صفحه اصلی / سرخط خبرها / مصرف خون در بیمارستان‌ها مدیریت شود
مصرف خون در بیمارستان‌ها مدیریت شود

‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

مصرف خون در بیمارستان‌ها مدیریت شود

‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تجربه موفق طرح تعرفه گذاری خدمات انتقال خون و ارتقای سطح بانک‌های خون آزمایشگاه های مراکز درمانی زمینه ساز اجرای برنامه جامع مدیریت مصرف خون و فرآورده ها در استان کردستان است.

مصرف خون

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، هومن قصری در جلسه کمیته استانی ارزیابی زنجیره تزریق خون در مراکز درمانی که صبح امروز در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: چگونگی و میزان مصرف خون یکی از چالش مهمی است که واحدهای درمانی با آن مواجه است‌.

وی با بیان اینکه تامین خون سالم و کافی به ویژه در فصول سرد وظیفه ای سنگین بر دوش مراکز انتقال خون است، افزود: خوشبختانه استان کردستان در تامین خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی موفق عمل کرده است و اکنون فرصت مناسبی برای افزایش پژوهش در فرآیند انتقال خون و اجرای طرح های نوین و مبتکرانه ای همچون مدیریت خون بیمار و مدیریت مصرف خون در مراکز درمانی به ویژه مراکز درمانی پرمصرف است‌.

قصری راهنمای مدیریت مصرف خون در کنار استقرار سیستم هموویژیلانس را به منزله دو بازوی نجات بخش که می تواند بیماران را از تزریق بی رویه خون و تجویز نا به جا مصون نگه دارد، برشمرد و ادامه داد: در صورت اجرای طرح مدیریت مصرف خون تعداد واحد درخواستی خون برای یک عمل جراحی کاهش یافته و خون های درخواستی با نظم و نظام بیشتری ذخیره سازی و مصرف خواهد شد‌.

وی افزود: مشاهده شده است که در ‌برخی مراکز درمانی تعداد زیادی واحد خون برای یک عمل جراحی درخواست می شود و در نهایت نیز به مصرف نمی رسد که این امر هزینه زیادی را به نظام بهداشت و درمان تحمیل کرده و از طرفی سازمان انتقال خون و اهداکنندگان خون را نیز به زحمت می‌اندازد‌.

وی خون را محصولی دانست که حساسیت جامعه پزشکی در مورد آن کاهش یافته است و یادآور شد: بسیاری از تجویز کنندگان خون و فرآورده ها این محصول را به مانند کالایی در دسترس می دانند، در حالی که تزریق خون نوعی پیوند عضو تلقی می شود ونیازمند  نهایت احتیاط و اعمال حساسیت است‌.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان پزشکان تجویز کننده خون را به بهره گیری از داروها، تجهیزات و فنآوری های نوین دانش تزریق خون فراخواند و تاکید کرد: سیاست درمان های جایگزین به منظور جبران نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن دانش انتقال خون را دچار تحولی بنیادین کرده است‌.

قصری با بیان اینکه پرسنل بانک خون بیش از پرستاران و پرستاران بیش از پزشکان نسبت به فراگیری دانش انتقال خون و شرکت در دوره های آموزشی رغبت نشان داده اند، گفت‌: معاونت درمان روند آموزش طب انتقال خون به گروه های هدف را بازنگری خواهد کرد و دوره های الزامی بیشتر و هدفمندتری را ارائه و برگزار می‌کند.

وی با یادآوری اینکه واکنش های ناشی از تزریق خون هیچگاه به صفر نخواهد رسید، گفت: باید تلاش کرد تا همزمان با کاهش خطرات احتمالی عوارض پس از تزریق خون زمان بستری شدن بیماران و خطر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی را کاهش داده، هزینه های درمانی بیماران را منطقی تر کرده و هزینه اثربخشی اقدامات درمانی را نیز بهبود بخشید‌.

‌قصری در پایان با یادآوری اینکه مدیریت خون بیمار یک ادبیات جدید در علوم پزشکی ایران است، خاطر‌نشان کرد: مدیریت مصرف خون مطالبه اساسی سازمان انتقال خون از مراکز درمانی است و طرح مدیریت خون بیمار نیز جدی ترین اقدام معاونت درمان در راستای این مطالبه بر حق خواهد بود‌.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.