشواری اعمال قانون معاینه فنی بر موتورسیکلت‌ها

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در زمینه موتورسیکلت مشکلات بسیار زیاد است، گفت: در حال حاضر دوربین‌های پلاک‌خوان، پلاک جلو را می‌خوانند این در حالیست که موتورسیکلت‌ها پلاک جلو ندارند، به همین دلیل اعمال قانون معاینه فنی بر موتورسیکلت‌ها به‌صورت اتوماتیک دشوار است.

موتورسیکلت

حسین شهیدزاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به دو آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون در تهران اظهار کرد: طی سال گذشته غلظت متوسط ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون از ابتدای پاییز تا ۲۷ آذر ۹۸.۱ بود. طی امسال این عدد به ۶۷.۱ رسید و حدود ۳۲ درصد کاهش یافت. غلظت متوسط ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون نیز طی سال گذشته ۳۶.۰۶ بود که امسال با کاهش حدود ۲۶ درصدی به  ۲۶.۸ درصد رسید.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه امسال با اعمال قانون معاینه‌ فنی قدم کوچکی برای اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوای تهران برداشته شد، تصریح کرد: علاوه بر این خدا کمک کرد و وضعیت آب و هوایی بهتر شد.

وی درباره آمار برگه‌های جریمه‌ معاینه فنی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی مرجع آمار جرایم است بنابراین پلیس خود باید آمار را اعلام کنند.

شهیدزاده در ادامه با اشاره به آلودگی‌هایی که از موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود، گفت: مشکلات در زمینه موتورسیکلت بسیار زیاد است و متولیان ترافیک باید کارهایی برای رفع این مشکلات انجام دهند. در حال حاضر دوربین‌های پلاک‌خوان، پلاک جلو را می‌خوانند و این در حالیست که موتورسیکلت‌ها پلاک جلو ندارند، به همین دلیل اعمال قانون معاینه فنی روی موتورسیکلت‌ها به‌صورت اتوماتیک دشوار است. اولین قدم برای رفع مشکلات موتورسیکلت این است که هویت موتورشناسایی شود چرا که ممکن است بسیاری از موتورها به نام راکب نباشد در نتیجه حتی اگر برای پلاک موتورسیکلتی جریمه‌ای صادر شود ممکن است راکب اصلا متوجه جریمه نشود چون آدرسی به منظور ارسال برگه جریمه برای او ندارند.

جایگزینی موتورهای پیک کاربراتوری با موتور برقی

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری اظهارکرد: طی چند سال اخیر موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های تهران با موتورهای برقی را دنبال می‌کردیم که به دلیل افزایش قیمت‌ها و وارداتی بودن آن‌ها به مشکل برخوردیم. در حال حاضر هدف ما جایگزینی موتورهای پیک کاربراتوری با موتور برقی است چون «پیک‌های موتوری» پیمایش بالایی دارند و آلودگی زیادی تولید می‌کنند. 

وی در پایان گفت: موتورسیکلت‌های پیک پیمایش بسیار بالایی دارند و باید از توان کافی برخوردار باشند. قیمت موتورسیکلت‌های برقی در حال حاضر حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان است و فعلا شاید نتوانیم تمام موتورسیکلت‌ها را با موتورهای برقی جایگزین کنیم بنابراین تمرکز خود را بر موتورهای پیک گذاشته‌ایم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.